Nieuw label Wham! Wham! ziet zijn bands het liefst zo snel mogelijk vertrekken Nieuw label Wham! Wham! ziet zijn bands het liefst zo snel mogelijk vertrekken

Label van Jan Pier Brands wil eigenzinnige bands op de kaart zetten

Nieuw label Wham! Wham! ziet zijn bands het liefst zo snel mogelijk vertrekken

Label van Jan Pier Brands wil eigenzinnige bands op de kaart zetten

Een label beginnen om groot geld te verdienen doe je niet zomaar dezer dagen, maar daar is het Jan Pier Brands ook totaal niet om te doen met zijn nieuwe label Wham! Wham!. Als hij een stuk of driehonderd stuks van het album van zijn band Adept verkoopt is hij een tevreden mens. En vervolgens ziet hij zijn band graag weggekaapt worden door een groter label.

Label van Jan Pier Brands wil eigenzinnige bands op de kaart zetten

Toch handig, zo’n festival als Noorderslag. Je hoeft bij wijze van spreken maar bij de deur van de Oosterpoort te gaan staan en aan de juiste mensen je cd’tje te geven, en je band staat op de kaart. Vooral als je zelf uit Groningen komt is het maar wat handig dat het hele Nederlandse popcircus bij je over de vloer komt. Jan Pier Brands, trotse eigenaar van het kersverse labeltje Wham! Wham!, heeft flink geplugd dit weekend. Zijn band Adept liet bovendien een goede indruk achter op het festival.

Het label is al in september in stilte geboren, en wordt door Brands gerund samen met zijn vrouw Janke: “Een paar jaar geleden was ik betrokken bij Oetstar Rekkers, een klein Gronings labeltje dat onder andere The Firebirds, De Stipjes en de eerste plaat van Meindert Talma uitbracht. Vorig jaar hoorde ik de muziek van Harm Wierda, en toen dacht ik: ‘dat moeten mensen horen’. De ambities zijn niet hoog: we willen graag uit de kosten komen. Daarvoor moeten we ongeveer driehonderd stuks verkopen per titel.”

Dat klinkt bescheiden, maar de twee acts op het label maken dan ook geen catchy meezingers. Zowel Adept als Harm Wierda speelt met industriële klanken, drones en noise. “Zeker in Nederland uniek”, zegt Brands. In ons land is er een kleine markt voor, maar Brands wil liefhebbers over de hele wereld proberen te bereiken. Op de ouderwetse manier: met cd’s. “De cd-markt is over de hele wereld beroerd. De cd is een aflopende zaak, maar het is nog niet afgelopen. Zeker muziekliefhebbers kopen nog steeds cd’s.” Binnenkort zullen de releases van Wham! Wham! uiteraard ook via hun site te downloaden zijn.

Het label wil deze bands op de kaart zetten en ze verzorgen als jonge kuikens, maar ziet ze vervolgens het liefst weer uitvliegen: “Voor een band als Adept is het in deze fase goed dat er een label als dit bestaat. We willen ze liefst in het buitenland aan een licentiedeal helpen. Dan ben ik het meest tevreden”, vertelt Brands. Hij heeft in elk geval niet de ambitie de grote concurrent van Excelsior te worden, een label waar hij goede contacten mee heeft. Aankloppen bij dat label wil hij ook niet: “Ik vind het zelf leuk om te doen. Het is mooi werk: talent scouten, iets doen met dingen die ik heel mooi vind. Ik heb wel bij ze aangeklopt om mee te doen in hun voordelige deal bij de platenperser. Dat is gelukt.”

nu op 3voor12