Deze week brengt Playstation een nieuwe versie van het populaire Hot Shot Golf uit met 45 minuten muziek van Arling & Cameron, dat speciaal voor het spel is gecomponeerd. Dat is opvallend, want in 2001 brachten Arling & Cameron het nieuws dat ze ‘eigenlijk’ uit elkaar gingen. Eigenlijk, want in 2006 kwam er dan toch nog een album uit, een jaar later opgevolgd met een compilatie cd. Maar op het podium verschijnen ze niet meer samen. Arling is in Groningen druk bezig met zijn kindertheater, Cameron woont alweer enkele jaren in Berlijn. En toch komen ze af en toe weer samen. Zoals nu.
Het duo had al wel vaker nummers beschikbaar gesteld voor games, maar nog niet eerder hebben ze in opdracht gewerkt. Een duidelijke opdracht, zo noemt Richard Cameron het. Vanuit Berlijn: “Het verzoek was om muziek voor verschillende sferen te maken, zoals Australische, Japanse en Schotse. En om vooral in onze oude easy tune stijl te blijven. Dat hebben we gedeeltelijk gedaan. De muziek is luchtig en vrolijk, maar is gemaakt met moderne techniek en producten. Er is een compromis tussen oud en nieuw gesloten.”
De Playstation was voor Cameron een geheel nieuwe beleving. Niet eerder had hij een computerspel gespeeld, behalve het oude Pong. “Dat heb ik vroeger ooit eens gespeeld.” Ze kregen de computer en het spel opgestuurd. Een elfjarige moest Cameron uitleg komen geven. “En nog begreep ik er niets van. Hij had het spel binnen een paar minuten door, maar het ging allemaal zo snel. Ik kan niks met spellen waar je vier duimen voor moet hebben. Maar de recensies zijn lovend.” Ondanks dat hij weinig affiniteit met het medium heeft, bevalt het werk hem zeer. “Ik zou het graag zo’n twee keer per jaar willen doen.” Hot Shot Golf past in zekere zin ook wel bij het duo. “Het is een rustig spel.”
Daarnaast zijn Arling & Cameron momenteel met het nummer Shiva’s R & R Dub te horen in de internationale Becks reclame. Sinds 1999 verlenen ze hun nummers aan reclame. Beter gezegd, ze zeggen nooit nee tegen een aanvraag. “Waarom zouden we ook. Het is altijd een eer om te horen dat een merk ons goed genoeg vindt om te gebruiken voor een reclame. Voor hen staat er veel op het spel, voor ons niet. Onze platen zijn niet meer te koop, ITunes is ook een moeilijk geval en we staan wel in de catalogus van Warner, maar die doet daar niets mee. Op deze manier is het toch mogelijk om onze muziek te laten horen.” De Becks reclame is volgens Cameron toch speciaal te noemen. “Wat mij betreft behoort deze in het rijtje met onze drie mooiste reclames, naast Gap Kids en Audi.”
Maar verder hoeven we niet op nieuw werk van ze te rekenen. “We zijn ieder druk bezig met onze eigen producten. Arling in Groningen, ik in Berlijn. Zo is Arling onder meer begonnen aan zijn tweede kindertheaterproductie en ik werk momenteel samen met mijn vrouw aan een nieuw album van Mr. & Mrs. Cameron. Daarnaast sleutel ik ook samen met Joost van Bellen aan ons project Cowgum.”