Bauer in twee dagen op niveau Metropole Orkest Bauer in twee dagen op niveau Metropole Orkest

Sonja van Hamel: “De eerste dag waren we alleen maar onder de indruk”

Bauer in twee dagen op niveau Metropole Orkest

Sonja van Hamel: “De eerste dag waren we alleen maar onder de indruk”

Af en toe gebeuren er mooie dingen tussen verschillende disciplines van de hedendaagse muziek. Hiphoppers rappen bij metalbands, dj’s goochelen met vinyl bij rockbands of koren nemen poprepertoire onder handen. Komende week is het popcombo Bauer dat zich buiten de lijnen van het vertrouwde speelveld begeeft. Speciaal voor het Metropole Orkest schreef het duo The Bauer Melody of 2006. 3VOOR12 keek toe bij een repetitie.

Sonja van Hamel: “De eerste dag waren we alleen maar onder de indruk”

Tijdens de zesde editie van het Cross-linx Festival dat de komende week in Eindhoven, Utrecht en Enschede wordt gehouden, crossen de artiesten weer door menig grens heen. Eén van de hoogtepunten is de samenwerking tussen popcombo Bauer en het Metropole Orkest. Speciaal voor het festival schreven Berend Dubbe en Sonja van Hamel het drie kwartier durende stuk The Bauer Melody Of 2006, waar de twee ruim een jaar mee bezig zijn geweest. Zoveel tijd steken in een voorstelling die maar drie keer wordt opgevoerd? 3VOOR12 ging bij een repetitie kijken. Dinsdagochtend 28 maart rond de klok van tien lopen de 50 betrokken Metropole leden en popduo Bauer Studio 3 binnen van het Muziek Centrum van de Omroepen in Hilversum. De vorige dag werd er voor het eerst geoefend. Zangeres/toetsenist Van Hamel: "Dat was heel erg wennen. We hoorden voor het eerst hoe het orkest onze liedjes uitvoerden. Ik was zo onder de indruk dat de helft mij ontging." Maar vandaag is de eerste schrik weg en zijn de zenuwen verdwenen. "Ik heb er onwijs zin in." Ook Dubbe moest even slikken na de eerste repetitie: "Dirigent Vince Mendoza heeft per nummer denk ik zo'n dertig aantekeningen gemaakt. Het grootste probleem bleken de drums. Dat is bij gewone bandjes ook altijd het probleem als ze optreden. Maar bij dit orkest wordt het ritme gespeeld door de drums, de gitaar en de bas. Dat moest eerst goed op elkaar afgesteld worden." Uiteindelijk nam Dubbe de drummer van het gerenommeerde orkest apart en vroeg hem de uitgeschreven bladmuziek overboord te gooien. Dubbe: "Leer alleen de breaks, voor de rest moet je gewoon lekker spelen, heb ik hem gezegd." Rond half één rammelen de magen in Studio 3 en krijgt iedereen een half uur pauze. De muzikanten van het orkest lopen linea recta naar de kantine. Dirigent Mendoza, Berend, Sonja en arrangeur Martin Fondse blijven nog even rond de apparatuur van het Amsterdamse duo napraten. Vingers wijzen door de ruimte, handen gaan omhoog en naar beneden en hier en daar wordt nog een korte aantekening gemaakt. Dan gaan ook zij eten. In de kantine praten de mannen van het orkest over de laatste rondes van de Champions League. Iets verderop bestelt Dubbe een stokbroodje kaas met een glas appelsap. Sonja eet een peer. Voor Dubbe, notoir Beach Boys-fan, is het spelen met orkest een droom die uitkomt. Toch was de Brian Wilson compositie Smile geen uitgangspunt voor Bauer. Dubbe: "Het uitgangspunt was voor ons het Metropole Orkest. We wilden geen conceptueel stuk maken. The Bauer Melody Of 2006 is gewoon een fijne aaneenschakeling van nummers die behagen." Het stuk duurt drie kwartier, bestaat uit zeventien nummers plus drie intermezzo's en er komt een viertal reeds bekende Bauertunes langs. Eén daarvan is Sunburnt Teeth dat het duo ter ere van het eerste lustrum van 3VOOR12 opnam. Na de lunch neemt iedereen weer plaats achter zijn lessenaar. Dubbe en Van Hamel doen hun 'in ear' monitor dopjes in en bladeren haastig door de eigen aantekeningen. Dirigent Mendoza maant tot stilte en geeft de strijkers het teken voor de aftrap. Even kun je een speld horen vallen. Dan zwelt de muziek aan. Boulliabaisse Of Brilliance vult de grote ruimte. Vanmiddag moet het gebeuren. De hele voorstelling wordt in een zogenaamde doorloop gespeeld. Zonder pauze. Af en toe geeft Mendoza of Fondse nog een aanwijzing. Maar orkest en Bauer moeten het nu bijna zelf doen. Immers, morgen is de première en veel tijd is er niet meer. Kijk ook naar de beelden van deze repetitie. De voorstelling The Bauer Melody Of 2006 is te zien op Cross-linx: Eindhoven wo 29 maart 20.00 uur Muziekcentrum Frits Philips en Effenaar Utrecht do 30 maart 20.00 uur Muziekcentrum Vredenburg en Tivoli Enschede za 1 april 20.00 uur Muziekcentrum Enschede, Grote Kerk Enschede en Poppodium Atak

nu op 3voor12