90s Request: 1994, Rock en dance vinden elkaar op Lowlands

Björk, Underworld, Oasis en Jeff Buckley zijn de nieuwe helden

Willem van Zeeland ,

In het kader van 90s Request op 3FM blikt 3VOOR12-eindredacteur Willem van Zeeland op basis van zijn eigen herinneringen terug op de belangrijkste festivals van de jaren 90. 's Avonds hoor je live muziek van die festivals bij Roosmarijn Reijmer in 3VOOR12RADIO. Vandaag: 1994.

Björk, Underworld, Oasis en Jeff Buckley zijn de nieuwe helden

In het kader van 90s Request op 3FM blikt 3VOOR12-eindredacteur Willem van Zeeland op basis van zijn eigen herinneringen terug op de belangrijkste festivals van de jaren 90. 's Avonds hoor je live muziek van die festivals bij Roosmarijn Reijmer in 3VOOR12RADIO. Vandaag: 1994.

Net als in 1993 maak ik het in 1994 op Eerste Pinksterdag weer veel te laat op het Eindhovense metalfestival Dynamo Open Air, dat dit jaar wordt afgesloten door Danzig. Als ik de volgende dag uit bed kom is Pinkpop op tv al in volle gang. Maar ik besluit toch te gaan, ondanks dat ik pas aan het einde van de middag in Landgraaf zal arriveren. Daar word ik beloond met drie mooie shows achter elkaar op het hoofdpodium.

Allereerst is daar onze toenmalige nationale trots de Urban Dance Squad, die door het vertrek van dj DNA is ingekrompen tot een kwartet. Ze zijn harder, kaler en strakker geworden en het misstaat ze niet. Daarna is het de beurt aan Björk, de zangeres van de IJslandse Sugarcubes die onder de titel Debut een indrukwekkend soloalbum heeft uitgebracht. Ze brengt het live uitstekend over het voetlicht, ondanks dat het hier een hoogwaardig geproduceerde, typische studioplaat betreft. Björk heeft een stem die klinkt als niemand anders en een persoonlijkheid die met gemak reikt tot de achterste rijen. Rage Against The Machine mag op herhaling en veroorzaakt tijdens Killing In The Name maar liefst een aardbeving van 1 op de Schaal van Richter.

Het Fuck You van Rage Against The Machine schalt die zomer weer over de Europese festivalweiden, zo ook in Roskilde waar ik deze zomer weer beland. Maar daar bevindt zich nog een overtreffende trap op het gebied van harde gitaren en politieke statements: het Braziliaanse Sepultura. De met Braziliaanse drums ondersteunde metal van het album Chaos AD wordt door het publiek met Braziliaanse vlaggen onthaald. Een ander spectaculair concert op Roskilde 1994 is dat van Underworld. Nooit eerder zagen we een dance act die zich op het podium zo als een festivalband gedraagt. Er wordt tot ver buiten de tent gedanst en er gaat een golf van euforie door het publiek als uit het rookgordijn ineens Bjork in haar roze feestjurkje tevoorschijn komt om samen met Underworld Human Behaviour te spelen, een nummer waarvan zij net een remix hebben gemaakt.


 

Lowlands groeit in 1994 naar 16.000 bezoekers en beleeft een editie die nog altijd mag gelden als een van de beste ooit. Er zijn nog maar drie tenten (de Alpha, de Bravo en de Charlie), maar er de impact van het programma is er niet minder om. Meest opvallend is dat rock en dance hier samengaan als nooit tevoren. Terwijl in de Alpha en Charlie vooral gitaarbands spelen is de Bravo een grote dance party. Meest opmerkelijk: het publiek loopt op en neer en blijkt het allebei leuk te vinden. Dat werd tot nu toe door bijna iedereen voor onmogelijk gehouden. Ook hier is Underworld de koning van de dance tent, maar er zijn ook indrukwekkende optredens van de Nederlandse acts Quazar en Speedy J. In de Alpha is het springen geblazen bij Biohazard en Cypress Hill (Insane In The Brain!) en we maken voor het eerst kennis met een debutant: de Britse band Oasis. Het meest indrukwekkende optreden vindt echter al om 13.00 uur plaats in de Charlie-tent: Jeff Buckley bezorgt het publiek kippenvel met het werk van zijn dan net verschenen debuutalbum Grace. Na afloop van het concert zien we hem in de perstent knielen voor een meisje met een bos bloemen die hij net van tafel heeft gegrist. Niets wijst erop dat hij drie jaar later niet meer zal leven en je zou ook niet denekn dat zijn versie van Leonard Cohen's Hallelujah zeventien jaar later een klassieker zal zijn onder deelnemers aan talentenjachten op de commerciële televisiezenders.



De kwaliteit van onderstaande filmpje is niet al te best, maar ik wil het je toch niet onthouden. En wat was de Alpha toen nog klein!





We zijn benieuwd naar jouw herinneringen aan festivals in 1994. Vertel het ons door hieronder een reactie te plaatsen.