CONCERT
Hauschka, Eurosonic, Stadsschouwburg, 13 januari 2012
MUZIEK
Hauschka is het alias van Volker Bertelmann, een Duitse componist en pianist die zijn instrumenten prepareert. Kortom: hij steekt stokjes tussen de snaren, legt kleine tamboerijntjes in de klankkast en gooit er zelfs pingpongballen tussen, wat resulteert in een breed spectrum aan geluiden. Geluiden die je nog nooit hebt gehoord, maar onmiddellijk aangenaam in het gehoor liggen. Het ene moment speelt hij daarmee verstilde neoklassieke stukken, het volgende klinkt zijn piano als tegelijkertijd een lompe bas, geplukte strijkers en neurotische percussie. Kortom, akoestische techno, als een eenmansversie Brand Brauer Frick Ensemble - dat de vorige editie van Eurosonic op dezelfde locatie speelde.
ESNS12: Voormalig stagediver Hauschka prepareert zijn publiek
Duitse pianist weldadig en overrompelend
Eén keer eerder speelde hij in Groningen, maar toen in een héél andere setting. Je kunt je bijna niet voorstellen dat Volker Bertelmann de vorige keer in Groningen van het podium stagedivede als zanger in een Duitse hiphop-act. Inmiddels is hij getransformeerd tot een modern klassiek pianist en componist, die geen moment achter zijn piano vandaan komt, en tóch is er meer dan genoeg te zien.
PLUS
Modern klassieke muziek, werkt dat op Eurosonic? Het publiek is vrijwel altijd ongeduldig en luidruchtig, en de muziek van Hauschka valt of staat bij de aandacht van de aanwezigen. Nou, vanavond zijn die zo respectvol als maar kan, en daarvoor worden ze ruimschoots beloond. De composities klinken het ene moment weldadig en overrompelend, en het volgende moment verstild en intiem. Hauschka is bovendien een begenadigd muzikant, die een tour de force op zijn instrument loslaat en zijn spel af en toe smaakvol verknipt met een paar elektronische effecten.
MIN
Af en toe slaat die virtuositeit om in curieus gepriegel, waar geen touw meer aan valt vast te knopen. Geen melodielijnen of akkoordenprogressies, zelfs geen duidelijk onderscheidbare ritmes om houvast te bieden, nee, slechts gerammel van dopjes in een klankkast. Dan wordt het zelfs de meest avontuurlijke Eurosonic-bezoeker wat te veel.
CONCLUSIE
Hauschka heeft geen stagedive meer nodig om zich in het publiek te mengen, met de melancholische, pulserende stukken nestelt hij zich vanzelf in de hoofden van wie er maar voor open staat. Zolang hij maar niet te moeilijk doet.
CIJFER
7,5