Dat je een rund bent als je met vuurwerk stunt, wisten we al. Want jaren lang was dat de boodschap die in de decembermaand zo ongeveer in elk reclameblok op televisie langskwam. De afgelopen jaren, nadat het aantal stunters flink was gedaald, werd de boodschap de laatste jaren in het meer algemene ‘laat je niet verrassen’ verandert. Dit jaar doet reclamebureau TBWA iets extra’s om problemen met vuurwerk te voorkomen. Marcel Wortel van het bureau: “We kregen het idee om iets te doen met het aftellen richting oud en nieuw: 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1. En je hebt natuurlijk ook tien vingers. Dus leek het ons een goed idee om tien rappers tien stukjes muziek te laten maken die we via internet verspreiden, zogenaamde snippets.”
De keuze voor hiphop lag voor de hand. Wortel: “Urban is in. Jongeren spiegelen zich aan die cultuur. We mikken op de underground scène en hopen dat de snippets een eigen leven gaan leiden: dat de jongeren er zelf een nummer mee zullen samenstellen.” Maar wat als de jongeren de snippets niet oppikken? Wortel: “Dan helpen we ze een handje.” En zo ziet het er naar uit dat er toch een single van het nummer zal verschijnen.
Lange Frans en Baas B gooien momenteel hoge ogen in de hitparades met hun oproep tegen zinloos geweld. Het zou dus voor de hand liggen om deze grote kanonnen ook in stelling te brengen voor de vuurwerkcampagne. Wortel: “We werken heel erg low-budget. Daarnaast willen we ons echt op de underground richten. Vorige week maandag benaderde ik rappers als Negative, Kimo, Brainstorm, Sage en Goldy om een tekst te schrijven. Binnen een kwartier kwam de eerste binnen. Ze schrijven in hun eigen woorden en bereiken daarmee de doelgroep. Voor de rappers kan de actie flink wat exposure opleveren. Vandaar dat ze elkaar verdrongen om mee te mogen doen.”
De snippets zijn vanaf vandaag op P2P netwerken te vinden en worden vanaf vrijdag op de radio gedraaid. Er is inmiddels ook een videoclip gemaakt.
Luister naar het hele interview met Marcel Wortel over de vuurwerkcampagne.
Hiphop snippets tegen gestunt met vuurwerk
Ook in 2005 tien vingers in de lucht voor de ondergrond
Al jaren word je in Nederland in de decembermaand bestookt met tv-spotjes die je willen behoeden voor ongelukken met vuurwerk. Marcel Wortel van reclamebureau TBWA wilde dit jaar naast de spotjes iets extra’s doen. En zo ontstond het idee om underground rappers in te schakelen. “Want urban is in”, aldus de reclamemaker.