Allemaal aan de MySpace!

Online netwerken voor bands

Gaby Hendrickx, ,

Op mijn stage bij een koepelorganisatie voor muziek kreeg ik het bijna dagelijks om mijn oren geslingerd: MySpace. Iedere zichzelf serieus nemende band heeft tegenwoordig wel een website, staat ingeschreven op MusicFrom en vriendjes maken doen we wel op MSN. Maar hoe werkt MySpace nou eigenlijk, wat zijn de voor- en nadelen en waarom ik vind dat jullie allemaal aan de MySpace moeten.

Online netwerken voor bands

Op mijn stage bij een koepelorganisatie voor muziek (nee, niet SPL) kreeg ik het bijna dagelijks om mijn oren geslingerd: MySpace. Sceptisch als ik ben zag ik nog niet meteen de meerwaarde. Iedere zichzelf serieus nemende band heeft tegenwoordig wel een website, staat ingeschreven op MusicFromNL en vriendjes maken doen we wel op MSN. Na wat succesverhalen van bands die via MySpace groot zijn geworden, spookverhalen van bands die in de VS blindelings geboekt worden door MySpace en als klapstuk het veelbelovende artikel in de laatste Music Maker, besloot ik toch maar eens een kijkje te gaan nemen in de wereld die MySpace heet. Hoe werkt het nou eigenlijk, wat zijn de voor- en nadelen en waarom ik vind dat jullie allemaal aan de MySpace moeten. Naar www.myspace.com dus en een klik op de ‘Sign In’. Je doorloopt de normale inschrijfprocedure voor internet en na enkele minuten ben je de trotse bezitter van je eigen MySpace. En dan? Nou ben ik zo iemand die zich op het net wel een beetje fatsoenlijk wil presenteren. Ik bedoel, iedereen kan naar jou kijken dus dan moet het wel een beetje een eigen identiteit en look hebben. En dan nog wat je er allemaal opzet. Dat doe je toch niet één, twee, drie. Net als een goed sollicitatiegesprek vergt dat toch wel enige voorbereiding. Dus maar wat browsen door andere MySpaces en al snel vond ik de pagina www.myspacesupport.com om mijn MySpace eens flink te ‘pimpen’. Heel handig, want je klikt in een menu-tje aan welke kleuren je wilt, achtergrondafbeelding etc. en vervolgens krijg je een scriptje uitgedraaid dat je zo kan knippen en plakken in één van de invoervelden van je ‘edit profile’. Het blijft jammer dat het ‘pimpen’ van je MySpace zo zijn beperkingen kent. Zo kun je (en mag je) niet de reclamebanner bovenin je MySpace eraf gooien en is er weinig mogelijk met de indeling van je MySpace. Maar goed, daar valt overheen te komen. Ook komt alle tekst achter elkaar aan in je invoervelden, zonder witregels. Maar daar valt met simpele HTML-codes een mouw aan te passen. Hieronder zal ik wat simpele HTML-scriptjes zetten die je daarvoor kunt gebruiken. Na al dat geknip en geplak mocht het resultaat er wel zijn. Tijd om me maar eens actief in de ‘MySpace-community’ te gaan mengen en wat vriendjes te gaan maken. De eerste tien vrienden zijn snel gemaakt. Je begint bij een bekende die al weken MySpace roept, die zoek je op en die heeft dan ook weer negen vrienden die je kent. Maar dan? Voor een band kan ik me voorstellen dat het leuk is om wat grote namen toe te voegen van bands die je beïnvloedt hebben of grote labels en muziekmedia. Met een beetje geluk bekijken ze je profiel, luisteren ze je muziek en vinden ze het helemaal geweldig. En voilà, de eerste meerwaarde van MySpace. Maar in mijn geval, ik ben geen band, zag ik daar het nut niet van in. Dan maar op zoek naar bekenden, bands dan wel personen. Want, als je dan eenmaal tien vrienden hebt, slaat de kick in van MySpace. Vriendjes maken en er steeds meer willen. Nou ben ik daarin een beetje teleurgesteld, want het schetst mijn verbazing hoe weinig bands uit mijn omgeving zich op MySpace profileren. Alle grote namen vind je er wel, maar het bandje dat in jouw lokale muziekcollectief het helemaal wilt gaan maken vind je er negen van de tien keer niet. In de tussentijd was ik niet de enige die maar wat graag vriendjes wilde maken. Van over de hele wereld, en dan met name natuurlijk de VS, kreeg ik ‘friend requests’. Aan de ene kant, heel vervelend, allerlei mannen die nog een bericht nasturen met ‘baby’ en meer van dien versiertaal, iets waar ik helemaal niet op zit te wachten. Ik heb nota bene nog wel mijn status op ‘in a relationship’. Maar goed, daar dient dan de ‘delete’-knop, ‘deny’-knop of ‘flag as spam’ voor. Aan de andere kant waren dat ook ‘requests’ van bands of artiesten. En ik moet zeggen, misschien is het nog maar beginnersenthousiasme, maar ik ga dan toch even kijken en luisteren op het profiel van de desbetreffende artiest of band. Wat meteen opvalt is dat die bands dan ook al in de duizend(en) vriendjes hebben. Overigens kreeg mijn collega, die met mij de MySpace wereld in was gedoken die ‘requests’ niet. Wat blijkt? Ik heb op mijn profiel de mogelijkheid ‘networking’ ingevuld met ‘marketing’ en ‘producing’, één van de vele zoekmogelijkheden op MySpace. Mijn conclusie: MySpace werkt! Je kan slim zoeken naar profielen en je hebt een goede kans dat jouw profiel bekeken wordt door jouw ‘doelgroep’. Wij worden vervolgens jouw vriendje en je hebt contact gelegd. Nu is het natuurlijk wel zaak om die ‘relatie’ te onderhouden. Dat kan dan door het posten van bulletins, uitnodigen voor events, berichten sturen, blogs schrijven en het posten van ‘comments’. Als dat geen marketing is...Na twee weken MySpace durf ik rustig te zeggen dat MySpace alles uit het begrip worldwide network haalt, maar het is natuurlijk aan jezelf om daar voor jou alle mogelijke voordelen uit te halen. En er is natuurlijk niks mis mee er daarnaast een mooie website op na te houden want uiteindelijk is de ruimte op je MySpace natuurlijk ook maar beperkt. Ik denk ook dat het aantal bezoekers op je site omhoog vliegt als je er een actieve MySpace op na houdt. Na twee weken ben ik ‘hooked’ en op zoek naar meer vriendjes, dus bij deze hoop ik jullie te hebben overtuigd... 3voor12/Limburg doet al mee! Allemaal aan de MySpace dus en meteen even naar www.myspace.com/3voor12limburg en add to friends!