Op Myspace.com heeft Blues Brother Castro meer fans dan Borsato Op Myspace.com heeft Blues Brother Castro meer fans dan Borsato

Myspace.com: werkt het nou voor Nederlandse bands?

Op Myspace.com heeft Blues Brother Castro meer fans dan Borsato

Myspace.com: werkt het nou voor Nederlandse bands?

Blues Brother Castro is een band die behoorlijk hoog scoort van alle bands uit ons land die zich hebben aangemeld bij myspace.com. Momenteel zijn er iets meer dan 400 Nederlandse bands actief op myspace.com. Het profiel met de meeste 'fans' en gespeelde tracks is van niemand minder dan Tiësto: "We hebben iemand in dienst om vrienden toe te voegen," aldus Tiësto's label.

Myspace.com: werkt het nou voor Nederlandse bands?

Myspace. Wel veel over gehoord en gelezen, maar weet je nu nóg niet wat het is? Journalist Gerard Janssen legt uit in de VPRO gids van deze week: "Myspace is een online community, een soort stad op internet. De website maakt het makkelijk om vrienden van vrienden van vrienden te bereiken [...] en kom je in contact met goede muziek die niet op de radio gedraaid wordt." Oftewel: myspace is een profielenpagina - en volgens sommigen een veredelde datingsite! - die zo onderhand door bands gekaapt lijkt. Het is van Amerikaanse origine. Er zijn meerdere manieren om een profiel aan te maken, één ervan is gewoon als jezelf, en dan zijn er dus de specifieke 'muziekprofielen', die je als band kunt gebruiken. Zie je een band of artiest die jou bevalt? Vraag of ze je vriend willen worden en wacht op goedkeuring. Voila, na enkele minuten, uren of dagen ben je een vriend van Morrissey en Madonna, afhankelijk van de beheerder van het profiel. Dan kom je met je foto bij die talloze andere vrienden. En zo zien mensen jou dus weer verschijnen bij andere 'vrienden'. Je zou er bijna een pyramidespel van kunnen maken. De bandpagina's kunnen worden aangevuld met een jukebox, waarbij direct nummers zijn te beluisteren of te downloaden. Een van de Nederlandse bands die bijzonder zeer veel beluisterd wordt, is Green Lizard. De aangemelde vrienden van Green Lizard bestaan uit andere bands en gewone fans. Sommige bands proberen naamsbekendheid te werven en klikken zoveel mogelijk andere profielen aan om toegevoegd te worden. Zanger Remi Tjon Ajong: "Wij zijn niet uit onszelf naar op zoek gegaan, de profieleigenaren, de zogenaamde vrienden dus, hebben zich allemaal zelf aangemeld. Soms krijg je wel eens berichten van de andere kant van de wereld, waar ze onze cd niet in de winkel kunnen krijgen." Green Lizard is uiteraard geen beginnend bandje meer, dus ze happen ook niet meteen blind toe als een boeker of programmeur in den vreemde iets van ze wil: "We hebben wel eens aanbiedingen gekregen, maar nooit echt serieus bruikbaar." 3VOOR12 kon niet achterblijven en heeft ook een myspace.com account. Talloze vrienden, vijanden, muzikanten, pluggers, programmeurs en bands meldden zich in de afgelopen maanden aan als vriend; De teller staat nu op 641 na amper 2 maanden, en er komen dagelijks tientallen vrienden bij. Best aardig. Maar de Eindhovense punkband 69 Charger steekt er met 4828 vrienden wel even bovenuit. Maar die zijn dan al sinds augustus 2005 actief. En zij moeten met lede ogen toezien hoe metalband Warmaster en VNV Nation-addepten Grendel (goth trance voor de liefhebber, uit Den Haag) op kop lopen. Onbekend in platenland, wereldberoemd op Myspace. Aan het aantal vrienden te zien, dan. Leader of the gang blijkt echter... Tiësto. Gevolgd door Armin van Buuren en Ferry Corsten. Maar dat zijn dan ook de enige drie die we kennen van de 'mainstream muziek' in Nederland. Voor de rest wordt de top van bands uit Nederland gedomineerd door minder bekende bands. "Ja, wij hebben iemand in dienst die al die vrienden toevoegt," zegt een woordvoerder van Black Hole, platenmaatschappij van Tiësto. "Myspace was iets waar Thijs zelf mee op de proppen kwam, hij had het gezien in Amerika. Degene die onze internetgerelateerde zaken regelt, klikt ook aardig wat profielen per dag weg..." Blues Brother Castro heeft veel vrienden op Myspace. Een deel van hun tour in september 2005 was mede mogelijk gemaakt dankzij Myspace.com. Hun Amerikaanse tourmanager legde makkelijker contacten via Myspace, meent Ard Boer van Rara Records, de platenmaatschappij van het Amsterdamse gezelschap. "Het is nog een echt Amerikaans ding, maar Nederland begint nu ook warm te lopen. Het heeft een soort sneeuwbaleffect; bands kunnen met in contact komen en in elkaars voorprogramma spelen, bijvoorbeeld." Volgens Boer heeft het geen zin om zomaar een profiel te creëren, wat mp3'tjes te uploaden en dan maar mensen te spammen. "Nee, je zal als band gewoon hard moeten blijven werken." Maar dat het profijt oplevert is zeker. Vooral voor bands die al een tijdje meedraaien in het circuit en in het buitenland contacten willen leggen. Voor beginnende combo's in de schuur van je oom blijft het advies: hard oefenen. Maar op Myspace.com ben je al snel populairder dan Marco Borsato. Die heeft niet eens een profiel.

nu op 3voor12