Voicst naar het volgende level

Amsterdams trio in bierreclame en bij Barend & Van Dorp

Het gaat goed met het Amsterdamse powerrocktrio Voicst. Afgelopen dinsdag waren Tjeerd, Joppe en Sven te gast in De Wereld Draait Door, vanavond zitten ze in Barend & Van Dorp. Hun song Whatever You Want From Life is opgenomen in het computerspel voor de Fifa Wereldbeker en Heineken heeft het trio ook ingezet.

Amsterdams trio in bierreclame en bij Barend & Van Dorp

Wie naar Heineken.nl gaat ziet groots aangekondigd staan: "Tour met je tapvat de hele wereld over en ontdek waar Voicst speelt". Een oproep om een spelletje te spelen met een landkaart van de wereld. Wie het spelletje op de site speelt, hoort op de achtergrond Voicst ruisen. Hetzelfde liedje is gebruikt door game publisher EA (Electronic Arts) voor het FIFA World Cup computerspel. Het Voicst album 11-11 is inmiddels positief ontvangen in Australië, en de single Whatever You Want From Life is doorgestoten naar de playlist van Bidebieta Irratia FM in Spanje. Afgelopen dinsdag waren de heren te gast bij de talkshow De Wereld Draait Door op Nederland 3. Vanavond zijn ze te gast in Barend & Van Dorp. Breekt Voicst door naar een groter publiek? DWDD-Presentator Matthijs Van Nieuwkerk voelde dinsdag 21 maart de heren aan de tand in de talkshow, waarna het drietal een act weggaf van een minuut. Drummer Joppe liet zijn drumsticks liggen, omdat het een akoestisch micro-optreden was. Zanger Tjeerd meldde dat Voicst natuurlijk een stukje goedkoper is om door een merk als Heineken gevraagd te worden voor een commercial ("we hebben net hier mogen mee-eten, dat zegt iets over onze financiële positie"). Vanavond verzorgt Voicst bij Barend & Van Dorp de muzikale omlijsting, in het bijzijn van gasten soapster Lieke van Lexmond, voetbaltrainer Guus Hiddink en misdaadjournalist Bas van Hout. Tjeerd: "Het is Surreëel met een hoofdletter S, of misschien wel het hele woord met hoofdletters geschreven." Waarna drummer Joppe toevoegt: "Tjeerd heeft alvast een goede quote bedacht als Frits Barend Voicst verkeerd uitspreekt." Voicst ziet de recente ontwikkelingen niet als baanbrekend of als kentering in hun carrière: "Voor de mensen om ons heen is het vooral anders, wij doen niet anders dan hetzelfde als een paar jaar geleden. Dat je dan nu bij De Wereld Draait Door zit waar zo'n 600.000 mensen naar kijken, is wel bijzonder, maar het voelt niet als een overstap van klein bandje naar mainstream." Het album 11-11 is nu uit in Australië, en de band zou voor de tweede maal gaan touren met The Presidents Of The United States, maar dat is op het laatst niet door gegaan. "Vanwege gezeik," geeft Tjeerd als verklaring. Maar het trio vergezelt wel Danko Jones op diens tour. "Afgaande op wat ik in interviews lees en wat ik over hem hoor, moet Danko Jones een aardige gast zijn, maar we hebben nog geen persoonlijk contact gehad. Misschien dat dat nog komt. Toen we tourden met Juliette And The Licks was het contact met die muzikanten vrij goed." Er staan zo'n veertien optredens gepland met Danko Jones in Spanje en Portugal, daarna zal de band nog een paar keer in Engeland spelen. "Engeland is leuk om te spelen, het heeft een duidelijke muziekcultuur. Maar ook Parijs is niet gek; ondanks de grootte van de stad, heeft men daar niet die instelling van het met de armen over elkaar heen staan. Iets waar ze in Amsterdam nog wel eens last van hebben..." aldus Tjeerd. Het spelletje op de Heineken site heeft haar aandacht volledig op Voicst gericht: "Ergens op deze aardbol heeft Voicst nu een live optreden. Probeer ze te vinden voordat de tijd om is!" kopt de banner. De speler van het spelletje moet dan met een zoeker over de wereld zoeven. Hoe dichter je bij de juiste locatie komt, hoe luider de radio op het beeldscherm speelt - met een Voicst liedje. Voicst als mascotte voor Heineken? Kan zijn, maar de grote cash flow laat op zich wachten. "Nee, integendeel," stelt Tjeerd. "Maar doe mij maar zo'n huisje aan het Vondelpark." Norbert Cappetti, Heineken woordvoerder, beaamt dat de bierbrouwer geen grof geld heeft betaald bij de campagne van de tapvat reclame waarvoor de Voicst muziek gebruikt is. “Wij staan verder los van Voicst; we sponsoren niet hun tour of iets dergelijks. We hebben de band voor deze campagne gevraagd omdat ze volgens ons nu heel erg upcoming zijn. De cameo in ons reclamespotje is sympathiek. Overal waar Voicst naartoe gaat, kun je een Heineken tapvat meenemen, da’s het idee eigenlijk. Je zal dus verder geen vlaggen of logo’s van Heineken tegenkomen bij hun optredens.” De Heineken commercial zal later ook verschijnen in de Verenigde Staten en Spanje.