ME maakt muziek van watertoren ME maakt muziek van watertoren

"Er stond een door vorst en temperatuurschommelingen totaal ontstemde piano, daar wil ik dan toch iets mee doen"

, Pepijn van Gils

ME maakt muziek van watertoren

"Er stond een door vorst en temperatuurschommelingen totaal ontstemde piano, daar wil ik dan toch iets mee doen"

Pepijn van Gils ,

Op maandag 13 februari 2012 komt Minco Eggersman met zijn vijfde solo album onder de naam ME, waarbij hij zijn muzikale reis van de afgelopen jaren voortzet. Eggersman vormde met Axel Kabboord At The Close Of Every Day, koos eind 2010 een eigen pad, waaruit het album Hamden kwam, dat in een verlaten kerk in de Verenigde Staten werd opgenomen. Uit het karakteristieke geluid dat de opnamen in de kerk opleverden, ontstond het idee om de invloeden van de omgeving verder uit te diepen in zijn volgende werk. Het nieuwe album Reservoirs is daarvan het resultaat. Bekijk hieronder de eerste clip die gemaakt is bij het nummer Ammunitia en lees het hele interview dat 3voor12 deed met Eggersman naar aanleiding van zijn laatste album.

Met de nieuwe plaat vervolgt Eggersman zijn weg op zoek naar het geluid. "Sinds mijn vorige album Hamden ben ik een andere weg ingeslagen. Op dat album hoor je nog sterk het americana-gevoel. Ik keek toen al meer naar wat ruimte kan doen met de sfeer en de klank van het geluid. Omdat ik ambtshalve veel in de studio zit en het als het ware mijn tweede huis is, merk ik dat ik het lastiger vind om daar iets nieuws te doen met geluid."

Met het album Reservoirs neemt Eggersman een meer filmische invalshoek. "Ik heb veel geleerd van de samenwerking met regisseurs. De eerste muziek, die ik maakte voor de korte film Ooit van Jaap van Heusden, was nog veel te vol en druk. Zodra we de de composities en de beelden samenvoegden, kwam ik erachter dat je met muziek ook te veel kan doen. Zo ben ik begonnen met de kunst van het weglaten. Filmmuziek en beeld moeten samen een verhaal vertellen, niet allebei hetzelfde verhaal. Dat is op deze plaat nog beter gelukt dan bij Hamden. Daar zat nog relatief veel hout en menselijkheid in."

"Het openingsnummer Distant Reflections is daar een goed voorbeeld van en ademt de verlate, obscure sfeer uit de jaren tachtig serie TwinPeaks. Eggersman neemt de luisteraar bewust verder mee naar 'eighties'. “Ik keek voorafgaand aan de opnames ontzettend veel Twin Peaks, van David Lynch en luisterde naar bands als Talk Talk. Dat hoor je zeker terug.”

Voor dit vijfde album verkoos hij een buitendienstzijnde watertoren in Oostburg, Zeeland. "Het was zo'n desolate plek en zo ontzettend koud en grauw. Een plek waar mensen wegtrekken met overal dichte rolluiken, en bovendien rioolproblemen onder de constructie. Maar de natuurlijke galm van het gebouw was fantastisch, waardoor we de ruimte echt zijn werk konden laten doen. Bepaalde noten resoneerden daar ineens heel anders. Als ik naar het resultaat luister en terugdenk aan de hele vibe van die acht dagen dat we daar zaten, de werkdruk en de climax, dan hoor ik iets dat ik onmogelijk in een studio had kunnen vatten. Ik zocht voor deze opnamen een lege rauwe ruimte van beton en staal. Een omgeving die meer dan in een studio een eigen verhaal ging vertellen, de watertoren had dat."

Voor dit album werkte hij samen met dezelfde muzikanten als op zijn vorige plaat Hamden; Jan Borger, Ruben Bekx en Mariecke Borger. “Ik was ontzettend blij met de vorige samenwerking, waarin zij allen een unieke bijdrage leverden. Zo kan Ruben bijzonder aparte dingen met bijna alle instrumenten die ik hem voorleg en als hij het niet kan, dan leert hij het. Mariecke heeft een prachtig geluid waarmee ze nooit een hoofdrol opeist, maar een betiteling als achtergrondzangeres overstijgt. Het was helemaal niet mijn idee om iets met piano te doen, maar ook hier stond een piano die na jaren vorst en temperatuurschommelingen totaal ontstemd was. Daar wil ik dan toch iets mee doen. Ruben heeft de pianopartijen die je terughoort in het nummer All The Time, daar ter plekke moeten transponeren en later in de studio bij gepitcht.”

Het resultaat is een bijzondere plaat met een eigen geluid, waarin elektrische chorus-(bas)gitaren, hammond en akoestische gitaren samensmelten met de prachtige reverb die uniek is voor het reservoir waar Eggersman dit album opnam. “Ten opzichte van een studio was er natuurlijk veel meer omgevingsgeluid, zoals van de werkzaamheden aan het riool onder ons. Al dat geluid heb ik gebruikt, door het in te zetten en te versterken, of soms juist weg te laten."

De samenwerking met Axel Kabboord, waarmee hij tot op september 2010 At The Close Of Every Day vormde is overigens niet volledig van de baan. "Axel kreeg het ontzettend druk. Hij had net een huis gekocht en was druk als jonge vader, maar we gaan zeker met At The Close verder. Wat ik met hem maak is echt heel anders en zou ik ook niet zonder hem kunnen maken. In september willen we al een paar shows doen en in de zomer duiken we weer de studio in."

De plaat zal zondag 26 februari in de EKKO, Utrecht, gepresenteerd worden.

Nu op 3voor12