Verbazing in zaal Worm te Rotterdam, eerder dit jaar: Kevin Blechdom, de helft van het duo Blectum from Blechdom, en nu solo optredend, speelt een cover van Private Dancer, de jengelende hit van Tina Turner uit 1984. Het lied, inmiddels op een cd verschenen, wordt uitgevoerd met net dat beetje genoeg aan ernst en overtuiging om het ongemakkelijke gevoel te verspreiden, dat het hier niet gaat om een parodie zondermeer. Op grond van reputatie wordt dat wel verwacht: Sinds het begin, enkele jaren geleden, heeft Blectum from Blechdom, uit Oakland in Californië, zich gemanifesteerd met grappen en grollen. Kevin Blechdom en Blevin Blectum, beide vrouw, beide jonge twintigers, gelden als de leukste thuis binnen de hedendaagse elektronische muziek. Ze gelden ook, dat is de andere kant van de medaille, als Prinses Éénoog in het land der blinden, te beginnen op het basale terrein van leeftijd en geslacht. Want elektronische muziek gemaakt door vrouwen, zeker jong van leeftijd, is dungezaaid. Maar er is meer aan onderscheidend vermogen, zoals de presentatie van het duo op het podium. In plaats van een formeel nummer vanachter de laptop af te draaien -de huidige podiumpraktijk van de elektronische muziek- spelen de beide ook gitaar. En zingen ze, en doen ze gekke pasjes, en improviseren ze alsof ze elkaar nog geen dag lang kennen. De cd's die het duo uitgeeft dragen lollige titels als 'Haus de Snaus' en 'the Messy Jesse Fiesta', en zijn opgesierd met comic-achtige tekeningen van het schunnig-grappige soort. Blectum from Blechdom is bevriend met o.m. Kid 606 en deelt met deze Californische buurtgenoot een fijne neus voor relschopperij van zowel het terechte als misplaatste soort; Kevin Blechdom heeft als muzikante een verleden in het meer song-gerichte Adult Rodeo. (JH)
Luister naar het uitgebreide interview dat Jan Hiddink met Kevin Blechdom en Blevin Blectum voerde.
De Avonden special: Blectum from Blechdom
Grappen en grollen met de dames Kevin Blechdom en Blevin Blectum.
Een portret van Blectum from Blechdom; digitaal-muzikale revolutie volgens twee jonge maaksters van elektronische muziek.