3VOOR12 bespreekt Album van de Week (week 13): Yeah Yeah Yeahs

Met It's Blitz! ontstijgt Yeah Yeah Yeahs zichzelf en de tijdgeest

Fiona Fortuin ,

Op het nieuwe album van Yeah Yeah Yeahs hoor nauwelijks gitaren, synthesizers des te meer. Maar wees niet bang voor de zoveelste eighties revivial, met It's Blitz! ontstijgt de band zichzelf en de tijdgeest.

Met It's Blitz! ontstijgt Yeah Yeah Yeahs zichzelf en de tijdgeest

Een kort leren jack, dat wordt de trend dit voorjaar. Karen O van de Yeah Yeah Yeahs heeft er sinds kort één, vol met studs. Hij is speciaal ontworpen als startschot voor het nieuwe album It's Blitz!. En als Karen O er één draagt, volgt de rest. Zo simpel kan het leven soms zijn. De vrouwen willen haar zijn, de mannen willen het met haar doen. Ze is de belichaming van een rock´n roll vrouw; stoer zonder haar vrouwelijkheid te verliezen. Karen O zet trends, volgt ze niet. En zo is het ook met It's Blitz! Het New Yorkse trio heeft zich muzikaal een nieuwe stijl aangemeten, maar wordt daarmee niet het zoveelste slachtoffer van een modegril.

Het was nooit de intentie van de band, pas in de studio leidde het opnameproces naar een meer elektronisch geluid. Het is eigenlijk vooral vaste producer David Sitek (Tv on the Radio) die hen die richting opwees. Hij vroeg Nick Zinner doodleuk, maar zonder glimlach rond de mond, of hij zijn gitaar in de hoek wilde zetten en daarvoor in de plaats de synthesizers te omarmen. Eerder ging de band al van garagepunk met debuut Fever To Tell naar spacerock op Show Your Bones. Nu zetten ze de stap naar een, soms ijzingwekkend, synthpop album. Yeah Yeah Yeahs is niet meer de oude en dat is goed. Wees niet bang voor de zoveelste eighties revivial, met It's Blitz! ontstijgt de band zichzelf en de tijdgeest.

Want op dit album geen slappe synths, maar laag over laag wordt naar diepte toegewerkt waarbij je fantasie de vrije loop krijgt. Op Skeletons klinkt een fragiele Karen O, begeleid door synthesizers die vanuit haar slaapkamer over de Schotse Hooglanden waaien en heroïsche drums op de achtergrond. En in Runaway lijkt Karen O de protagonist in een toneelstuk uit de Zwarte Romantiek, waarvan het slot is te horen in afsluiter Little Shadow. Runaway begint met een kleine pianomelodie die uitgroeit tot een epische ballade, vol dramatiek met gotische strijkers en grootse drums naar het einde toe die ook hier op de achtergrond blijven. Dit is pas echt Yeah Yeah Yeahs zoals je ze nog niet eerder hebt gehoord en toch zijn het misschien wel hun twee beste nummers tot nu toe.

Maar ook de meest vernieuwende nummers op is It's Blitz! zijn nog altijd herkenbaar Yeah Yeah Yeahs. Heads Will Roll is de nieuwe Date With The Night, een nummer van het debuut. Behalve dat ze beide nummer twee op een Yeah Yeah Yeahs album zijn, hebben ze muzikaal nauwelijks iets gemeen. Op A Date With The Night sturen krijsende garagegitaren je het vuige rock 'n roll nachtleven in, terwijl op Heads Will Roll Karen O een glinsterend new wave jasje draagt en het bevel aanvoert met haar tekst: "Off with your head, dance till dead". Het is die spanningslaag, urgentie en dramatiek die ze gemeen hebben en die ook bijna alle andere songs van de band kenmerken. De enige misser op het album is Dragon Queen. Door de te dunne, middelmatige synths valt deze uit de toon. Maar geen meisje dat daarom toch niet dat korte leren jasje zal kopen.


It's Blitz komt uit via Universal.
 Luisteren kun je hem op de Luisterpaal.