De Hertz, de kamermuziekzaal van TivoliVredenburg, bevindt zich bijna helemaal bovenin het gebouw. Bij het eerste onderdeel van de avond krijgt het publiek een voorproefje op het Dutch Harp Festival, Festival oude muziek, Gaudeamus Muziekweek en het internationaal Franz Liszt Pianoconcours, die stuk voor stuk dit festivalseizoen in Utrecht zullen plaatsvinden. Dat het om een festival met klassieke muziek gaat is te merken aan het feit dat de gemiddelde leeftijd boven de vijftig ligt. Presentator Christiaan Kuyvenhoven leidt de festivals in, waarna namens elk festival een muzikant komt spelen. De rugleuningen van de stoelen zijn erg hoog. Je kunt hier gerust even tegenaan leunen om te ontspannen met de ogen dicht, waar dan ook veelvoudig gebruik van wordt gemaakt. Na de inleiding van Festival Oude Muziek wordt het onrustig op de gang. Stemmen en voetstappen zijn duidelijk te horen in de zaal, wat hier en daar voor irritatie zorgt bij het publiek. Edith Cohen, bezoekster van het TivoliVredenburg Festival, reageert als volgt: "Anna voor de Wind (klarinet) mag gerust op mijn verjaardag komen spelen, dan zorg ik dat er niemand binnen komt lopen."
Wanneer men de Hertz uit loopt valt de lange rij richting de Pandora direct op. In de cross-over zaal van TivoliVredenburg staat op dat moment de Amsterdamse singer-songwriter Dotan. ‘’Vanaf het eerste moment voelde het alsof het publiek mij direct omarmde”, zegt de zanger na afloop. Halverwege zijn optreden bedankt hij het publiek hiervoor. Dotan loopt het podium af en speelt te midden van het publiek het nummer 'Ghosts'. Het is muisstil in de zaal. Dotan sluit zijn optreden af met zijn huidige nummer 1-hit ‘Home’. Hield het publiek zich eerst nog rustig, nu zingt het massaal mee.
De zaal stroomt vrijwel direct leeg en voor het daarop volgende concert, dat van Mozes and the Firstborn, komt er beduidend minder publiek terug. Slechts een enkeling laat zich meeslepen door hun psychedelische garagerock. Zo ook de jongen met de lange blonde haren die vanaf de eerste noot flink staat te headbangen vooraan het podium. Misschien ligt het aan de afstand, maar de band weet het publiek op de balkons niet mee te krijgen in deze sfeer. Waar dit ook aan kan liggen, is het feit dat Mozes and the Firstborn zich in eerste instantie meer met zichzelf bezig houdt dan met het publiek. Het helpt dan ook niet dat de gitaar van zanger Melle niet naar behoren werkte. "Het is alsof van Persie zijn been breekt", grapt een van de bandleden. Bij het nummer 'I got skills' komt hier verandering in en weet de zanger het publiek in de inmiddels vollere zaal mee te krijgen in de show die hij bij dit nummer weggeeft.
Zowel de Hertz, de Pandora en Cloud Nine komen uit op het Plein, de centrale ontmoetingsplaats in TivoliVredenburg. Rond een uur of negen begint de zon te zakken, waardoor een oranje gloed het plein verlicht. Op meerdere verdiepingen staan mensen zowat met hun neus tegen het raam gedrukt om van het uitzicht over de stad Utrecht te genieten.
"Er komt echt geen einde aan al die trappen hier", klaagt een bezoekster die de wenteltrap naar Cloud Nine beklimt. Cloud Nine is een sfeervolle zaal, waar op dat moment Sven Hammond Soul speelt. De goed geoliede soulmachine van toetsenist Sven Figee laat het publiek vanaf het eerste moment swingen. Zanger Aiven laat een bijzonder staaltje publieksparticipatie zien, hij krijgt de toeschouwers zo ver dat zij gaan line-dancen. Gezien de hitte in de zaal is het misschien maar goed dat het optreden niet langer duurde dan een half uur.
Ondertussen dringt het festivalpubliek zich door de doorgang naar het oude Vredenburg gebouw voor het optreden van The Kyteman Orchestra. De grote zaal, die zijn naam heeft behouden, heeft nieuwe stoelen geArtiesten en publiek omarmen fonkelnieuw TivoliVredenburgkregen, maar de akoestiek en het karakter van de zaal zijn zo veel mogelijk behouden. Speciaal voor de opening heeft Colin Benders, die met een reeks van zes optredens ook al Tivoli Oudegracht afsloot, het Radio Filharmonisch orkest aangetrokken om samen met zijn eigen orkest een jam sessie te spelen. Een klassiek orkest laten improviseren is een enorm avontuur, aangezien zij zelden zonder partituur spelen. "Dit is veruit het engste wat ik ooit heb gedaan, maar man wat ben ik blij dat ik hier mag staan", vertrouwt Colin het publiek toe. Het optreden is magisch en de bezoekers zitten dan ook tot het eind toe op het puntje van hun stoel.
Lees ook: Artiesten en publiek omarmen fonkelnieuw TivoliVredenburg
Gezien: TivoliVredenburg festival, met o.a. Dotan, Mozes and the Firstborn, Sven Hammond Soul en The Kyteman Orchestra & Radio Filharmonisch Orkest, zaterdag 21 juni 2014 @ TivoliVredenburg