De grap rond Hein O))) begint zich te wreken De grap rond Hein O))) begint zich te wreken

Manager Jan Ewes van de échte Heino: “Dit kan niet waar zijn”

De grap rond Hein O))) begint zich te wreken

Manager Jan Ewes van de échte Heino: “Dit kan niet waar zijn”

Hein O))). Wat begon als een grap, als een noodgreep om de heersende muziekscene eens op een dwaalspoor te brengen, is eigenlijk nog steeds een grap. Maar nu begint de verwarring wel heel erg op te spelen. Besteedde Lady Aïda en 3VOOR12 Tilburg al aandacht aan het fenomeen, nu is het tijd voor 3VOOR12 landelijk om Hein O))) te analyseren.

Manager Jan Ewes van de échte Heino: “Dit kan niet waar zijn”

Schlagerzanger Heino heeft het zwaar te verduren. De een na de andere parodie heeft de beste man over zich heen gehad. Heino voor dummies: een zware stem van een Arische schlagerheld met zwarte zonnebril zingt op Griekse en Spaanse folklore geïnspireerde songs als La Montanara en Caramba, Caracho, Ein Whisky. De liederen hullen zich onbetwist in een Tiroler jasje. Of liever, een Tiroler lederhose. Sunn O))) daarentegen is een doomband uit de Verenigde staten. Wat krijg je voor een grap uit de koker van iemand die zich in een zomervakantie beraamt op een mediaplan? Juist, men lanceert Hein O))). Een waardige kruising tussen beide genres die op het eerste gehoor niet verenigbaar zijn. 3VOOR12/Tilburg begon al vroeg met de Hein O))) hausse en, zo blijkt later, dat is niet zonder toeval. Al op 20 juni schrijft Bas van Duren voor 3VOOR12/Tilburg een artikel over dit fenomeen. Zijn manager zou Tony Montanara heten. Van Duren in zijn artikel van 20 juni jl.: 'Het is voor Montanara de vraag op welk publiek podium Hein O))) het beste past. "We willen graag een tv-optreden, maar geen enkel station past bij ons. Neem nou de TROS; veel te elitair. Kijk naar Rieu, schlagers speel je niet met Stradivariussen. Dat is een synthesizer en een zanger. Klaar." Ook de VPRO is geen optie voor de manager. "Voor de VPRO gaat een gesubsidieerde DJ zoals Aron Friedman naar een elitair festival als Sonar. En dan gaat hij een beetje afgeven op schlagers. Dat kan toch niet? Voorlopig houden we het op MySpace waar échte muziekliefhebbers zitten."' Hetgeen resulteert in een reeks MySpace-profielen van diverse Hein O)))-jugends, verspreid over de hele wereld. Zelfs Lady Aïda schrijft in haar Rebel Bass over deze grap en speelt het spel mee door Montanara op te voeren als een door de wol geverfde Frank Farian-manager. Het gaat zelfs zo ver, dat muzikanten door het hele land de volgende email krijgen: "Graag willen we je uitnodigen voor Hein Aid op zondag 10 september in 013. Het is een benefiet om 6400 euro op te halen voor de fictieve dj Hein O))). Met de hoofdredactie van Oor is afgesproken dat hij voor dit bedrag (6000 adverteren, 400 zwart) op de cover van Oor mag. Onder publiek en artiesten zal een loterij plaats vinden. De winnaar mag verkleed als Hein O))) op de voorpagina van Oor. Alle artiesten en bezoekers zullen in een advertentie bedankt worden. [...] Daarnaast is het een grote dis naar hoe de muziekindustrie werkt: Met geld krijg je alles onder de aandacht. [...] het zal veel media-aandacht opleveren maar bovenal: Je zult deel uitmaken van een grap die nog nooit is uitgehaald en op een ludieke manier duidelijk maak hoe de muziekbizz werkt." De stunt met de cover van OOR blijkt al snel een hoax, getuige het antwoord van OOR-medewerker Koen Poolman. "Klinkklare onzin." De fictieve DJ Hein O))), die dan wél even een set van Heino platen draait, vermengd met Duitse pornomuziek, blijkt meerdere persoonlijkheden te kennen. Iedereen schijnt aan de haal te kunnen gaan met de naam Hein O))). Een belletje naar degene die de mail van Hein Aid heeft verstuurd, blijkt evenwel minder verhelderend. Het is niemand minder dan Joost Heijthuijsen, bekend van Muzieklab Brabant. Als 3VOOR12 hem confronteert met zijn Hein O))) fratsen en de lariekoek over OOR: "Via MySpace heeft dit zich voor een groot deel afgespeeld. Kijk maar op de MySpace site van Tony Mantanara, de manager van Hein O)))." En zo blijken de geruchten rond Hein O))) zich op te stapelen. In elk geval is het een deejay die zijn ware identiteit probeert te verbergen maar zich stort op het genre van de schlager en daarvoor enkele MySpace profielen kaapt als marketingstunt, met behulp van Joost Heijthuijsen van Muzieklab Brabant, Lady Aïda en 3VOOR12/lokaal medewerkers. En dan is er nu ook al Hein Aid? Een Beierse Dr. Lektroluv van de wansmaak, Een arische Daft Punk in de Alpen. Bij 013 is men in elk geval duidelijk over Hein Aid: "Het gaat zeker plaatsvinden. Veel Nederlandse bands, een waslijst aan artiesten. En natuurlijk veel braadworst en zuurkool," aldus een woordvoerder. Heijthuijsen: "Er zijn een heleboel Hein O)))'s, en ik ben slechts een hulp-Hein O))). Alles om de status van Hein O))) te redden." Maar is Heijthuijsen zélf dan DJ Hein O)))? "KidGoesting beweert dat híj Hein O))) is, maar dat kan iedereen dus roepen. Je hebt in Duitsland een schlagerzanger met dezelfde naam," grapt Heijthuijsen wederom cryptisch. Al eerder in de geschiedenis is Heino het mikpunt van spot en hoon geweest. De Duitse punker Norbert Hähnel toerde ooit met die Toten Hosen met een parodie op Heino, wat echter bij Heino en diens management in het verkeerde keelgat schoot. Een rechtszaak was het gevolg. En ook nu heeft het management van Heino niet hetzelfde gevoel voor humor als van Heino's antecedenten. "Wat is dat, Hein Aid?" vraagt manager Jan Mewes zich af vanuit Hamburg. "Ik weet er helemaal niets van af. Ik ga stappen ondernemen." Of de Amerikaanse pantomimekunstenaar Tony Montanara, op wie de naam van de imaginaire manager is gebaseerd, ook furieus is, moet nog blijken. Misschien kan Heijthuijsen beter de naam Tiëst O))) gebruiken als er geld verdiend moet worden.

Nu op 3voor12