Netsky wil bewijzen dat "drum 'n bass serieuze live-muziek is"

Vlaamse 'Prins van de drum 'n bass' naar Lowlands, Pukkelpop en Melkweg

Ingmar Griffioen ,

De 23-jarige Boris Daenen uit Edegem tekende onlangs met zijn tweede langspeler voor het Album van de Week. Het op het gereputeerde Britse Hospital Records verschenen 2 is dan ook een knap staaltje poppy drum 'n bass met een jaloersmakend arsenaal aan gastvocalisten. Netsky staat er al zeven weken mee op 1 in de Belgische Album Chart. Zondagnacht draait hij in de Bravo, maar eerst voelt 3voor12 de Vlaamse 'Prins van de drum 'n bass' aan de tand over zijn muzikale roots, Roni Size, LTJ Bukem, Selah Sue en de toenemende populariteit van het genre. "Het was een donkere underground scene en wordt nu in Europa en Amerika ook aanvaard als extra genre in de elektronische scene."

LTJ Bukem, London Elektricity en Roni Size en jongensdromen in Belgiƫ en Londen

Zestien jaar was hij, toen hij in Vlaanderen begon met het vervaardigen van elektronische muziek. "In het begin maakte ik poppy electro en deephouse, meer standaard muziek." Zijn voorliefde voor soul en jazz sijpelde er al snel in door. "Ik hou erg van drum 'n bass die soul en muzikaliteit combineert met veel energie. Dat er veel snelle breaks in zitten." Drum 'n bass hoefde van Daenen niet per se heel donker te zijn. "Ik vind het leuk om juist veel organischer drum 'n bass te produceren. Ik was vroeger ook een heel grote fan van LTJ Bukem, London Elektricity en van Roni Size uiteraard." Dat het eens doodverklaarde genre nu in de charts en tot in Amerika aanslaat, vindt hij mooi. "Leuk om te zien dat het veel breder is geworden. Ook in België ja. Ik sta hier met 2 nog altijd op nummer 1 in de album chart. Dat had ik twee jaar geleden nooit durven dromen."

Nog een jongensdroom: op zijn twintigste kwam Netsky al bij Hospital Records terecht, een van de belangrijkste independent labels in drum 'n bass mekka Londen. "Ik had een aantal remixen gemaakt voor een artiest uit hun stal: High Contrast, iemand die ook altijd probeert veel soul en muzikaliteit in drum 'n bass te steken en waar ik altijd grote fan van ben geweest. Dit is echt het label waar ik van jongs af aan van gedroomd heb." Daenen besloot in een vroeg stadium om Hospital te bestoken met zijn muziek. "Ik denk dat iedereen wel zo begint: veel opsturen naar labels. Ik heb zeven promo's opgestuurd, waarvan er zes ook op mijn eerste album verschenen. Na een tijdje nam de labelmanager contact met mij op."

'Blij dat samenwerking met Selah Sue eindelijk gelukt is'
Inmiddels is Daenen een grote meneer in de scene, die zijn handtekening zette onder remixen van onder meer Pendulum, Leftfield, Skream, Rusko, Audio Bullys, Miike Snow en Swedish House Mafia. Zijn tweede album 2 met singles als Love Has Gone slaat nu ook breed aan, niet in het minst dankzij vocale bijdragen van de Vlaamse popster Selah Sue, de Britse Dynamite MC, US rapper Jimmy Jams en de Ghanees-Britse Bridgette Amofah. "Die collaboraties heb ik niet gekocht he", benadrukt Daenen. "Het zijn allemaal kennissen of vrienden van mij. Selah Sue is een van de samenwerkingen waar ik het meest trots op ben. Ik ken haar al vier jaar, heb dat altijd gewild en ben blij dat het er eindelijk van is gekomen."

De samenwerking met Dynamite MC kreeg gestalte tijdens een Amerikaanse tournee. "Hij begon mee te jammen op het podium en zo ontdekte ik dat hij de perfecte stem heeft voor The Whistle Song. Het moest een zomers nummer worden." Soul-talent Bridgette Amofah had Daenen twee jaar eerder al op YouTube gespot. "Ze heeft samengewerkt met een Brits reggae-collectief en ik ben heel content met haar stem." Via de manager was het contact zo gelegd, maar de Vlaming heeft haar maar een keer ontmoet. "We hebben alles op afstand opgenomen, dat vond ik wel jammer. Met Selah Sue zat ik een week in de studio. Het is veel leuker om zo samen aan een track te werken."

'Tournees hebben mij als producer zelfverzekerder gemaakt'
Netsky ondernam de laatste jaren veel buitenlandse tournees: een keer of drie door Australië, Amerika, Rusland en door Europa. "Zo heb ik veel kunnen reizen en veel mensen leren kennen. Dat heeft mij als producer zelfverzekerder gemaakt, waardoor ik meer heb durven doen, zoals ook buiten de drum 'n bass muziek maken." Om die reden vindt hij zijn tweede album 'veel sterker'. "Ik heb gedurfd om andere stappen te maken, dat was voor mij persoonlijk heel belangrijk. In het begin dacht ik niet verder dan drum 'n bass, nu denk ik meer richting popmuziek. Ik ben nu meer aan het focussen op hoe een track moet klinken." Met muziek op maat snijden heeft hij niet zoveel. "Ik maak geen muziek voor de radio maar voor in de clubs en niet voor mijn fans maar voor mezelf." Dat Universal is ingestapt voor de distributie is mooi, "maar ik hou me daar nooit mee bezig. Ik hoop dat het budget oplevert voor marketing en clips."

Druk voelde hij naar eigen zeggen niet voor deze release en het relatieve succes van de laatste jaren zou evenmin invloed gehad hebben op 2. "Ik denk dat druk meer speelde bij de eerste release. Toen was ik net getekend op het label van mijn dromen en voelde ik dat ik echt met iets goeds moest komen. Het is belangrijk om in je achterhoofd te houden voor wie je muziek maakt. Ik denk dat ik nu minder druk voelde. Wel spannend was onze eerste liveshow, in april in Londen. Toen was het nog een heel jong project, nu staan we voor de tiende show. Vanavond sluiten we op Pukkelpop de main stage af na Björk, echt een hele grote eer. Ongelofelijk om zoiets te kunnen doen met elektronische muziek en helemaal met drum 'n bass."

Explosief draaien op Lowlands
Daenen signaleert ook de toename van het aantal livesets op festivals, waar het eigenlijk gaat om dj-sets met voornamelijk eigen werk. "Ik vind het heel belangrijk om live échte muziek te kunnen spelen, met muzikanten en échte instrumenten. We hebben drummers, keyboadspelers, vocalisten - waaronder een aantal zangeressen - en zitten met een groep van tien man in de tourbus." Altijd van de partij is Diane Charlemagne, die haar vocalen leent aan zijn nummer Wanna Die for You." Niet op Lowlands, want daar is hij voor een dj-set gevraagd. "Dat wil ik ook blijven doen. Ik ben nu zo hard aan het focussen op live, dat ik bijna vergeet hoe leuk dat is. Ik ga heerlijk explosief draaien, niet enkel standaard drum 'n bass."

Het voornaamste doel voor 2012 is niettemin de liveband, waarmee Nestky vanaf oktober gaat touren en onder meer de Melkweg (17-11)aandoet. "We gaan grote headlineshows doen met bijna elke dag een show. Ik wil zoveel mogelijk het statement maken dat drum 'n bass niet altijd garage of underground hoeft te zijn, maar echt serieuze live-muziek is." De tour voert ook bijna een maand door de UK. "Als dj ben ik dat wel gewend. Maar twee maanden op tour met de liveband en een eigen show; dat is de eerste keer voor mij en iets waar ik erg naar uitkijk."

Netsky geeft zondag (maandagochtend) om 2.00 uur een dj-set in de Bravo op Lowlands en sluit vanavond (donderdag) de Pukkelpop main stage af met de liveband. Er is inmiddels een Love Has Gone EP verschenen, met vier remixen waaronder een van Daenen zelf. Alle remixen vind je hier, en Netsky's  Love Must Go On Refix hieronder.