“Mijn smaak is niet bepalend voor de muziek die er bij 3FM voorbij komt. Dit wordt bepaald door de doelstelling van het bedrijf. En dat is in dit geval een groot publiek bereiken en daarnaast het kwaliteitsimago van de zender bewaren”, aldus de nieuwe 3FM zendercoördinator Florent Luyckx.
Als general manager van platenmaatschappij Zomba stond hij aan de wieg van het succes van bijvoorbeeld K-otic terwijl ook acts als de Backstreet Boys en R. Kelly bij Zomba een hit werden. Enige argwaan betreffende de toekomstige invulling van de publieke popzender lijkt dus terecht. Hoewel we volgens Luyckx dan voor het gemak wel vergeten dat ook artiesten als Faithless en Tool bij Zomba heel succesvol zijn en hij in Nederland aan de wieg stond van het succes van A Tribe Called Quest.
Luyckx: “K-otic was een geslaagde marketing exercitie waarvan het succes bovendien de kwaliteit van de act heeft onderstreept Bij 3FM zullen de accenten weer anders liggen.”
Luyckx kreeg in 1988, na twee jaar heao, de kans om bij een independent platenlabel te gaan werken. Een kans die hij zich als muziekliefhebber en radiomaker niet liet ontgaan. Een jaar later maakte hij als radiopromotor zijn entree bij Zomba, dat in die tijd uit slechts zes werknemers bestond. 13 jaar later is Zomba, met Luyckx aan het hoofd, uitgegroeid tot een zeer succesvol label. Geen zinkend schip verlaten dus, maar eentje dat goed op koers ligt.
Luyckx: “Voor mij is de nieuwe functie een droombaan. Ik heb 14 jaar de media bediend en nu ga ik aan de andere kant staan. Ik heb vroeger zelf radio gemaakt en probeerde toen ook de presentatie van de muziek in een bepaalde vorm te gieten, omdat ik het heel belangrijk vindt hoe je dat doet. Daar heb ik nooit de controle over gehad en dat komt nu een stukje dichterbij.”
Over zijn plannen met 3FM kan hij nu nog niet veel vertellen, behalve dat hij de herkenbaarheid van de zender verder wil vergroten. Hoewel Paul van der Lugt volgens Luyckx wat dat betreft wonderen heeft verricht is het nu tijd voor de fine-tuning. Wel kan Luyckx alvast beloven niet enkel kroketten te zullen gaan presenteren: “Die happen lekker weg, maar je zit een uur later toch weer met een leeg gevoel.”
Tenslotte wil Luyckx boven alles nog kwijt dat zijn keuze voor de nieuwe functie voort komt uit zijn oude liefde voor radio, volgens hem het mooiste medium dat er is. Luyckx: “Je bent de soundtrack van een dag in het leven van de luisteraar. En dat idee fascineert ontzettend.”
Hoe die soundtrack eruit komt te zien zullen we na 1 januari weten, wanneer Luyckx in zijn nieuwe functie zal aantreden.
Nieuwe zendercoördinator houdt zich op de vlakte
Florent Luyckx keert terug naar oude passie
De nieuwe zendercoördinator van 3FM heet Florent Luyckx, een naam die de meeste mensen kennen van de man achter de band K-otic van het programma Starmaker. Angst voor een vercommercialisering van het 3FM-geluid hoeven we volgens Luyckx echter niet te hebben, want met smaak heeft de invulling van de zender volgens hem niets te maken. En bovendien: “Wie nu nog durft te zeggen dat K-otic niet goed was, die liegt.”