#LGW12: Nieuwe muziek in Huiskamersfeer (2)

Nieuw talent ontdekken op Le Mini Who?

Tekst: Niels Spinhoven / Foto’s: Edward Bos en Paul van Dorsten ,

Le Mini Who?, het gratis randprogramma van het Le Guess Who?-festival, presenteert aan muzikaal nieuwsgierigen en de argeloze voorbijganger aanstormend talent in het avant-gardistische genre in cafés en winkels. Ook 3voor12/Utrecht struinde op zaterdag 1 december langs Voorstraat en omgeving en hoorde gitaarpop, elektronica en, heel onverwacht, beukende hardcore.

Het Le Mini Who?-programma vind op negentien plekken in en rond de Voorstraat plaats waarbij sommige locaties fungeren als uitgangbord voor een van de deelnemende platenlabels. We beginnen het tweede deel van onze tour in het EKKO-café, waar een selectie van artiesten van het label Subbaculcha! te zien is. Zoals ex-Hollandse Nieuwe The Silhouettes. De band omschrijft hun muziek als shoegaze/surf, maar wij horen kraakheldere, opgeruimde gitaarpop die vooral aan Belle & Sebastian doet denken. Het zal de mellow stemming van de zaterdagmiddag wel zijn. Prima begin in ieder geval.

Hoewel de afstanden tussen de locaties makkelijk te belopen zijn, springen we op de fiets om snel bij café Het Hart te zijn om The T.S. Elliot Appreciation Society (Beep! Beep! Back Up The Truck) aan het werk te zien. De man die achter de lange artiestennaam schuilgaat is Utrechter Tom Gerritsen. Hij trekt bij de vertolking van zijn verhalende folkliedjes alle registers open en nietsontziend geselt hij zijn gitaar en stembanden. Zelfs de luid pruttelende espressomachine legt het af tegen zoveel onversterkte decibellen. Het Hart luistert aandachtig en applaudisseert hard.

Het Mary K Hotel aan de Oudegracht opende in september 2011 haar deuren voor gasten en is dit jaar één van de nieuwkomers onder de Le Mini Who? locaties. Het Niet Storen-hangertje zal van de hotelkamerdeuren af zijn getrild nadat hardcoreband Schotel van de Dag (Beep! Beep! Back Up The Truck) heeft afgetikt. Het hotel stelde haar werfkelder beschikbaar en de band maakt van de gastvrijheid gebruik om een flink deel van hun repertoire er in hoog tempo uit te knallen. Niets ten nadele van de mannen van deze groep, maar een hippe minimal electro-act had zeker niet misstaan te midden van de opgestapelde wijnflessen en in de modern ingerichte ruimte. Façade (Zoology) bijvoorbeeld, die nu onderdak vond bij Cult Dealer Enzo in de Jansbrugkelder. De kleine ruimte maakt het optreden van de in kabeltrui gestoken artiest bijna tot een privé-optreden. Minder klein maar minstens zo intiem is het optreden van Vakantie (Samling) in de Kargadoor. In de werfkelder is slechts het podium verlicht waar het Groningse duo hun psychedelische ambient tot leven laat komen vanachter hun laptops.

Ondertussen is April (Indie Indie) gestart in Café De Voortuin. De middag gaat zijn tweede helft in en het wordt steeds drukker. De Voortuin is dan ook stampvol en de ramen van enkel glas zijn compleet beslagen. Alleen de geluiden die de gevel van De Voortuin doorlaat geven een hint van wat er binnen gebeurt. Bij het optreden van Birdt is het niet anders. In Wijnbar VinVin aan de Predikherenstraat kijken de witte wijndrinkers die wel een plaatsje wisten te bemachtigen, verstoord om als de deur weer eens open gaat. En terecht, want de ingetogen americana van Bardt van der Dennen en Janne Mansens vraagt de onverdeelde aandacht van de luisteraar. Voor hen die er niet meer bij pasten in Vin Vin, speelde Birdt ’s avonds in De Kargadoor als onderdeel van het reguliere programma van Le Guess Who?.

Gezien: Le Mini Who? (onderdeel van Le Guess Who?), zaterdag 1 december 2012 @ diverse locaties rond de Voorstraat, Utrecht.