Van Bach tot Mike Oldfield

Beiaardier verkent nieuwe muziekstijlen op het Domcarillon

Tekst: Eva Assink / Foto’s: Wouter van de Kamp ,

Wie denkt dat het beiaardiersvak enkel wat gepingel op een carillon behelst, moet hoognodig eens een tijdje onder de Domtoren gaan staan. Je hoort dan composities van Bach en Händel, Argentijnse tango en zelfs popmuziek. Beiaardier Malgosia Fiebig bespeelt sinds 2011 het carillon van de Domtoren en gaat een beetje experiment niet uit de weg. Op maandagavond 20 augustus trakteerde zij de stad op een uitvoering van Mike Oldfields ‘Tubular Bells’. 3voor12/Utrecht interviewde haar kort voor het concert.

Al 84 jaar organiseert de Utrechtse Klokkenspel Vereniging in juli en augustus een reeks zomeravondconcerten. Een wat experimenteler stuk op het uit 1664 stammende Domcarillon vormt hiervan altijd het slot. In 2009 en 2011 was dat bijvoorbeeld Canto Ostinato van de Nederlandse componist Simeon ten Holt. Dit jaar voert de van origine Poolse Malgosia Fiebig (Gdańsk, 1975) ‘Tubular Bells’ van Mike Oldfield uit in samenwerking met pianisten Sandra Mol, Jeroen van Veen en Marcel en Elisabeth Bergmann. De muziek is van alle kanten van de Dom versterkt te horen, maar voor de mooiste luisterervaring neem je plaats op het speciaal daarvoor ingerichte nabijgelegen Buurkerkhof.

Hoe kwam je erop om voor Tubular Bells te kiezen?
Fiebig: ‘Ik koos dit stuk samen met Jeroen van Veen, één van de pianisten. Het is een heel krachtig en voor popmuziek lang stuk dat begint met een klein motiefje dat gedurende 24 minuten verandert en eindigt met een enorme climax. Door het samen op piano en carillon te spelen, krijgt het nóg meer zeggingskracht. En al helemaal met versterkt geluid.’  
‘Ik vind het erg leuk om eens samen met anderen te spelen. Beiaard zijn is een eenzaam beroep, je zit hierboven altijd in je eentje. Gelukkig is er in Utrecht veel aandacht voor de beiaard. Het carillonspel wordt erg gewaardeerd. Ik hoorde laatst zelfs dat mensen in de stad gingen dansen toen ik een tango speelde! En dankzij Facebook en Twitter blijf ik ook een beetje op de hoogte van wat het publiek van mijn spel vindt.’

Vorig jaar volgde je Arie Abbenes op die na 26 jaar met pensioen ging. Hoe geef jij vorm aan het beiaardierschap?
Fiebig: ‘Ik denk dat ik het in wezen niet heel anders doe en ga doen dan Arie. Hij was mijn leraar, ik heb veel van hem geleerd. En wij hebben allebei een brede muzikale smaak: van Bach tot Chopin en van popmuziek tot tango. Ook vind ik het leuk om nieuwe stijlen te ontdekken en te zien wat er allemaal mogelijk is op het carillon. Heel prettig dus dat ik vrij ben om zelf mijn repertoire te bepalen.’

Staan er nog nieuwe projecten op de planning?
Fiebig: ‘Oh ja, op 21 september volgend jaar wordt bijvoorbeeld de Vrede van Utrecht gevierd. Er komt dan onder andere een nieuwe versie van het al bestaande VJ op de Dom-concept met veel visueel spektakel en bijzondere muziek, waar ik natuurlijk ook mijn bijdrage aan ga leveren!’

Meer Malgosia Fiebig horen?
Parallel aan Festival Oude Muziek, van 24 augustus t/m 2 september in Utrecht, vindt ook het Beiaardfestival Oude Muziek plaats. Malgosia Fiebig speelt bijna iedere festivaldag, onder andere tijdens het openingsconcert.