Binnen Britse muziekkringen is 13 oktober voortaan een bijzonderde dag. Een groot festival in de prestigieuze Londense Queen Elisabeth Hall met optredens van ondermeer New Order, The Fall, Super Furry Animals en Venetian Snares de avond tevoren, luidt de John Peel Day in. Optredens in meer dan tweehonderd zalen verspreid over Engeland moeten de pioniersgeest van de vorig jaar plotseling overleden Britse radio-dj levend houden, die op 13 oktober vorig jaar zijn laatste BBC-uitzending maakte. Verder verschijnt er een tribute dubbelalbum met veertig tracks, die hij de afgelopen decennia graag draaide.
Ook in Amsterdam gaat John Peel Day niet onopgemerkt voorbij. In het onafhankelijke zaaltje OCCII. organiseert Marcel Hermans, directeur van het Transformed Dreams label, een avond. “Maar ik ben de laatste die de naam Peel wil confisqueren”, haast Hermans er bij te vertellen. Hermans is doodgewoon grote fan van Peel, want al sinds 1977 luisterde hij via de AM-band naar diens show: “Ik kocht wel eens een acidplaat, die achteraf dan tegenviel zonder alle atmosferische storingen.”
Dat met Zea en Persil op de Nederlandse Peel Day toevallig twee bandjes uit zijn eigen stal optreden, is volgens Hermans terug te voeren tot het feit dat ze ook beide Peel-sessies speelden. Hermans zegt dat hij juist naar de OCCII uitweek, vanwege het onafhankelijke karakter van de zaal en om verwarring te voorkomen met zijn maandelijkse Transformed Dreams avond K-Tsjoem in het Amsterdamse Paradiso.
Liesbeth Esselink, alias Solex, speelde maarliefst vijf Peel-sessies, maar zag ‘vanwege technische omstandigheden’ af van een optreden op de Nederlandse Peel Day. Ze is via een videoboodschap wel present op het Engelse festival: “Ik ben bezig iets in de stijl van de science fictionserie Thunderbirds te maken”. Esselink herinnert zich ondermeer het optrommelen van de zangeres van Quickspace om iets bijzonders van de sessies te maken: “Peel had de eis dat hij liever niet dezelfde nummers als op de plaat hoorde. Dat is eigenlijk heel raar, je moet opeens al je afval gaan spelen.”
Esselink denkt dat Peels airplay haar geholpen heeft, maar kan zo honderden voorbeelden noemen, waar het niet hielp. “Er is een mythe gecreëerd en voor een deel klopt die wel. Hij was erg gedreven. Het is bijzonder dat hij geen verzuurde oude zak is geworden. Zijn invloed reikte tot ver buiten de landsgrenzen.”
Jason Khonen, de man achter elektronische act Bong-Ra, is er zeker van dat zijn carrière in een stroomversnelling geraakte door zijn Peel-sessie. Nadat hij op de bonnefooi een demo had opgestuurd, belde Peel zelf om af te spreken op het EuroSonic Festival. Op zijn Peelsessie in hoorspelvorm kreeg Kohnen veel aanbiedingen van labels om platen op te nemen. “Je krijgt toch een goedkeurings stempel op je muziek, want wie heeft het recht om over de smaak van John Peel te oordelen. Het blijft je in positieve zin achtervolgen, ik denk er wel eens aan als ik een minder goede kritiek lees.”
Kohnen speelt met het idee om op de Nederlandse Peel avond de Champions League Finale van voetbalclub Liverpool integraal te laten zien. “Als je van John Peel houdt, hoort Liverpool er toch wel bij. Als er werkelijk een God had bestaan, had hij wel gewacht met de dood van John Peel tot na het winnen van Liverpool. Dan was hij met een grote glimlach op zijn lippen gestorven…”.
Nederlandse John Peel Day, 13 oktober OCCII, Amsterdam met optredens van Persil, Zea, Bong-Ra en Uw Hond.
Pioniersgeest van legendarische radio-dj moet doorleven in John Peel Day
Organisator Marcel Hermans: “Ik ben de laatste die zijn naam wil confisqueren”
Op 13 oktober is het een jaar geleden dat de legendarische Britse radio-dj John Peel zijn laatste BBC-uitzending maakte. Daarom zijn er in Engeland honderden speciale optredens georganiseerd en ook Amsterdam kent een Peel-avond. Solex, die ooit een Peel Sessie speelde: “Er is een mythe gecreëerd en voor een deel klopt die wel.”