Nieuw album en extra man voor Stuurbaard Bakkebaard

‘Die draaitafel vormt een enorm contrast met ons akoestische geluid’

Renee Hartog ,

Stuurbaard Bakkebaard bestond ruim tien jaar lang uit drie mannen die samen vooral akoestisch musiceerden. Maar toen was daar een ontmoeting met dj/producer DNA (ex-Urban Dance Squad) en nu zijn ze met z’n vieren. De nieuwe plaat is daardoor ‘zeer verrassend’ en veel electronischer. “DNA zorgt ervoor dat wij op een andere manier spelen.”

‘Die draaitafel vormt een enorm contrast met ons akoestische geluid’

Ruim tien jaar lang waren ze met z’n drieën en maakten ze vooral op een akoestische manier samen muziek. Maar sinds de opnames van het nieuwe album L’Amour, dat 13 maart uitkomt, heeft het Eindhovense Stuurbaard Bakkebaard er een vierde man bij: de Utrechtse dj/producer DNA (ex-Urban Dance Squad). Volgens Stuurbaards’ Marc Koppen zorgt dit voor een ‘zeer verrassend’ vierde album. “Door die draaitafel zijn wij op een andere manier gaan spelen.”

Na het uitbrengen van album nummer drie, Whistle Dixie, in 2005, is het nog geen moment rustig geweest voor Stuurbaard Bakkebaard, dat naast Koppen bestaat uit Timo van Veen en Onno Kortland. “Na de Nederlandse clubtour die volgde op dat album, hebben we bijna twee jaar in Duitsland gespeeld”, aldus Koppen. “Daarna zijn we druk geweest met Het Beukorkest en vervolgens zijn we gaan werken aan het nieuwe album.”

In het Beukorkest werkten Stuurbaard Bakkebaard vorig jaar voor het eerst samen met dj DNA. Het Beukorkest is een gelegenheidsorkest rondom Stuurbaard Bakkebaard en kunstenaar Rik van Iersel. Ieder jaar nodigen zij zo’n tien à vijftien zeer uiteenlopende muzikanten uit, waaronder dit jaar dus DNA. “We waren toen bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe album. Het klikte nogal goed met DNA en toen hebben we hem gevraagd of hij eens bij de opnames zou willen komen kijken als hij zin had”, aldus Koppen.

“We hebben in het verleden ook wel eens gedacht: ‘moeten we er iemand bij vragen?’ en dan was de conclusie altijd ‘nee’”, vertelt Koppen. Maar nu met DNA gaat het allemaal vanzelf. Met z’n vieren voelt het net zo normaal als met z’n drieën, eigenlijk. We hebben eigenlijk alleen wat meer ruimte nodig in de tourbus.”

DNA begon als gastmuzikant, maar werd al snel een volwaardig vierde bandlid. “Zoals we de nummers eerst met z’n drieën lieten ontstaan, zo doen we dat nu met z’n vieren”, zegt Koppen. “Het heeft er voor gezorgd dat wij op een andere manier zijn gaan spelen. DNA maakt beats en scratches, en daar gaan wij mee aan de slag. Dan krijg je automatisch een ander geluid. Het is wat elektronischer, steviger ook.”

“Het is uiteindelijk heel andere plaat geworden dan je van Stuurbaard Bakkebaard gewend bent”, zegt ook DNA, ofwel Arjen de Vreede. “Dat is logisch, een extra bandlid heeft altijd invloed. Maar die jongens maakten natuurlijk al zo’n tien jaar lang met z’n drieën op een vooral akoestische manier muziek. Het werken met de computer geeft een enorm bereik in verschillende klanken. Soms importeer je bijvoorbeeld een compleet balkanorkest. Je kunt zo een heel groots geluid creëren en kleurt een plaat heel erg.”

“Die draaitafel vormt een enorm contrast met ons akoestische geluid”, zegt Koppen. “En daarom maakt dit een veel groter verschil dan bijvoorbeeld een extra gitarist in de band.” Volgens Koppen heeft dat geresulteerd in een ‘verrassend vernieuwende plaat’, die tegelijk nog steeds ‘wel heel erg Stuurbaard Bakkebaard’ is.

L’Amour van Stuurbaard Bakkebaard verschijnt op 13 maart en wordt op13 februari gepresenteerd in de Effenaar in Eindhoven.