Enig idee wie het afgelopen halfjaar de meest succesvolle liedjesschrijver in de Amerikaanse hitparade was? Het verrassende antwoord is Pharrell Williams. Wie? Williams vormt met Chad Hugo het producersduo The Neptunes, en maakt ook deel uit van de vernieuwende hiphop-act N.E.R.D., die 9 juli in Paradiso staan. Williams zorgde voor het scherpe compositorische randje aan maarliefst elf Amerikaanse hits, waaronder zulk uiteenlopend materiaal als U Don't Have To Call van Usher, Girlfriend van 'N Sync featuring Nelly, I'm A Slave 4 U van Britney Spears, Hella Good van No Doubt en Hot In Here van Nelly. Ook de nummer twee op de lijst van meest succesvolle songwriters komt uit de hiphop-hoek, namelijk Irving Lorenzo, de oprichter van Murder Inc. Records, die scoorde met Ja Rule en Ashanti.
Beide heren weten goed hoe je een moderne radiovriendelijke crossover song moet schrijven, want de Amerikaanse hitlijsten worden gedomineerd door radio airplay. De radiostations worden gescand door Broadcast Data Systems, die maandelijks certificaten uitreiken aan mijlpaal-platen. Zo werden afgelopen maand Train's Drops Of Jupiter en het eveneens zeer Amerikaanse softrocknummer If You're Gone van Matchbox 20 onderscheiden voor een half miljoen draaibeurten op de gemonitorde radiostations.
Dan kunnen de royalty inkomsten flink oplopen. Het Amerikaanse blad Rolling Stone heeft overigens becijferd welke artiesten het afgelopen jaar het meeste verdienden in de Verenigde Staten. Aan kop staat het toerende U2 met 70 miljoen Euro, daarna volgen Eminem producer Dr. Dre met 60 miljoen Euro en de aloude Beatles met 55 miljoen Euro, die 11 miljoen stuks van hun singlescompilatie 1 verkochten. Sting boerde ook niet slecht door zijn Desert Rose track af te staan aan een Jaguar reclame. Het leeuwendeel van zijn 27 miljoen verdiende Euro's was aan die slimme zet te danken. Wat dat betreft boeren de Britse artiesten echt niet slecht. Zo kwam het album Days Go By van het Londense danceduo Dirty Vegas op 7 in de Amerikaanse albumcharts binnen met 64.000 verkochte exemplaren, enkel en alleen doordat het titelnummer daar gebruikt wordt in een Toyota reclame!
Ondanks de goede verkopen van het Eminem album The Eminem Show klagen de Amerikaanse platenboeren steen en been over de teruglopende albumverkopen (12% in de min in vergelijking met vorig jaar). Als voorlopige remedie zie je in de Amerikaanse winkels steeds prominentere plekken voor de tweedehands cd's verschijnen, omdat daar een grotere marge op gehaald kan worden. Critici vrezen echter dat het het publiek zo wel erg gemakkelijk gemaakt wordt: de nieuwe albums thuis copieren en er toch een steeds betere tweedehands prijs voor terugkrijgen. Artiesten lobbyen zelfs voor een tweede keer royalties op tweedehands verkopen, hoewel dat organisatorisch en juridisch nogal ingewikkeld ligt.
Nee, dan kun je maar beter gewoon Elvis recyclen, zoals Junkie XL op A Little Less Conversation. Zoals voorspeld in deze column van vorige maand lag het succes voor het oprapen, al is het wel opmerkelijk dat hij het al drie weken op de eerste plaats in de Britse hitlijst volhoudt.
Naast in Nederland en Engeland staat Junkie XL momenteel ook bovenaan in Ierland, Denemarken en Noorwegen. Als je alle hitlijsten in de wereld bij elkaar optelt, zoals in de Worldpop Global Chart, dan staat hij zelfs op nummer twee, net achter Without Me van Eminem. Niet slecht voor een Elvis b-kantje!
Cijfers en letters: OOK NERDS RECYCLEN AUTO¹S
Recyclen loont wel!
Hitparade-expert Menno Visser analyseert onder de noemer Cijfers En Letters maandelijks het gekommaneuk van de trends op zoek naar de emotie achter de lijstenbrij. Deze maand een blik op de grootverdieners van de hitlijst.