Geen pool van 138 journalisten, muzikanten, luisteraars en andere muziekmenners. Ook geen singleverkoop, aantal uitgeleverde cd's of betaalde downloads. Wel de zeven beste albums op een rij, uitgekozen door Kindamuzik en 3VOOR12, uitgezonden door 3VOOR12. Elke twee weken de lijst op 3VOOR12 en Kindamuzik, donderdag het geluid erbij in de webradioshow Gloeiende Plaat. In DE 7EVEN!
THE SHINS | WINCING THE NIGHT AWAY
Rock » Sub Pop/Konkurrent
Wees niet bang, Wincing the Night Away is nog net zo ontegenzeggelijk een prettig product van The Shins als de eerste twee albums. Het is geen zware straf om in de nacht met de deuntjes van dit briljantje de zandman te verjagen. Wincing the Night Away is het wachten méér dan waard geweest.
NICOLE WILLIS & THE SOUL INVESTIGATORS | KEEP REACHIN' UP
Beats » Diffirant/Rough Trade
Keep Reachin' Up appelleert aan de tijd van stoere negers in dikke bontjassen en hoeden met veren, die in afgrijselijk lange Cadillacs door de straten van Brooklyn glijden.Toch is het nooit een herhaling van zetten. Het album heeft een frisse gloed en de Finse funkers hebben de soul daadwerkelijk nieuw leven geblazen.
CORRINA REPP | THE ABSENT AND THE DISTANT
Caldo Verde/Sonic Rendezvous
"Voor haar maak ik graag een uitzondering", zo beweerde Mark Kozelek. We geven hem groot gelijk. Met haar vorige twee albums zette Repp een heel eigen geluid neer. Ze schrijft melancholieke, ingetogen en zeer persoonlijke nummers, die ze met weinig middelen op plaat zet.
DAVID VANDERVELDE | THE MOONSTATION HOUSE BAND
Secretly Canadian/Konkurrent
Wanneer je als onbekende muzikant gebruik maakt van de arrangementen van David Campbell (de vader van Beck, die ook het orkest op diens Sea Change onder zijn hoede had) en de huiskamer van Jay Bennett (voormalig alleskunner bij Wilco) je studio mag noemen, dan is er iets bijzonders aan de hand.
EL GUAPO STUNTTEAM | ACCUSATION BLUES
Suburban
El Guapo Stuntteam levert met Accusation Blues een plaat waarvan het spelplezier afspat als vet van een hamburger op een barbeque. De tien pareltjes klinken stuk voor stuk als kleine energieke southern rockopera's.
APSE | SPIRIT
Acuarela/Bang!
Dit vijfkoppige ensemble uit Boston en New York hoort nog wel thuis in het zogenaamde post-rockgenre, maar doet daar zijn eigen ding mee. Ze gebruiken de algemene basis van breed uitwaaierende en atmosferische grooves, die spontaan lijken op te wellen. Daarnaast lijken ze beïnvloed door de claustrofobische tribale sfeer die je ook op Animal Collectives Here Comes the Indian (2003) of Liars’ Drum’s Not Dead (2006) terugvindt.
THE HOLD STEADY | BOYS AND GIRLS IN AMERICA
Vagrant/Bertus
Als Craig Finn zijn mond opent en de klassieke rock-‘n-rollgitaren of frisse pianomelodietjes eromheen dartelen, hoef je niet veel fantasie te hebben om te horen waarom zijn band The Hold Steady in thuisland de Verenigde Staten als the ultimate bar-band wordt neergezet.
THE SHINS | WINCING THE NIGHT AWAY
Rock » Sub Pop/Konkurrent
Wees niet bang, Wincing the Night Away is nog net zo ontegenzeggelijk een prettig product van The Shins als de eerste twee albums. Het is geen zware straf om in de nacht met de deuntjes van dit briljantje de zandman te verjagen. Wincing the Night Away is het wachten méér dan waard geweest.
NICOLE WILLIS & THE SOUL INVESTIGATORS | KEEP REACHIN' UP
Beats » Diffirant/Rough Trade
Keep Reachin' Up appelleert aan de tijd van stoere negers in dikke bontjassen en hoeden met veren, die in afgrijselijk lange Cadillacs door de straten van Brooklyn glijden.Toch is het nooit een herhaling van zetten. Het album heeft een frisse gloed en de Finse funkers hebben de soul daadwerkelijk nieuw leven geblazen.
CORRINA REPP | THE ABSENT AND THE DISTANT
Caldo Verde/Sonic Rendezvous
"Voor haar maak ik graag een uitzondering", zo beweerde Mark Kozelek. We geven hem groot gelijk. Met haar vorige twee albums zette Repp een heel eigen geluid neer. Ze schrijft melancholieke, ingetogen en zeer persoonlijke nummers, die ze met weinig middelen op plaat zet.
DAVID VANDERVELDE | THE MOONSTATION HOUSE BAND
Secretly Canadian/Konkurrent
Wanneer je als onbekende muzikant gebruik maakt van de arrangementen van David Campbell (de vader van Beck, die ook het orkest op diens Sea Change onder zijn hoede had) en de huiskamer van Jay Bennett (voormalig alleskunner bij Wilco) je studio mag noemen, dan is er iets bijzonders aan de hand.
EL GUAPO STUNTTEAM | ACCUSATION BLUES
Suburban
El Guapo Stuntteam levert met Accusation Blues een plaat waarvan het spelplezier afspat als vet van een hamburger op een barbeque. De tien pareltjes klinken stuk voor stuk als kleine energieke southern rockopera's.
APSE | SPIRIT
Acuarela/Bang!
Dit vijfkoppige ensemble uit Boston en New York hoort nog wel thuis in het zogenaamde post-rockgenre, maar doet daar zijn eigen ding mee. Ze gebruiken de algemene basis van breed uitwaaierende en atmosferische grooves, die spontaan lijken op te wellen. Daarnaast lijken ze beïnvloed door de claustrofobische tribale sfeer die je ook op Animal Collectives Here Comes the Indian (2003) of Liars’ Drum’s Not Dead (2006) terugvindt.
THE HOLD STEADY | BOYS AND GIRLS IN AMERICA
Vagrant/Bertus
Als Craig Finn zijn mond opent en de klassieke rock-‘n-rollgitaren of frisse pianomelodietjes eromheen dartelen, hoef je niet veel fantasie te hebben om te horen waarom zijn band The Hold Steady in thuisland de Verenigde Staten als the ultimate bar-band wordt neergezet.