Marlboro Flashbacks opgebrand Marlboro Flashbacks opgebrand

Nieuwe wet op tabaksreclame rookt muziekfestivals uit

Marlboro Flashbacks opgebrand

Nieuwe wet op tabaksreclame rookt muziekfestivals uit

Volgende week wordt de nieuwe wet op tabaksreclame in de eerste kamer besproken. De wet betekent onder andere het einde van Marlboro Flashbacks en Chesterfield Labelland.

Nieuwe wet op tabaksreclame rookt muziekfestivals uit

Marlboro Flashbacks en Chesterfield Labelland zijn straks niet meer. Tenzij deze evenementen binnen niet al te lange tijd een ander voorvoegsel -lees een nieuwe sponsor- weten te vinden. Als de nieuwe wet op tabaksreclame wordt aangenomen mogen tabaksfabrikanten straks namelijk enkel nog reclame maken op de gevel van de tabakswinkel. Hoewel de sponsoractiviteiten zelf niet verboden worden, zullen reclame-uitingen op bijvoorbeeld muziekfestivals dan verleden tijd zijn. Genoeg reden voor Philip Morris, producent van de merken Marlboro en Chesterfield, om de sponsoring van genoemde evenementen te stoppen. Chesterfield Labelland (rondreizend dancefeest) ‘viert’ om die reden 22 juni haar eindfeest. Evenementenorganisator Beyond The Line, eigenaar van het concept, kijkt of ze daarna op een andere manier toch nog door kan gaan. Marlboro Flashbacks is nog niet zo ver. Hans Verlaan van organisator Companions: ‘In deze opzet stopt het in ieder geval. Of we daarna op een andere manier nog doorgaan? Dat weet ik helemaal nog niet.’ En dan Drum Rhythm. Voorzitter George Nicolai zegt verbaasd te zijn dat de relatie Drum Rhythm en Drum shag nog steeds wordt gelegd: ‘Je ziet er inderdaad veel mensen roken, maar Drum Rhythm is volledig onafhankelijk van de tabaksindustrie’, aldus Nicolai. De ‘Drum’ in Drum Rhythm heeft voor hem dan ook een heel andere associatie, namelijk die van ritme. De organisatie heeft Drum Rhythm, dat oorspronkelijk een initiatief was van de tabaksindustrie, dan ook als zelfstandige merknaam kunnen behouden. Of Drum nog steeds sponsor is van het festival wil Nicolai niet zeggen, ‘maar een grote sponsor is het in ieder geval niet’. Voor Drum Rhythm zal de nieuwe wet dan ook geen gevolgen hebben. Ps: Na Rudeboy’s Flashback naar Public Enemy die nu loopt, zullen 16 Down (Radiohead) en Judith (Madonna) de laatste Marlboro Flashbacks brengen.

Nu op 3voor12