Nusantara Beat, ook wel door 3voor12 beschreven als ‘supergroep’ bestaat uit veelal bekende muzikanten, van onder andere Altin Gun, Jungle By Night, EUT en POM, maar zijn in zeskoppige groep samengekomen om eigen Indonesische roots te verkennen en te vieren! Voor de bezoekers aan dit optreden een waar genoegen om hiervan te mogen meegenieten op de woensdagavond in de Tolhuistuin. Dat alles met Cocobolo in het voorprogramma.

Cocobolo

Mengeling van psychedelische rock en surfgitaren

Sfeervol optreden

Cocobolo trapt de avond af in de Tolhuistuin. De band, samengesteld uit Erik Bandt (ook bekend van Yin Yin), Ties Voskamp en Hilde Luytjes, brengt een geluid voort dat doet denken aan een mengeling van psychedelische rock en surfgitaren, met een vleugje old-school funk, verpakt in een filmische ambiance. Vocals spelen geen prominente rol; in plaats daarvan word je meegenomen door de sfeer. Die sfeer voert je mee van relaxte, ontzettend dansbare muziek, naar plotseling verrassend stevig, om vervolgens terug te keren naar kalmte. Samen met de rook en de lampen, geeft de schemerige ambiance een fantastische sfeer. Uitstekende opener van de avond.

Voortgekomen uit Nederlands-Indonesische muzikanten

Psychedeliche en mystieke geluiden

Dan is het tijd voor Nusantara Beat. Deze band is voortgekomen uit Nederlandse-Indonesische muzikanten die via muziek hun eigen Indonesische roots verkennen en eigen maken. Hoe doen ze dat? Door traditionele Balinese nummers uit de twintigste eeuw te herinterpreteren en een eigen draai te geven. Ze nemen traditionele Indonesische klanken en verpakken die in een uiterst dansbaar, psychedelisch rockgeluid. En dat werkt buitengewoon goed. Op het podium worden de bandleden vergezeld door oude, dikke tv's uit de jaren negentig waarop soms de tijger van het bandlogo te zien is, samen met de afbeeldingen van de bandleden. De rook, de lampen, de psychedelische, mystieke geluiden - het plaatje klopt helemaal. En dan niet te spreken over het feit dat deze band bestaat uit stuk voor stuk ontzettend getalenteerde muzikanten. Het werkt simpelweg ontzettend goed.

‘Kota Bandung’ in zeer dansbare versie

Verpakt in een modern jasje

Neem bijvoorbeeld het nummer Kota Bandung, dat in de versie van Nusantara Beat een zeer dansbare en psychedelische uitvoering heeft, terwijl het origineel een langzamere Indonesische ballade is. In dit nummer zijn duidelijk de Indonesische invloeden van Gamelan te horen. Gamelan is zowel een traditionele muziekstijl als een term die verwijst naar de specifieke muziekinstrumenten die daarbij horen, waaronder gongs, xylofoons, drums, fluiten en strijkinstrumenten. Door de unieke kenmerken van deze instrumenten heeft Gamelan zijn eigen toonladder, genaamd Pelog. Deze Pelog-toonladder wordt alleen gebruikt in Indonesische muziek, wat het heel uniek maakt, en het geeft een mega interessante klank. Wat je ook duidelijk terughoort in nummers als Kota Bandung. Op het podium zijn geen gongs te zien, maar de klanken van gamelan zijn wel opgenomen in een sampler en worden zo gebruikt. Niet alleen is dit praktisch en elektronisch bespeelbaar, maar verpakt in een modern jasje.

Nieuw nummer met super speelse psychedelische synthesizer

Eigenzinnige muziek in verzadigde markt met muziekgenres

Ook nieuw nummer Mang Becak wordt gespeeld. Met de super speelse psychedelische synthesizer in een prominente rol, met backup vocals van medebandleden. En uiteraard de band’s eerste release, de ultieme banger genaamd Djanger. De inleidende xylofoon geluiden zijn nu al iconisch en worden door het publiek uiteraard meteen herkend en toegejuicht. Hetzelfde publiek komt erachter dat zangeres Megan de Klerk haar verjaardag viert, en dat wordt even bezongen door het publiek met een “lang zal ze leven”.

Megan laat het publiek ook weten dat er een album in de maak is. Iets waar velen met smart naar uit kijken. Nusantara Beat doet misschien denken aan succesvolle bands als Altin Gun, die traditionele Turkse muziek in een nieuw jasje stoppen, of bands als Yin Yin, die inspiratie opdoen uit Aziatische muziek. De smaakvolle en speelse manier waarop deze band een manier vindt om eigen roots te verkennen, en wij hiervan mee mogen genieten is simpelweg ontzettend gaaf. In de verzadigde markt aan muziekgenres voelt deze muziek voor de Nederlandse luisteraar eigenzinnig en interessant, en dan ook nog eens gespeeld door ontzettend goede muzikanten. Ga dat zeker checken!