Concerto ruilt cd's in voor koffie en boeken

Dick van Dijk: "We willen dit al jaren"

Atze de Vrieze ,

Concerto Records in Amsterdam opent rond 12 oktober een koffiebar in de huidige afdeling klassieke muziek. De tweedehands afdeling klassiek wordt kleiner gemaakt, zodat ruimte kan komen voor een 'de betere koffie', aldus directeur Dick van Dijk. "We willen dit al jaren", zegt hij. "Platenzaken draaien niet meer alleen om het verkopen van muziek, het draait ook om het gevoel. Het is een culturele smeltkroes, waar je tips kunt krijgen en optredens moeten kunnen zien."

Al jaren wordt 'koffie drinken' genoemd als een van de sleutelwoorden van de moderne platenzaak. Waarom zou je immers naar de platenzaak gaan als je elke cd op de deur kunt laten bezorgen, vaak nog goedkoper ook. Het antwoord: de platenzaak moet een plek zijn waar je graag komt. De kennis en expertise zijn een meerwaarde, maar ook de sfeer. Van Dijk had naar eigen zeggen al eerder plannen voor iets soortgelijks in Groningen, waar zijn Plato-winkel grenst aan een Coffee Company. "We werken daar al enige jaren nadrukkelijk samen, en dat bevalt erg goed. Zo programmeren wij bijvoorbeeld hun podium tijdens Eurosonic/Noorderslag. Helaas stak Monumentenzorg een stokje voor de echte integratie van de twee winkels."

In Concerto gaat Van Dijk niet samenwerken met de Coffee Company, maar gaat hij op zoek naar een wat exclusievere uitstraling, 'het echte fijnproeversgebeuren'. Daarnaast gaat Concerto meer boeken verkopen. "We verkopen al enkele jaren graphic novels, muziekboeken en af en toe iets breder, tot de nieuwe Grunberg aan toe. Dat gaan we iets uitbreiden, onder meer met een gigantische kast vol tweedehands strips en andere boeken. Die kun je dan rustig uit de kast pakken, eventueel weer terug zetten of voor een habbekrats kopen."

Dat klinkt modern en ambitieus, maar Van Dijk zou uiteraard geen ruimte in zijn winkel inruimen voor branchevervagende producten als koffie, als hij de zaak enkel op cd's en LP's zou kunnen draaien. Concerto had het de laatste jaren moeilijk, geeft hij toe, onder meer doordat de Utrechtsestraat lange tijd open lag. "Het eerste jaar hebben we bewijsbaar 20% omzet misgelopen. De ontwikkeling liep uit de pas met de andere winkels. Het heeft ons flink wat problemen opgeleverd, onder meer met de ondersteuning van een aantal kleinere winkels waarmee het niet goed ging. Dat ging gewoon niet meer. De Utrechtsestraat is inmiddels weer open. Eigenlijk al een tijdje, maar eind deze maand officieel. Het gaat nu weer wat beter, we verkopen lachend meer dan vorig jaar. Dit plan moet je niet zien als een noodsprong."

Volgens Van Dijk heeft Concerto relatief weinig te klagen. De vinylafdeling is verdubbeld, en ook pop en wereldmuziek hoeft voorlopig niet te krimpen. Klassiek dus wel, en dat is opmerkelijk. Lange tijd werd gedacht dat de koopkrachtige en weinig internet-savvy klassiekkoper de fysieke muziek trouw zou blijven. "Dat dachten wij lange tijd ook, maar de cijfers zeggen de laatste twee jaar iets anders", aldus Van Dijk. "Het zou kunnen dat het klassieke publiek voor een deel uitsterft. Als je bij een klassiek concert cd's verkoopt, schrik je je kapot. Dan voel ik me ineens weer verfrissend jong. Daarnaast is er een forse prijsval geweest. Lange tijd werd klassieke muziek nog voor erg hoge prijzen aangeboden. Nu zijn er veel mooie producten in de midprice categorie. Daardoor is een omzetval ontstaan."