Bob Lefsetz: spervuur aan prikkelende stellingen

"Een platenzaak? Waar hebben we in godsnaam een platenzaak voor nodig?"

Atze de Vrieze ,

De Amerikaanse blogger Bob Lefsetz geeft tijdens de Eurosonic Noorderslag Conference een best of van een uur, door middel van een draai aan het reuzenrad. De muziekindustrie scepticus zorgt voor een spervuur aan quotes. "Weet je wat ik het mooie vind van Steve Jobs? Dat hij een klootzak is."

"Een platenzaak? Waar hebben we in godsnaam een platenzaak voor nodig?"

"Weet je wat ik het mooie vind van Steve Jobs? Dat hij een klootzak is." "Al jaren proberen de major labels Apple uit de muziekmarkt te krijgen. Maar weet je wat? Apple geeft geen moer om muziek en ze hebben het al helemaal niet nodig." "Irving Azoff, weet je wat het geheim van Irving Azoff is? Hij is een charmante man, je hebt vrienden nodig om succesvol te zijn." De Amerikaanse blogger Bob Lefsetz geeft tijdens de Eurosonic Noorderslag Conference een best of van een uur, door middel van een draai aan het reuzenrad. De muziekindustrie scepticus zorgt voor een spervuur aan quotes.

De gedrongen Amerikaan groeide de laatste jaren uit tot een populaire blogger en met zijn Lefsetz Letter. Wie zich abonneert vindt vrijwel dagelijks analyses in zijn inbox, over de major labels, over mainstream popcultuur, social media, Spotify. Lefsetz valt op door zijn uitgesprokenheid en rappe tong. De een noemt hem kort door de bocht, de ander laat na elke quote een hartgrondig 'halleluja' ontglippen.

De kern van Lefsetz betoog: de muziekindustrie heeft zichzelf jarenlang kunnen volvreten en is vergeten waar het echt om draait: de muziek en de fan. Alles er tussen is bullshit. Zo geeft hij af op een bekende die werkt met tienerster Justin Bieber en beweert dat de jongen zeer getalenteerd is. "Getalenteerd? Hij kan zingen en een beetje om een drumstel slaan. Als je jezelf op de borst klopt omdat je geld verdient aan een tiener, vind ik dat prachtig, maar beweren dat die jongen echt talent heeft, daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Nu al is zijn geluid vervuild door een hip hop hitproducer. Justin Bieber heeft niets eigens."

Ook over series als Pop Idol en X-Factor is hij uitgesproken negatief. "Idols gaat niet over muziek, het is tv. Het draait niet om de kandidaten, het draait om Simon Cowell. Dat zag je direct toen hij ermee stopte. Als de hoofdrolspeler vertrekt uit een soap, kun je net zo goed de hele serie opdoeken. Kelly Clarkson werkte met de grootste hitmakers ter wereld, maar ze zingt liedjes die net zo goed iemand anders kan zingen. Carrie Underwoord is een complete idioot. Als je haar hoort praten denk je: is er iemand thuis?"

Echtheid, zo benadrukt Lefsetz, is belangrijk. En geld is een storende factor. De grootste spelers in de industrie krijgen dan ook consequent vegen uit de pan. Major labels zijn slecht voor artiesten, concertmoloch Live Nation is volgens Lefsetz een ramp. "Niemand hoeft bang te zijn voor Live Nation. Het is wachten tot dat bedrijf omvalt. De schulden zijn enorm en de zaken gaan slecht." Grote bands krijgen er net zo van langs. The Rolling Stones? Doen het voor het geld en de lifestyle, niet voor de muziek. "Muzikanten van onder de dertig nemen genoegen met een matrasje op de grond. They're in it for the music."

Het is een ouderwets romantisch beeld in een nieuw jasje, en een van de kwetsbare punten in het verhaal van Lefsetz, zeker voor een zaal vol mensen die wel degelijk hun geld willen verdienen met muziek. Want is alles dan mis in de muziekindustrie? Heeft Lefsetz geen hoop op een mooie toekomst? Wel voor mensen die het heft in eigen hand nemen en slim gebruik maken van de mogelijkheden van deze tijd. Niet voor mensen die geld willen verdienen met cd's, zoveel is duidelijk. "Ik liep net door de stad in Groningen en kwam langs een platenzaak. Een platenzaak! Waar hebben we in godsnaam een platenzaak voor nodig! Jazeker, de verkoop van vinyl stijgt, maar veel mensen die het kopen hebben niet eens een platenspeler. Een LP is een souvenir."

Over een ding is Lefsetz vrijwel zonder nuancering positief: Spotify. "Mensen denken wel eens dat ik door Spotify betaald word", zegt hij. "Maar ik denk echt dat Spotify stelen overbodig maakt. Je moet niet de illusie hebben dat mensen meer downloads gaan kopen. Waarom zouden ze dat willen als alle muziek gratis is. Op YouTube, op Rapidshare. Spotify brengt alle muziek die er is samen, en het is nog gratis ook. Muziek moet gaan werken als mobiele telefoons. Iedereen in deze zaal heeft een mobiele telefoon. Het voelt als gratis."