236.200 euro subsidie per jaar voor De Staat: wat gaan ze ermee doen?

Veelbesproken subsidie nader bekeken

Redactie 3voor12 Gelderland ,

In de toekenning van de meerjarige subsidies van het Fonds Podiumkunsten sprong er één erg in het oog: de Nijmeegse band De Staat krijgt van 2017 tot en met 2020 jaarlijks 236.200 euro subsidie toegekend. En dat terwijl veel aanvragen, waaronder die van het Amsterdam Dance Event en showcasefestival Noorderslag, juist werden afgewezen. Het deed flink wat stof opwaaien op de social media. Wat gaat De Staat eigenlijk met het geld doen?

De aanvraag

Centraal in de aanvraag staat de missie om "een andere, ongebruikelijke positie binnen de popmuziek in te nemen als band, met creativiteit als middelpunt en uitgangspunt. (...) Door hun interdisciplinaire manier van werken wil de band iets origineels en authentieks toevoegen aan het veld van de popmuziek en het veld daarmee positief beïnvloeden."  Hoe? Op verschillende manieren:

1. Een (vervolg op de) tournee rondom het recent uitgebrachte album O, met onder meer shows in de Heineken Music Hall en op de zomerfestivals van 2017. In het najaar van 2017 volgt er een live-ep van O en een tour met zogenaamde circle shows: de band staat in een cirkel met het gezicht naar binnen gericht en het publiek om de band heen. Lees ook dit opiniestuk in de Vrij Nederland waarin Aafke Romeijn uitlegt waarom een relatief grote band als De Staat subsidie nodig heeft om te kunnen touren.

2. Een nieuwe plaat. In de aanvraag valt te lezen dat De Staat vanaf 2018 gaat "toewerken naar een nieuw album" met de al even korte titel V, die projectmatig in drie fases van elk één ep zal worden gemaakt. Voor deze composities live worden gespeeld zullen er weer Headphone Sessions plaatsvinden in de studio, waarbij een klein publiek alvast het nieuwe materiaal kan horen en aanvullend met vragen en opmerkingen mag komen. Het blijft in de aanvraag overigens onduidelijk in hoeverre partner Hi-Fi Klubben deze sessies voor haar rekening neemt.

3. De Derde Speeldoos, een vervolg op het project van frontman Torre Florim en Roos 'Roosbeef' Rebergen. Torre en Roos gaan op bezoek bij (of verblijven in) een bejaardentehuis, om daar de mensen te leren kennen en hun verhalen om te zetten naar liedteksten. 

4. Een nieuwe Vinticious Versions, waarin bestaande nummers van De Staat worden uitgewerkt met hernieuwde arrangementen. Hieromheen zal ook een korte concerttour plaatsvinden: "klein van opzet en (...) op bijzondere locaties" lezen we terug in de aanvraag.

5. Talentontwikkeling. Vanuit het oude pand van Doornroosje wil De Staat "een infrastructuur opzetten die ervoor zorgt dat bands en artiesten makkelijker en beter door kunnen stromen naar (semi)professionaliteit". Denk daarbij aan het coachen van support-acts en het coachen bij studio-opnames.

Het oordeel

Het Fonds Podiumkunsten heeft die aanvraag positief beoordeeld: van de (per jaar) 282.500 euro aangevraagde subsidie wordt 236.200 euro uitgekeerd. Dat de manager van De Staat, Arjo Klingens, adviseur is bij het fonds - waar een deel van de reacties op social media zich op richtte - heeft geen rol gespeeld bij de beoordeling, aldus Henriëtte Post. De directeur van het Fonds Podiumkusten in een interview met het Algemeen Dagblad: "Zij heeft geen deel uitgemaakt van de beoordeling van de aanvraag. Het gevaar is dat iemand indirect of direct een belang kan hebben bij een toekenning. Daarom wordt elke commissie daar streng op gescreend, bij alle aanvragen." 

Bij de toekenning is enkel het deel voor talentontwikkeling niet gehonoreerd, omdat die plannen zich volgens het fonds "nog in een te pril stadium bevinden. De Staat heeft volgens haar weinig ervaring op het gebied van het begeleiden van jonge professionele makers. De individuele musici van de band geven wel les aan opleidingen, maar daaruit kan de commissie nog niet concluderen dat er een visie op talentontwikkeling is geformuleerd." 

Verder onderschrijft het fonds de visie en (internationale) ambities van De Staat. Het volledige rapport, inclusief aanvraag en uitvoerig commentaar van het Fonds Podiumkunsten, lees je hier.