Donderdag 15 juli: U2 maakt bekend dat het nieuwe, nog niet uitgebrachte album tijdens een fotosessie in Frankrijk is ontvreemd. Vrijdag 23 juli: U2 stelt dat als het album uitlekt via peer-to-peer-netwerken een snelle officiële release via iTunes volgt. Op verschillende forums discussiëren fans over de echtheid van de berichten; er zou ook sprake kunnen zijn van een marketingstunt.
Brady op het forum atu2.com vraagt zich af of U2 niks leert van in het verleden gemaakte fouten. “In 1981 raakt Bono de teksten van October kwijt. In 1991 verliest de band de outtakes van Achtung Baby. In 1996 wordt Discotheque op het internet gelekt. Zes jaar later gebeurt hetzelfde met Electrical Storm. En nu moet het nieuwe album mogelijk eerder uitgebracht worden. Dat zou verschrikkelijk zijn.”
Anderen zijn er juist van overtuigd dat de zoekgeraakte cd onderdeel uitmaakt van de reclamecampagne. Zoals Guiness. “We weten allemaal dat het management van U2 marketing-wizards zijn en dat ze weten hoe er geld verdiend moet worden. Stel dat iTunes nou een deal met U2 heeft gemaakt? Iedereen wint. U2 krijgt publiciteit, iTunes heeft één van de meest gewilde albums van de afgelopen vier jaar en wij krijgen het album lekker vroeg.”
3VOOR12 heeft het vraagstuk voorgelegd aan ontwerpbureau Artmiks. “Ik weet zeker dat het een opgezet plan is”, zegt vormgever Hugo Kalf. “Eén kopie die weg is, een internationale zoekactie… het is prachtig uitgedokterd. Ik begreep alleen niet waarom U2 dit deed, want de band heeft het absoluut niet nodig. Totdat ik hoorde dat ook iTunes in het complot zit. Voor iTunes is het een goede manier om de launch in verschillende Europese landen kracht bij te zetten.”
Niks van waar, stelt Universal. De platenmaatschappij heeft geen persbericht doen uitgaan, omdat het de opdracht heeft gekregen om naar het statement van de band op de officiële website te verwijzen. Pers promotor Thijs Mantel benadrukt echter dat het niet om een stunt gaat. “Het is te hopen dat dit geen consequenties heeft. Twee jaar terug moest de release van Eminem vervroegd worden toen in een pakhuis stapels van zijn nieuwe cd werden gevonden. Dat ging ten koste van een zorgvuldig voorbereide reclamecampagne. Heel vervelend.” Mantel gaat er vooralsnog vanuit dat het nieuwe album – volgens geruchten gaat de plaat Vertigo heten – op 22 november uitkomt, de officiële releasedatum.
Ontwerpbureau Artmiks: ‘Verdwenen cd U2 prachtig uitgedokterde marketingstunt’
Universal Nederland ontkent eventuele reclamecampagne
Is het nou een marketingstunt, of is het de waarheid? U2 verliest in Frankrijk een testversie van de nieuwe cd en dreigt de plaat op iTunes uit te brengen als de dieven er misbruik van maken. Op verschillende forums is een welles-nietes-spelletje losgebarsten onder de fans. 3VOOR12 vroeg het aan een ontwerpbureau en aan platenmaatschappij Universal. U2: sloddervossen of uitgekookte reclamejongens?