Rotjoch wil met eigen label clicks omzetten in geld Rotjoch wil met eigen label clicks omzetten in geld

“Je hoeft niet de beste zijn, je moet het hardst werken”

, Atze de Vrieze

Rotjoch wil met eigen label clicks omzetten in geld

“Je hoeft niet de beste zijn, je moet het hardst werken”

Atze de Vrieze ,

Nederland is weer een label rijker. BNN-presentator Rotjoch lanceert volgende maand Mucho Dinero, een platform voor vooral hiphop. Samen met RD Music en 1253 Music start hij eveneens opnamestudio Studio 24/7. 18 mei wordt de eerste, gratis labelcompilatie gepresenteerd in Bitterzoet.

“Je hoeft niet de beste zijn, je moet het hardst werken”

Nederland is weer een label rijker. BNN-presentator Rotjoch lanceert volgende maand Mucho Dinero, een platform voor vooral hiphop. Samen met RD Music en 1253 Music start hij eveneens opnamestudio Studio 24/7. 18 mei wordt de eerste, gratis labelcompilatie gepresenteerd in Bitterzoet. “Ik ben al mijn hele leven met muziek bezig”, zegt Rotjoch. “En ik denk een eigen visie te hebben. Bij 101Barz zie ik regelmatig rappers langskomen die op internet miljoenen views generen, maar nog steeds platzak op straat lopen. Er zijn in Nederland veel goede muzikanten die weinig verstand hebben van de zakelijke kant. Er is veel onwetendheid.”

Mucho Dinero – Spaans voor ‘veel geld’ – moet daar verandering in brengen. Maar Rotjoch realiseert zich dat het niet eenvoudig is om geld te verdienen met cd’s. “Grote labels tekenen geen jong talent meer, ze zijn alleen maar bezig artiesten te droppen, omdat er geen cd’s meer verkocht worden. Muziek moet je zien als een visitekaartje, als een vorm van reclame. Met Mucho Dinero willen wij hype creëren, zodat artiesten shows kunnen doen. Ik organiseer al meer dan een jaar eigen evenementen. Daarnaast gaan we ons richten op merchandise.”

Mucho Dinero begint met een kleine stal, met daarin Watts, Maru en Ro’tjuh. De eerste compilatie zal gericht zijn op Nederlandstalige hiphop, maar Rotjoch wil breder en internationaler denken. Er moet ook ruimte zijn voor bijvoorbeeld pop en dancehall. Ook dancehall-artiest Lyrical (bekend van collectief Amo Lab) sluit zich bij het label aan. “Hij heeft met Amo Lab een clubhit gescoord met Energy, die door elke Nederlandse urban-dj gedraaid wordt. Iedereen denkt dat die track uit Jamaica komt. Lyrical is inderdaad een Jamaicaan, maar hij woont in Nederland. Hij heeft de potentie om hits te maken.” Ook Killah P (bekend van UK-grimegroep Roll Deep) sluit zich aan bij het label.

Toch is een top tien hit scoren volgens Rotjoch niet het belangrijkste doel. Bekende namen heeft hij voorlopig nog niet in zijn stal. “Voorlopig is niemand een ster”, zegt Rotjoch. “We moeten onderaan beginnen en onszelf bewijzen. Ik wil rustig bouwen aan een sterrenteam. Geld verdienen is in eerste instantie geen doel. Ook als ik geen geld zou verdienen zou ik muziek maken. Maar toen ik 101Barz begon had ik de eerste weken veertig bezoekers op mijn site, nu 900.000. Je moet niet opgeven. Je hoeft niet de beste te zijn, je moet het hardst werken.”

Nu op 3voor12