GfK: ‘Muziekverkopen in week voor Sinterklaas met bijna 30% gedaald’ GfK: ‘Muziekverkopen in week voor Sinterklaas met bijna 30% gedaald’

Dick van Dijk (Plato): “wij hebben ongeveer evenveel verkocht als twee jaar geleden”

, Christiaan Walraven

GfK: ‘Muziekverkopen in week voor Sinterklaas met bijna 30% gedaald’

Dick van Dijk (Plato): “wij hebben ongeveer evenveel verkocht als twee jaar geleden”

Christiaan Walraven ,

Nederlanders hebben minder cd's gekregen van de Sint dan vorig jaar. De muziekverkoop in de week voor Sinterklaas is 28,5 procent gedaald ten opzichte van dezelfde week in 2009. Ook games, video en boeken doen het minder goed dan een jaar geleden. Dat meldt Entertainment Business vanmorgen op de website naar aanleiding van door onderzoeksbureau GfK Retail and Technology geanalyseerde cijfers.

Dick van Dijk (Plato): “wij hebben ongeveer evenveel verkocht als twee jaar geleden”

Nederlanders hebben minder cd's gekregen van de Sint dan vorig jaar. De muziekverkoop in de week voor Sinterklaas is 28,5 procent gedaald ten opzichte van dezelfde week in 2009. Ook games, video en boeken doen het minder goed dan een jaar geleden. Dat meldt Entertainment Business vanmorgen op de website naar aanleiding van door onderzoeksbureau GfK Retail and Technology geanalyseerde cijfers. Edwin Blijswijk van GfK Retail and Technology licht toe dat bij het onderzoek alleen de fysieke verkopen van grotere retailers als Mediamarkt, BCC, Bart Smit en Bol.com zijn meegenomen. "Bij elkaar geven deze retailers een dekking van 75% van de markt", aldus Blijswijk.

Blijswijk meldt daarbij expliciet dat downloads hier niet in meegeteld zijn. De groeiende downloadmarkt zou één van de redenen kunnen zijn dat mensen minder fysieke uitgaven kopen, maar ook een streamingdienst als Spotify. Een download kun je immers moeilijk in de schoen stoppen. Het zware weer, waardoor mensen minder makkelijk naar de winkel konden, zal zeker ook een factor zijn geweest. Dat geldt niet voor de internetwinkels, maar die hadden dan weer te kampen met stakingen van TNT post, wat het vertrouwen van de consument geschaad kan hebben.

Ook moet er rekening mee gehouden worden dat er slechts naar één jaar gekeken is. Dick van Dijk van muziekwinkel Plato meldt dat bij zijn winkel de verkopen in 2009 bijzonder hoog waren. Hij heeft nog geen exacte cijfers, maar kan wel melden dat de terugloop in zijn keten niet zo erg is als bij de grotere concerns. "De verkoopcijfers zijn ongeveer 10 procent minder dan vorig jaar, maar toen waren de verkopen geëxplodeerd."

Als redenen voor de hoge verkoop van vorig jaar kan Van Dijk enkel speculeren. "Vorig jaar zomer kwam de crisis echt hard naar voren. In december bleek dan mensen toch hun kerstbonus kregen en leek het mee te vallen. Mensen hebben toen groots uitgepakt, denk ik. Afgelopen zomer was weer een stuk zwaarder." Vergelijken met vorig jaar vindt hij dus niet helemaal eerlijk, liever vergelijkt hij met de jaren daarvoor. "Ik denk dat we ongeveer evenveel hebben verkocht als twee jaar geleden. Als je dan de sneeuwstormen van het Sinterklaasweekend meerekent, kunnen we niet heel ontevreden zijn."

Nu op 3voor12