Adam Green: held of antiheld? Zoals hij onderuitgezakt in zijn hotelfauteuil hangt, ken je hem weinig superkrachten meer toe. Echter, achter de verzopen hondenkop (denk aan cartoonheld Droopy) zit het creatieve brein achter de frontsoldaten van de anti-folk, The Moldy Peaches. Solo weet Green een groter publiek te bereiken. Sterker nog: in enkele landen, waaronder Duitsland, wordt Green op handen gedragen. Hij bracht er zelfs een boek uit en verscheen op nationale televisie in een documentaire met Libertine Carl Barat. Je zou bijna zeggen: Adam Green is overal groter dan in Nederland. Althans, zo dacht hij er tot nog toe zelf over. Meneer was niet te beroerd daar menig interviewer mee lastig te vallen.
Vandaag is Green in balans en heeft hij ‘niets te klagen tijdens dit interview’: “Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest: Ben soort van verliefd, ken veel minder stress dan vroeger en mijn vriendinnetje is mee op perstour.” Wél wordt mevrouw Green meteen de hotelkamer uitgestuurd wanneer het interview begint. “Joh kan ze lekker mijn geld uitgeven aan tweedehandskleding. Ja, dat lijkt misschien goedkoop, maar ik kan als het zo doorgaat straks zónder band op tour.” Tussen de zinnen door verklapt de zanger dat hij met een boel grote Britse negerinnen wil touren.
Het is altijd de vraag hoe serieus je de New Yorker moet nemen. Ook op zijn vijfde soloplaat Sixes & Sevens zet Green je muzikaal en tekstueel constant op het verkeerde pad. Van gevoelige ballades begeleid door een panfluit met flinke echo, tot een Loveboat-banger over een tropisch eiland: Adam Green neemt niet eens de moeite om nuchter over de fijne lijn van de goede smaak te wandelen. Dit betekent overigens niet dat het totaalplaatje niet extreem goed verzorgd is. Nog nooit heeft Green’s stem zo goed geklonken en was het bombast en muzikaal gefriemel zo dienstbaar aan het liedje.
De nummers overschrijden ook op Sixes & Sevens maar zelden de tweeënhalve minuut. “Ik denk dat ik een neurose heb voor te lange nummers. Ik kan namelijk maar één nummer tegelijk schrijven. Sterker nog: dat ene nummer zingt dan als een soort mantra wekenlang door mijn hoofd. Ik ben echt super blij als ik er op een of andere manier dan een einde aan kan breien.” Dat blijkt. Meer dan eens eindigt een nummer van Green door simpelweg een dalend volume. Een zwaktebod? “Ach misschien, maar men zoekt veel te veel in mijn teksten. Muziek vind ik belangrijker en de woorden kies ik eerder omdat ze mooi in het nummer passen, dan vanwege de betekenis.”
In het verleden maakte Green zijn fascinatie voor beroemdheden onderwerp van zijn muziek. Het nummer ‘Jessica’ over de leegte van Amerikaans poppetje Jessica Simpson werd een online culthit. Ook op Sixes & Sevens blijft de zanger spelen met zijn indrukken van populaire cultuur. Maar begin bij Green niet over internet en de blogsfeer. “Internet is ongelofelijk gevaarlijk, ik probeer er echt zoveel mogelijk van weg te blijven. Voor veel mensen is internet een vervanging voor ‘echte’ ervaringen. ‘You better log off or lose your life’. Binnenkort zullen er internetontwenningsklinieken ontstaan. Ik denk dat het verschrikkelijk wordt: gevuld met rukkers en huisvrouwen.” Geen intellectuelen? “Ik denk dat er geen verschil is tussen intellectuelen en rukkers.”
Het album Sixes & Sevens komt uit via Rough Trade/Konkurrent en is nu te koop.
18 april staat Adam Green in de Oude Zaal van de Melkweg.