3VOOR12 bespreekt Album van de Week (51): Hospital Bombers

Footnotes: brille uit twijfel en onzekerheid

De langstverwachte Excelsior sensatie? In ieder geval hebben Hospital Bombers al vele fans gemaakt voordat er ook maar één nummer op plaat was verschenen. Nu is er de debuutplaat Footnotes, waarop alle twijfel en onzekerheid toch echt definitief vastligt. En hoe! Footnotes is Album van de Week.

Footnotes: brille uit twijfel en onzekerheid

In 2005 waren Hospital Bombers Hollandse Nieuwe. Toen al gaf zanger Jan Schenk aan dat “het allemaal lang duurt met een album”. Nu nog eens twee jaar later is de plaat af. Het gezegde: eerlijk duurt het langst moet in het geval van dit debuut Footnotes genaamd worden geformuleerd als: lang duurt iets eerlijks. Footnotes is Album van de Week.

Twijfel en besluiteloosheid lijken de hoofdredenen voor alle vertraging. Daar is de band dan ook eerlijk over. Op het albumhoesje zijn (zogenaamde) titels van nummers doorgestreept en vervangen door nieuwe. 2007, het jaar van copyright is doorgestreept en doodleuk vervangen door 2008. En als je album Footnotes heet kunnen de voetnoten natuurlijk niet ontbreken. Deze staan dan ook netjes onderaan het hoesje met wederom dertien alternatieve titels voor de nummers. Een boel afleiding van een album dat eigenlijk heel simpele liedjes bevat. Nee, dat is geen negatieve voetnoot. Want niets is moeilijker dan het schrijven van een gemakkelijk liedje. Of zoals zanger Schenk in het Hollandse Nieuwe interview zegt: “Uiteindelijk gaan onze teksten gewoon over jongens en meisjes die verkering krijgen.”

Twijfel en besluiteloosheid lijken ook het thema van Footnotes. In album opener Theme schreeuwt Schenk: “I’ll never settle for a girl like you, do you hear me”. Het klinkt even overtuigend als een klein kind dat zijn moeder “ik haat je” toevertrouwt wanneer het geen ijsje krijgt. Het lukt Hospital Bombers om al die twijfel met zoveel overtuiging over te brengen dat geen nummer op Footnotes ongemerkt voorbij speelt.

Neem nu Neighbourhood: een spannend drum-gitaar-één-tweetje, stuwend orgel en Schenk die monotoon huilt: “Yeah it’s gonna be so good/ to be moving out of the Neighbourhood”. Of het grootse Jackoff waarin violiste Susanne Linssen haar melodie diep in je hersenschors strijkt om er voorlopig niet meer uit te komen. Schenk refereerde in het eerder genoemde interview aan The Ramones waarin in eerste instantie niemand een noot kon spelen. Op Footnotes blijkt dat deze vergelijking uit valse bescheidenheid moet zijn ontstaan. De prettige, uitgebalanceerde productie doet recht aan het sterke bandgeluid met karakteristieke rauwe randjes en herkenbare vioolpartijen. Het doet soms denken aan de Ideal Crash tijd van dEUS. Hoezeer de band ook de invloeden uit dit opgroei-decennium proberen te ontwijken, ontkennen lijkt toch echt onmogelijk.

Menig student zal een overvloed aan voetnoten gebruiken om zijn scriptie wat meer pit te geven en nog slimmer te doen lijken. Voor Hospital Bombers zijn de voetnoten geen tabasco over de pasta, maar een uitlaadklep voor goudeerlijke onzekerheid en wanorde. Beleef de bitterzoete wereld van Footnotes. Bijvoorbeeld op dit moment in de Luisterpaal.