Basement Jaxx, het heldhaftige danceduo uit Sheffield, Engeland, is een dagje neergestreken in Amsterdam. Binnen een paar uur staan ze maar liefst achttien verschillende journalisten te woord, waarbij Felix Buxton en Simon Ratcliffe ook in de pauzes enthousiast doorgaan met interviews. 3VOOR12 sprak met een energieke Felix Buxton, die na een maand toeren met Robbie Williams weinig tekenen van vermoeidheid liet zien. Wel geeft hij toe: “Eerlijk gezegd ben ik de Robbie Williams-tour onderhand wel zat. We hadden nooit veel in Duitsland gespeeld, dus het leek ons een goede manier om daar voor een groot publiek te spelen, maar het is wel een echt poppubliek. Het is leuker als ze aan je kant staan. We hebben op een festival in Polen gespeeld, meteen na de show van Kanye West. Het publiek werd helemaal gek! Het was een fantastisch optreden en daarna was het ‘oh nee, we moeten weer terug naar die domme Robbie Williams-tour’!”
Het nieuwe album van Basement Jaxx heet Crazy Itch Radio. Een aparte titel, maar wel met een gedachte erachter, zo vertelt Buxton: “Als je het album hoort, lijkt het net of je naar een autoradio luistert die voortdurend van zender wisselt. Ineens hoor je iets heel ander en zo is het moderne leven ook een beetje, met allerlei verschillende stijlen die door elkaar lopen. De ‘crazy itch’ is eigenlijk de jeuk van het leven, de creatieve impuls die je inspireert om iets te gaan doen. Muziek maken of schilderen. De inspiratie en motivatie om iets met het leven te doen. Dus voor ons was het een zinnige albumtitel.” Na de release van een compilatie met alle Jaxx-singles werd het weer tijd voor een compleet nieuw album, vond het duo. Buxton: “Simon hoorde eerder dit jaar dat zijn vriendin een kind krijgt, dus dat heeft zijn visie wel een beetje beïnvloed. Aan het begin van het album was hij een beetje afgeleid. Maar we wilden dit gewoon doen. Er is verder niemand die doet wat wij doen. Wat Andre 3000 deed in Outkast was erg inspirerend, maar verder is de mode om alles heel minimaal en elektronisch te doen. Dat is cool hoor, ik draai die platen zelf ook, maar onze eigen muziek is altijd maximaal geweest.”
Het belangrijkste dat de Jaxx voor ogen had bij de nieuwe plaat was een terugkeer naar het geluid van debuutalbum Remedy. “We wilden de warmte van ons eerste album terugbrengen. Dus terug naar de groove, ook al is het nu mode om alles heel koud te doen. Wij hebben nooit de mode gevolgd, wij hadden altijd iets van: laat de mode maar zijn ding doen, dan doen wij dat van ons.” De samenwerking tussen Ratcliffe en Buxton is door de jaren heen zo gegroeid, dat de twee elkaar bijna volledig vertrouwen. “Simon en ik geven elkaar feedback over onze ideeën en over het algemeen geven we elkaar vrijheid. Als er iets in een track komt dat één van ons niks vindt en de ander juist heel tof vindt, dan laten we het er voorlopig in. Je hoort een song nog een paar keer aan en dan vind je vanzelf uit of je het echt haat, of dat je het toch leert begrijpen,” zegt Buxton.
Ondanks die houding heeft Basement Jaxx al een paar keer een trend neergezet. Ze waren een van de eerste groepen die latin house deden (Buxton: “Maar dat kun je nu in elke shampooreclame horen”) en dit jaar waren ze er vroeg bij met het fenomeen Balkan Beats. Met een compilatie van het genre op hun Atlantic Jaxx-label lieten ze een groter publiek kennismaken met deze opzwepende dancestijl uit Oost-Europa. Het nummer Hey You op Crazy Itch Radio bevat ook een slavisch-aandoend sample. “Die Balkanstijl vind ik heel opwindend op dit moment. Als je ergens draait en de mensen doen heel koel, dan tover je met dit soort muziek snel een lach op het gezicht. Ik heb het zien gebeuren, bij de opening van een hippe bar. De deejay draaide van die koele breakbeats en het publiek stond zich daar maar wat te vervelen. Toen werd er een gypsy-track opgezet en iedereen ging ineens praten en dansen. Dat muziek dat effect kan hebben op een publiek is leuk om te zien.”
Het leven ‘on the road’ is zwaar, vertelt Buxton, en het is een flinke aanslag op zijn sociale leven, relaties enzovoort. Maar uit alles blijkt dat hij er ook heel erg van geniet: “Veel mensen zeggen dat je als muzikant compromissen moet sluiten en dat het nooit perfect wordt. Dat moet ik maar eens accepteren. Maar misschien vind ik het ook wel te leuk om te doen. Als iemand zou zeggen dat ik ermee moet ophouden en een 9-tot-5 baan moet zoeken, dan weet ik dat me dat nooit zou lukken. Ik ben graag creatief bezig en ik heb het geluk dat ik dat kan doen. Ik heb nog genoeg rare jeuk over, haha!”