Cijfers en Letters: BUMRUSH DE DVD Cijfers en Letters: BUMRUSH DE DVD

Cijfers en Letters: BUMRUSH DE DVD

Hitparade-expert Menno Visser analyseert onder de noemer Cijfers En Letters maandelijks het gekommaneuk van de trends op zoek naar de emotie achter de lijstenbrij. In de laatste aflevering van 2002 een blik op de opmars van de DVD en aankomende take over van de CD-markt.

En? Ook een DVD-speler in je schoen gevonden of er eentje aan de Kerstman gevraagd? In mei dit jaar had al 32% van Nederlandse huishoudens zo’n CD-speler met beeld, en nog eens 14% was van plan er snel eentje aan te schaffen. Geen wonder dus dat de DVD-schijfjes niet aan te slepen zijn. Vorig jaar werden er al vijf miljoen verkocht in Nederland, een stijging van 158% in vergelijking met 2000. Dus je begrijpt waarom die Free Record Shops zo langzamerhand Free DVD Shops beginnen te lijken. Die keten is ook de enige met een muziek DVD hitparade, al is slechts 3% van de in Nederland verkochte DVD’s een muziektitel – kindertekenfilms scoren met 8% aandeel veel beter. Zowaar drie Nederlandse acts trots bovenaan in de muziek DVD hitlijst: Borsato, Blof en Within’ Temptation, allen live. In Engeland is de smaak anders: momenteel de bestverkochte muziek-DVD is een clipcollectie van boyband Westlife, voor Kylie live en de beste video’s van Bowie. In Amerika, waar Billboard in de lijst Top Music Videos ook DVD verkopen meetelt, weer een heel ander beeld: het verslag van de uitermate succesvolle Paul McCartney tournee staat daar bovenaan, voor de videohits van Shania Twain en Slipknot live. Er is dus opvallend weinig overeenstemming tussen de verschillende markten, blijkbaar is de muziek-DVD een lokaal gebonden produkt. Qua omzet leverden DVD’s vorig jaar 117 miljoen Euro op in Nederland – een kwart van de omzet in CD’s, maar met de huidige markttendens zou het me niet verbazen wanneer dat aan het eind van het jaar tot de helft van de CD-omzet is toegenomen. Er gaan dan ook in de platenindustie stemmen op om de verkoop van muziek-DVD’s op te nemen in de albumlijsten, maar dat zal de toch al conservatieve albumlisten nog saaier maken. Debuterende bandjes zullen immers hun debuut niet op DVD uitbrengen vanwege de hoge kosten. Al zal de overname van de CD door de DVD nog wel even op zich laten wachten. In Amerika duurde het tot 1988, vijf jaar na de introductie van de CD, voordat de CD het vinyl in verkoopaantalen overtrof. Je zou haast vergeten dat tot 1992 de voorbespeelde cassette daar het meestverkochte format was. Ook nu nog wordt 5% van alle Amerikaanse albums op cassette verkocht – ze blijven handig voor lange autoritten. Tenslotte, het jaar 2002 zal de hitboeken ingaan als het jaar waarin The Ketchup Song van Las Ketchup de Europese hit van het jaar was, terwijl Shakira’s Laundry Service het bestverkochte Europese album was. In Amerika valt die eer te beurt aan respectievelijk Nickelback’s How You Remind Me en Eminem’s The Eminem Show. Of platenmaatschappij EMI zijn investering in Robbie Williams volgend jaar terug gaat verdienen valt nog te bezien. De eerste voortekenen zijn niet zaligmakend. Feel, de eerste single van Robbie’s Escapology, strandde afgelopen zondag verrassend op vier in de Britse charts. Ondermeer achter de Cheeky Girls uit Transsylvenie op twee met hun Cheeky Song, ondertitel Touch My Bum – een gegarandeerde hit op Britse kantoorfeestjes. Uitgerekend is dat EMI maarliefst 18 miljoen stuks van komende Robbie Williams albums moet verkopen, wil het ook maar een penny winst maken op de deal. Al zal Robbie nog altijd een betere investering blijken dan de gevallen diva Mariah Carey, wier nieuwe album Charmbracelet in de Britse albumlijst spectuculair flopte op 52. Al dacht Amerika daar weer heel anders over, daar kwam Carey op drie binnen met 241.000 verkochte exemplaren. Vast en zeker allemaal opgekocht door de Kerstman…

nu op 3voor12