Betaalde downloads in Nederland worden in kaart gebracht

NVPI streeft naar publicatie bij halfjaarcijfers 2005

Het kan natuurlijk niet uitblijven. Nu de downloadwinkels als paddenstoelen uit de grond schieten, wordt er achter de schermen druk gewerkt aan een officiële hitlijst voor betaalde downloads. Het NVPI, de brancheorganisatie voor de platenindustrie, streeft ernaar om deze gegevens mee te nemen in de halfjaarcijfers van juli 2005. Woordvoerder Wouter Rutten hoopt dat de kinderziekten in januari 2005 zijn weggewerkt.

NVPI streeft naar publicatie bij halfjaarcijfers 2005

De markt voor betaalde downloads in Nederland is in het afgelopen jaar volwassen geworden. Grote partijen als Free Record Shop en Apple lanceerden hun muziekdienst in Nederland evenals talloze providers en andere muziekgerelateerde websites. Voor het NVPI, de brancheorganisatie voor de Nederlandse platenindustrie, is de tijd nu rijp om deze gegevens mee te gaan tellen. Woordvoerder Wouter Rutten denkt dat de markt met de komst van iTunes en Free Record Shop nu omvangrijk genoeg is om serieus genomen te worden. Toch kan hij niet met zekerheid zeggen dat hij bij de eerstvolgende halfjaarcijfers daadwerkelijk gegevens over de downloadmarkt bekend maakt. Rutten: “Er zijn nog steeds hindernissen bij het meten en registreren van het aantal verkochte downloads. We willen pas gegevens publiceren als ze voor minstens 95 procent betrouwbaar zijn.” Volgens Rutten is het registreren van downloads moeilijker dan fysieke geluidsdragers door het digitale karakter ervan. “Bij de verkoop van een download wordt geen gebruik gemaakt van een barcode. Het is dus niet meteen zichtbaar wat er verkocht is en in welke hoeveelheid”, weet Rutten. Volgens GfK Megacharts, het bureau dat elke week hitlijsten samenstelt, maakt ook nog niet elk platform gebruik van dezelfde registratiemethode als het om downloads gaat. Het is de bedoeling om in januari met een officiële downloadchart te beginnen. Daarvoor is het afhankelijk van de gegevens van downloadplatforms. OD2, dat platforms levert aan onder andere MTV, Planet en Ilse, zegt daarvoor al klaar te zijn. “In Engeland en Duitsland tellen de verkopen via OD2 al mee voor de charts. Desgevraagd kunnen we dat ook voor de Nederlandse markt doen”, aldus service manager Menno Wiegeraad. Ook andere downloadplatforms hanteren al eigen hitlijsten. Rutten voorziet een grote toekomst voor betaalde downloads en daarom vindt hij het belangrijk om deze gegevens mee te gaan tellen. Hij streeft ernaar om in juli 2005 een betrouwbaar cijfer te hebben. Rutten: “In Engeland zijn ze al iets langer bezig met downloadhitlijsten. Ook daar is er enige tijd overheen gegaan voordat alle kinderziektes waren genezen.”