Sziget over Jan Smeets: "Komt dat door Geert Wilders?"

Ook Werchter en Dour verwerpen ideeën Pinkpop-baas

Ingmar Griffioen ,

De festivals Sziget, Rock Werchter en Dour zien helemaal niks in de voorstellen van Jan Smeets. De Pinkpop-directeur pleitte gisteren voor een avondklok, een maximum van drie dagen en geluidsrestricties voor festivals. De Nederlandse Sziget-woordvoerder Elroy Thümmler reageert vol ontsteltenis: "Is dit serieus? Een stel Hongaren vroeg me: 'Komt dat nou door Geert Wilders?'" Het Hongaarse Sziget duurt zeven dagen, terwijl de beide Belgische festivals ieder vier dagen duren. Gister liet organisator Mojo al weten het niet met Smeets' uitspraken eens te zijn.

Sziget zeven dagen lang 24 uur per dag

"Wij zijn er niet direct voorstander van. We vinden dat er al genoeg regeltjes zijn voor mensen in het algemeen en festivals in het bijzonder", reageert woordvoerder Marc Steens namens Dour Festival. "Als je meer regels oplegt, gaat de fun eraf. Bij Dour bestaat de fun eruit dat het feest tot vijf uur doorgaat en wie zijn wij om mensen die lol te ontzeggen?" Sziget startte in 1993 als festivalweek en gaat zeven dagen lang 24 uur per dag door, volgens Elroy Thümmler van Ostfest, die in Nederland PR doet voor Sziget en het vierdaagse Servische Exit Festival. "We hebben op Sziget tussen de vijftig en zestig podia, maar niet alles is 24 uur open. En we werken in ploegendiensten. Als je dit niet wil, dan moet je ook geen dingen meer bij de AH kopen."

'Headliners beter tot recht als donker is'
"Het festival afsluiten om 23.00 uur? Tuurlijk niet", reageert Nele Bigaré namens Rock Werchter. "De show van headliners komt veel beter tot zijn recht als het donker is. Een festivaldag in Werchter duurt tot iets na 2.00 uur op donderdag, vrijdag en zaterdag en tot 1.00 uur op zondag. Aangezien de festivaldag pas start rond of na de middag kunnen de festivalgangers rustig uitslapen alvorens de volgende festivaldag te starten." Een vierdaags festival is 'perfect haalbaar', zo bewijst Werchter volgens Bigaré al sinds 2003. "De arbeidswetgeving qua werkuren, shiftverdelingen, rusttijden en veiligheid op het werk wordt strikt toegepast. Medewerkers worden trouwens niet verplicht om de volle vier dagen mee te draaien. Velen werken slechts twee of drie dagen."

In België controleert de overheid streng op naleving van die arbeidswetgeving. Werchter en Dour vinden Smeets' zorgen voor overbelasting van personeel dan ook niet terecht. Ook voor geluidsnormen zijn volgens de woordvoerder al uitstekende regels. Dour en Werchter houden zich aan die decibel-normen. "Wij hebben sinds vorig jaar met muziekclubs een charter opgesteld om de norm van 103 dB(A) gemeten over een kwartier te respecteren. Dat is een convenant dat volgens Berend Schans (directeur De Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals, red.) ook in Nederland van kracht is."

'Voor veel Nederlanders is zeven dagen nog niet genoeg'
Tornen aan de vierdaagse formule ziet ook Dour niet zitten. "We hebben al sinds 1997 vier dagen. Dat is een traditie en het zou raar overkomen als we er nu aan gaan sleutelen. Bovendien is het nu eenmaal wat de mensen willen." Dat geldt evenzeer voor Werchter volgens Bigaré: "Rock Werchter is keer op keer volledig uitverkocht. Festivalgangers lassen regelmatig een pauze in, gaan chillen of uitrusten op de camping. Bovendien bieden we ook dagtickets aan."

Drie dagen? Volgens Thümmler is voor veel Nederlanders zelfs zeven dagen niet genoeg. "Sziget zet sinds twee jaar treinen vanuit Nederland in. Die starten al op vrijdag en inclusief de feesten in de treinen heb je dan elf dagen Sziget." In Boedapest kent het festival ook een aanloop van twee dagen met pre-party's en het terrein gaat nu een dag eerder open. "Daarmee zijn we al acht dagen open, dus eigenlijk werken we juist aan uitbreiding." Steens snapt Smeets wel: "Het klopt dat als iemand vier dagen voluit gaat, dat behoorlijk slopend gaat zijn. Dat ga ik niet ontkennen, maar dat is een persoonlijke keuze en wij hebben er nog nooit problemen mee gehad."

'Je moet als festival meegaan met de tijd'
Op EU-wetgeving zitten de festivals niet te wachten. "Dat lijkt me ook moeilijk haalbaar als je ziet dat er nog altijd geen Europese regelgeving op geluidsnormen komt", reageert Steens namens Dour. "Ik vind het een rare poging van Jan." Op Sziget gaan ze sowieso wat ruimer om met regels en verboden. "Eén van de redenen dat Sziget zo populair is en vorig jaar liefst 15.000 Nederlanders ontving, is dat de regelgeving zo relaxed is. Je mag je tent hier echt overal neerzetten. Dan komt een festivaldirecteur met meer regelgeving aanzetten. Ik denk dat mensen juist minder willen." Bij Sziget, ontstaan na de val van de muur uit verschillende gelijkgezinde festivals, verpest je daar volgens Thümmler "het hele concept van vrijheidsbeleving" mee.

Thümmler: "Ik denk dat Smeets geen idee heeft wat een festival ook kan zijn, behalve een podium met mensen ervoor. Laat Pinkpop gewoon Pinkpop zijn, ik snap niet waar hij zich mee bemoeit om andere festivals de les te lezen." Steens verwondert zich dat deze voorstellen uit Nederland komen. "Nederland is nu net het land waar persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid hoog staan aangeschreven." De Dour-woordvoerder wijt het aan de tijdsgeest: "In de periode dat Jan met Pinkpop begon, had Rock Werchter één podium en acht bands. Die formule is niet meer van nu en je moet als festival wel meegaan met de tijd."

Onverstandig wil Steens de uitlatingen van Smeets niet noemen. "Het staat hem vrij om het debat te openen, maar ik zie het nut er niet van in."