Het is het einde van het jaar, het is tijd om de balans op te maken. Jezelf op de borst kloppen, dat moet je zo min mogelijk doen. Maar trots zijn op hoe het gaat, dat moet af en toe kunnen, toch? Komtie: het gaat goed met 3VOOR12. De site maakt een sterke groei door. Het bezoek is in een jaar tijd meer dan verdubbeld. Werden november 2002 nog 111.000 unieke bezoekers geteld, in november 2003 was dat aantal gestegen tot 233.000. 3VOOR12 is dit jaar ruim 3,1 miljoen keer bezocht. De piek werd gehaald tijdens het Pinkpop-festival toen de rechtstreekse verslaggeving van het evenement in tekst, beeld en geluid maar liefst 180.000 keer werd bekeken.
Het zal je niet ontgaan zijn, 3VOOR12 vierde in 2003 het vijfjarig bestaan. We lanceerden een nieuwe site, startten met 3VOOR12 TV, maar vierden het jubileum vooral met veel publiceren. Bijvoorbeeld door het drie maal per week vullen van een nieuwsbrief. Er is hard aan getrokken om die service onder de aandacht van het publiek te brengen. En met succes. In een jaar tijd steeg het aantal abonnees van 4.000 naar 25.000. De waardering voor 3VOOR12 bleek het afgelopen jaar overigens niet alleen uit de cijfers. 3VOOR12 sleepte in 2003 een nominatie in de wacht voor de UPC Digital Award, won de Pop Pers Prijs en behaalde de Zilveren Pritchett-prijs, de onderscheiding voor het beste omroep gerelateerde multi media project.
We vertellen jullie geen nieuws als we zeggen dat 3VOOR12 een site is die is opgezet voor breedbandgebruikers. De muziekliefhebber met weinig bandbreedte wordt natuurlijk bediend met onder meer een dagelijkse portie nieuws, maar nog interessanter is 3VOOR12 voor de internetter die de site via kabel, ADSL of andere breedbandig internet kan bezoeken. Het concert-archief van 3VOOR12 bevat inmiddels 1700 opnamen van live-optredens van aanstormende talenten en grote namen. De afdeling dj-sets herbergt meer dan 500 registraties die ieder moment van de dag beluisterd kunnen worden. En dan zijn er natuurlijk ook de radio-programma's die on demand te beluisteren zijn. Dat breedband internet in Nederland sterk gegroeid is, is te merken aan de hoeveelheid keer dat de archieven van 3VOOR12 bekeken en beluisterd worden. Dit jaar zijn ruim 900.000 keer on demand opnamen beluisterd en bekeken.
3VOOR12 besteedt traditiegetrouw veel aandacht aan popfestivals. Festivals als Pinkpop en Lowlands zijn vaste prik voor de site, maar ook kleinere evenementen laten zien dat er een publiek is voor stromingen die zich buiten de zogenoemde mainstream afspelen. Opnamen van het metal-festijn Roadrage en het Britse pop-evenement London Calling behoren tot de meest populaire van 3VOOR12. Dit jaar werd met nadruk ook veel aandacht besteedt aan de dance-evenementen zoals Dance Valley, 05 Days Off, Awakenings en Lovefields. De festivalsites werden tesamen 490.000 keer bezocht.
Zo, dat moest er even uit ;-) Genoeg cijfers en borstklopperij. Nu weer over tot de orde van de dag, maar niet voordat we voor de liefhebbers van lijstjes van een aantal onderdelen van 3VOOR12 een overzicht van de meest opgevraagde pagina's hebben gegeven ....
ARTISTS
1. Spinvis
2. The Gathering
3 Motorpsycho
SONGS
1. Danko Jones - Play The Blues
2. The Vines - Fuck The World
3. Spinvis - Voor Ik Vergeet
DJ-SETS
1. Rolando live op Fluid
2. Adam Beyer op Awakenings
3. Chris Liebing op Awakenings
CONCERTS
1. The Mars Volta Live in de Melkweg
2. Il Niño live op Roadrage
3. Drive By Truckers Live in Club Lek
EVENTS
1. Pinkpop
2. Lowlands
3. Dance Valley
ZOEK
1. Calexico
2. Radiohead
3. Moordlijst
3VOOR12 in cijfers: sterke groei
Site meer dan 3 miljoen keer bezocht
Het is bijna 2004 en dus tijd om de balans over 2003 op te maken alvorens het jaar achter ons te laten. Wij liepen langs alle tellers van de site en konden maar één conclusie trekken: het gaat goed met 3VOOR12. Voor deze ene keer maken we ons eigen jaar overzicht met cijfers, prijzen en mijlpalen. En wat is eigenlijk de meest gezochte artiest in onze zoekmachine?