Dreigende en emotioneel geladen grotestadsblues. Al twee albums lang was de Californische indieband daardoor een van de lievelingetjes van de muziekbloggende generatie. Met hun debuut Robbers & Cowards uit 2006 zetten ze zichzelf op de kaart. Met daarop culthitjes als We Used To Vacation en Hang Me Up To Dry, die opvallen door ritmische experimenten en het gebruik van de piano - een instrument dat in de indierock minder vaak voorkomt.
Het daaropvolgende intensere en intiemere album Loyalty To Loyalty hakte er emotioneel nog harder in. De uptempo singlekeuze Something Is Not Right With Me was echter te manisch voor vele radiostations. Ook al trad de band de afgelopen vijf jaar tien keer in het Nederlandse clubcircuit op, een echte doorbraak buiten de kring van connaisseurs bleef uit.
Aan Kings Of Leon producer Jacquire King de zware taak een balans te vinden tussen het vertalen van hun post-punk indiegeluid naar een groter publiek. Met daarbij de opdracht de unieke soulvolle benadering van de band te behouden. Dat niet iedereen vindt, dat hij daarin geslaagd is, bleek uit de eerste lichting recensies. Of zou dat liggen aan het feit dat Kings Of Leon in sommige kringen überhaupt niet meer salonfähig is na het succes van Sex On Fire?
Maar het grote publiek lijkt wel te vallen voor het weliswaar gepolijster maar ook opener geluid van de nieuwe Cold War Kids. De afgelopen week was Mine Is Yours verreweg de best beluisterde plaat op de Luisterpaal. Maar er valt dan ook veel te genieten op hun derde album. Aan de randvoorwaarden voor succes voldoet de plaat namelijk ruimschoots: de sterke songs vliegen je om de oren en zanger Nathan Willet klonk nog nooit zo gedreven.
Het moet nog een zware keuze geweest zijn wat de eerste single zou moeten worden. Uiteindelijk werd Louder Than Ever met het catchy refrein gekozen, een nummer dat inmiddels overdag ook op 3FM langs komt. Maar het meer ritmische Royal Blue, het sluipende Skip The Charades of de zelfs nog meer voor de hand liggende midtempo inkopper Finally Begin zouden ook uitstekende kandidaten geweest zijn.
Producer Jacquire King heeft er vooral voor gezorgd dat Mine Is Yours een album is dat je van begin tot eind op kunt zetten bij een lange autorit. Uiteindeilijk komt dan na veel luisteren het meer experimentele op een ritmebox geschreven Sensitive Kid bovendrijven als favoriet.
De echte muziekliefhebber onder de nieuwe fans gaat dan wel verder speuren via Spotify, Last.fm of de aloude platenzaak op zoek naar meer Cold War Kids materiaal. En stuit dan op juweeltjes van hun vorige albums. Zoals als het machtig depressieve Every Man I Fall For van Loyalty To Loyalty en het terecht door Florence & The Machine gecoverde meeslepende Hospital Beds. Want de kwaliteit van Cold War Kids verdient door dat grotere publiek gehoord te worden.
Mine Is Yours verscheen bij V2 en is al te beluisteren op de Luisterpaal. Cold War Kids spelen 16 februari in de Melkweg te Amsterdam.