Ben Christophers: "Techniek is niet alles, een mooi liedje is belangrijker."

London Calling-festival, april 2000.

Britse singer-songwriter met zeggingskracht aan de tand gevoeld. Je beledigt hem door zijn muziek maagdelijk te noemen.

London Calling-festival, april 2000.

- NAAM + INSTRUMENT? Ben Christophers, speelt gitaar, bas en keyboards. "Viool is niks voor mij, fretloos." - HOE OMSCHRIJF JE JE MUZIEK ZELF? "Electronic folk, het heeft de sfeer van een liedje en de woorden, ik duik er in en geef er een twisted draai aan." - WAT ZIJN JE BELANGRIJKSTE MUZIKALE INVLOEDEN EN WAT MAAKT DIE ARTIESTEN GOED? "Japan, Talk Talk en Kraftwerk. Zij begonnen met keyboards in hun muziek te verwerken. Erg moedig voor die tijd. Later ook bijvoorbeeld Tom Waits en Joni Mitchel" - WAT IS JE STERKE KANT? "Ik heb niet echt sterke punten. Maar ik voeg alles samen en dat maakt het zo slecht nog niet, ik speel weliswaar meerder instrumenten, maar technisch niet zo goed. Mijn sterkste punt is dat ik niet volgens de regels speel. Techniek is niet alles, een mooi liedje is belangrijker." - WAT IS JE ZWAKKE PLEK? "Techniek dus." - WAT IS HET GROOTSTE COMPLIMENT DAT MENSEN JE KUNNEN MAKEN? "Ik heb veel complimenten gekregen, mensen zeggen veel lieve dingen tegen mij. Laatst zei iemand tegen mij: "Ik geloof niet in God, maar ik krijg een hemels gevoel van jouw muziek." Dat vond ik erg mooi. Iemand anders zei eens: "Ik wilde je zien spelen voordat je dood zou zijn." Een beetje eng, vooral mijn moeder vond het niet zo leuk, maar er zat een soort schoonheid van ironie in. Waarschijnlijk zijn een aantal mensen waar hij van hield te vroeg dood gegaan." - EN WAT IS DE MEEST ERNSTIGE BELEDIGING DENKBAAR? "Twee dingen eigenlijk, iemand zij eens: "Je klinkt als een maagd." Wel grappig eigenlijk maar niet echt complimenteus. En het ergste wat mensen kunnen zeggen is dat mijn muziek suf of saai is. Vooral als het als argument in een recensie wordt gebruikt. Het zegt niet veel over de kwaliteit en de schoonheid van mijn muziek."