State Magazine gaat in boeken en docu's

Heineken blijft hoofdsponsor, nieuwe samenwerking met Sony PSP

Met hogere bezoekersaantallen dan verwacht en een tevreden hoofdsponsor, betreedt internetmagazine State komend jaar nieuwe paden. Zo kunnen we een boek, een documentaire en een samenwerkingsverband met Sony PSP verwachten.

Heineken blijft hoofdsponsor, nieuwe samenwerking met Sony PSP

Internetmagazine State zit anderhalf jaar na de lancering volop in de lift. Vorige maand trok het online hiphopblad 250.000 unieke bezoekers. Heineken blijft voor langere tijd hoofdsponsor vanwege deze aantallen en enkele nieuwe projecten staan op stapel voor 2007.

De bezoekersaantallen in december 2006 waren boven verwachting hoog. “Niet dat wij voor onszelf een target hadden”, zegt uitgever Kees de Koning. “Maar we trokken 250.000 unieke bezoekers die goed waren voor 5 miljoen pageviews. Dat geeft aan dat mensen stevig doorklikken en State echt als tijdschrift gebruiken. Je ziet ook dat bezoekers lang blijven hangen. We publiceren best lange stukken, dus blijkbaar hoeven internetteksten niet per se kort te zijn om mensen te boeien.”

Heineken, anderhalf jaar terug de eerste sponsor die budget beschikbaar stelde voor de oprichting van State Magazine, had wél een doelstelling qua bezoekers. Hoe hoog die was wil de bierbrouwer niet zeggen, wel dat die ruimschoots is gehaald. Dus gaat de sponsoring door. “Voorlopig blijven we als hoofdsponsor de enige partij, al kan ik niet zeggen voor welke periode”, zegt Robert Bernink, brandmanager bij Heineken. “Er komen dit jaar vast namen bij.” De Koning geeft inderdaad aan in gesprek te zijn met nieuwe potentiële partners. “Als magazine afhankelijk zijn van slechts een adverteerder is ongezond. Vanaf het begin hebben we altijd naar andere samenwerkingen gezocht.”

Vorig jaar vond State een partner in schoenenfabrikant Nike, waarmee een gelimiteerde versie van de Air Max 90 werd ontworpen, een schoen die zeer populair is bij Nederlandse hiphopfans. Dit jaar volgt er in ieder geval een samenwerking met Sony, waarmee State filmpjes gaat produceren die onder de vlag PSP Pure Urban op de draagbare spelcomputer Sony PSP te zien zijn.

Dat is nog niet alles. Zo verschijnt er in juni, bij het tweejarig bestaan van het magazine, een boek met de beste artikelen en recensies uit twee jaar State. Daarnaast gaat de redactie met het Amsterdamse productiebedrijf Submarine aan een documentaire over gouden tanden in de hiphopwereld. Zo komen we te weten waar het fenomeen gouden tanden in het gebit vandaan komt, hoe Surinaamse juweliers ze maken en waarom sommige rappers dit juweel zo graag willen. De film verschijnt uiteraard op de site, maar moet ook op televisie te zien zijn. “Wanneer en op welke zender weten we nog niet”, zegt De Koning. “Dat laten we aan Submarine over, die zijn goed in dat soort dingen.”