Muziekbranche positief over prijsactie V2

Platenwinkels en maatschappijen reageren op verlaging prijzen met twintig procent

Platenmaatschappijen V2 en Excelsior verlagen de prijzen van hun lokale artiesten met twintig procent. Vraag is hoe dat idee in de praktijk uitpakt. Platenwinkels zijn enthousiast, maar hebben, net als andere maatschappijen, ook hun bedenkingen. "Commercieel gezien is dit een goede stap."

Platenwinkels en maatschappijen reageren op verlaging prijzen met twintig procent

V2 en Excelsior hebben vorige week aangegeven de prijs van hun albums van Nederlandse artiesten per direct met 20 procent te verlagen. Een nobele gedachte, maar gaat dat in de praktijk ook werken? Gaan die cd’s bij de platenwinkels ook aan de kassa 20 procent goedkoper mee? Dick van Dijk, directeur van muziekwinkelketen Plato denkt van wel. “Het is een erg goed idee waar wij zeker aan mee gaan werken. Excelsior is een geval apart, want die muziek is geschikt voor een select publiek. De eerste duizend fans zullen de plaat ook wel kopen als ze de hoge prijs moeten kopen, maar daarna gaat het tellen. Het gevolg is dat we meer cd’s gaan verkopen en dat moet ook, want we moeten een grotere omzet halen om winst te maken.” Van Dijk denkt dat dit de stap zou kunnen zijn naar betere prijzen. “Ik hoop alleen niet dat dit alleen maar een promotie-actie is voor die Nederlandse artiesten, want V2 kan er bij haar moedermaatschappij niet mee aankomen dat ze de nieuwe Peter Gabriel 20% goedkoper gemaakt hebben. Ik hoop dat deze actie de mentaliteit van de Nederlandse platenmaatschappijen wat gaat veranderen. Het is nu aan hen om stappen te ondernemen en dit tot een succes te maken, zodat wellicht meer of alle cd’s goedkoper aangeboden kunnen worden.” Hans Parlevliet, directeur van de keten Velvet Music, is er nog niet zo zeker van dat die lagere prijzen ook echt voor een betere verkoop zorgen. “Ik zou natuurlijk ja moeten zeggen, maar ik weet het op dit moment nog niet. De prijs is de belangrijkste drempel om een cd wel of niet te kopen en dit kan de verkoop bij twijfel wel een steuntje in de rug geven. Ik hoop dat er internationaal nu even naar ons land gekeken wordt en als die prijsverlaging dan blijkt te werken, kan het verder doorgevoerd worden.” V2 en Excelsior hebben nu hun nek uitgestoken en het is afwachten of de anderen zullen volgen. Maarten Steinkamp, general manager bij BMG, ziet het zo’n vaart niet lopen. “We moeten maar eens zien hoe het gaat. Wat in de platenwereld vandaag groen is, is morgen blauw, zo veranderlijk is het. Je moet een leuk prijspunt zien te vinden, waarvan de consument denkt dat hij er echt wat aan heeft. Ook de handelaren moeten die lagere prijzen doorberekenen aan de winkels. Ik zie het nog vaak gebeuren dat ze gewoon de oude prijs berekenen en vervolgens het verschil met de nieuwe in eigen zak steken.” V2 zal, om die prijsverlaging mogelijk te kunnen maken, op een aantal posten moeten bezuinigen. Als de prijs 20% omlaag gaat, zullen er grofweg 30% meer cd’s verkocht moeten worden. Steinkamp juicht het initiatief toe, maar vindt dat niet alleen V2 en Excelsior dit soort acties moeten doen. “Als branche moeten we nu wat gaan ondernemen, want dit kun je niet aan twee maatschappijen overlaten. Ik vind 20 euro nog steeds niet veel voor een cd, maar er moet wel een toegevoegde waarde aanzitten. Er is nog nooit een trendbreuk als deze geweest in de muziekconsumptie en ik denk dat de eerste resultaten pas over twee jaar zichtbaar worden.” Volgens Pias-directeur Leo van Schaick lost de actie niet heel veel op. “Mensen zullen toch wel blijven kopieëren. Er is wel een kans dat een klant eerder de goedkope cd meeneemt nu, maar dit zal nooit meer mensen de winkel intrekken. Maar commercieel gezien is dit een goede stap.”