Donderdagavond 4 september, 3 minuten voor 12 wordt in studio Desmet de winnaar van de 3VOOR12 Award 2008 bekend gemaakt. Traditiegetrouw wordt deze eervolle onderscheiding voorafgegaan aan een beoordeling van de twaalf hoesjes door vakmensen. Ditmaal hebben de heren van Hotel hun licht laten schijnen op de 12 x 142 x 124 mm. En dat is direct het eerste commentaar van Jay Sunsmith, Ferry van Zijderveld en Thijs Remie: “waarom nog steeds het standaard formaat, stukje plastic en wat glossy papier?”
Jay snapt niet hoe een aantal artiesten en labels de getoonde doosjes in de schappen durft te leggen. “Je betaalt twintig euro voor een plaat. Die waarde moet er toch in zitten? Zo’n doosje kost een kwartje. Natuurlijk mag een deel van mijn geld naar de artiest, maar je kunt toch niet meer hetzelfde ontwerp als het eerste cd-doosje uit de jaren ’80 gebruiken?” Hotel heeft niet alleen praatjes. Het bureau is onder meer verantwoordelijk voor de laatste twee ‘hoezen’ van DuvelDuvel, de hoes van Typhoon, de laatste Opgezwolle, Fakkelteit en Jawat! “Top Notch labelbaas Kees de Koning vroeg ons om al hun hoezen te ontwerpen,” zegt Thijs. “ Maar dan wordt het massaproductie en sta je alsnog niet achter driekwart van je producties.”
Bekijk het fotoverslag om achter het oordeel van het drietal te komen. En natuurlijk de uiteindelijke winnaar van de 3VOOR12 Award Hoes van het Jaar 2008.
Hotel beoordeelt 3VOOR12 Award genomineerden op uiterlijk
Welke albumhoes is het best
Traditiegetrouw vraagt 3VOOR12 vóór de uitreiking van de 3VOOR12 Award aan vakmensen welke genomineerde de beste hoes in de schappen heeft liggen. Hotel, de heren achter de zwarte hoes van Opgezwolle en het bananendoek van DuvelDuvel, zijn niet te spreken over de oogst van dit jaar. De winnaar krijgt wel alle lof. “Dit album is als totaalproduct het meest geslaagd!”