Free Your Mind: sous le pont d’Arnhem

Hoe dance leeft in Arnhem en nog verder daarbuiten reikt

Gino van Zolingen ,

3voor12 Gelderland sprak met Stef Vrolijk, de nieuwe creatieve man van het Free Your Mind (FYM)-festival in Arnhem en dj Franky Rizardo, hét Arnhemse ‘exportproduct’ over onder andere zijn concept FLOW.

Ongeveer 10.000 bezoekers hebben vorige week zaterdag het FYM-festival bezocht. Het was een succesvolle twaalfde editie. Het weer was perfect. Met het stuivend zand was het vakantiegevoel voor menige bezoeker compleet.

Vrolijk: “We hebben veel mazzel met het weer gehad. Hadden we het een dag eerder gepland dan hadden we om een uur of negen een serieus probleem gehad met de regenbuien die gisteren over het land trokken. Dan had de boel waarschijnlijk ontruimd moeten worden. Zo zie je maar, het is altijd lastig te plannen.”

Stef Vrolijk (40) komt uit Den Haag. Deze twaalfde editie is hij de programmeur / creatieve man van het festival. Stef heeft zelf een achtergrond als dj: in het verleden heeft hij met dj Sander Kleinenberg als SnS een aantal producties gemaakt. Als resident van de Asta Movement in Den Haag was hij daar verantwoordelijk voor de programmering. Hij draaide daar samen met grootheden als Carl Cox, Paul van Dyk, John Aquaviva en Joe T. Vanelli.

Dansend onder de brug

Vrolijk: “De locatie van dit festival vind ik te gek. Er is strand, water, groen en de John Frost-brug. Er wordt hier letterlijk onder de brug gedanst.”  

De brug is vernoemd naar John Dutton Frost. Een luitenant-kolonel die met zijn Britse luchtlandingsbrigade tijdens de Slag om Arnhem (september 1944) de brug bereikte, maar er niet in slaagde deze geheel op de Duitsers te veroveren.

Vrolijk: “De brug is wat dat betreft een landmark. De jongere generatie kent de betekenis van de brug niet. Dat is jammer, maar ook wel begrijpelijk. WOII is ook al weer zeventig jaar geleden.”
 

Vooruitstrevend en groeiend

In welk opzicht is dit festival onderscheidend ten opzichte van andere festivals?
Vrolijk: “Er zijn momenteel veel festivals. Er is ook maar een beperkte tijd in het jaar dat je een festival kan organiseren. Hoe uniek kun je dan zijn? Iedereen die een festival organiseert doet dat met een zekere liefde en met een visie waarin hij of zij gelooft. Er zitten natuurlijk ook partijen bij die het qua uitvoering wat minder doen, maar in Nederland zijn veel partijen die geweldige producties en evenementen neerzetten. En dat wordt alleen maar beter. Ik heb vroeger veel in het buitenland gezeten en daar festivals meegemaakt en daar is het, in ieder geval wat de dance betreft, minder strak en goed geregeld dan in Nederland.”

Wat is het karakter van FYM?
Vrolijk: “Het DNA van FYM is altijd wel underground geweest. Door de jaren heen waren er wel schommelingen; je probeert met je tijd mee te gaan. In grote lijnen staat FYM voor een vooruitstrevende programmering met een undergroundgetinte uitstraling. FYM heeft zich altijd meer gericht op nieuwe muziek: obscure, vooruitstrevende dj’s, bands en acts. Met headliners als Jamie Jones en Seth Troxler komt de muziekliefhebber wel aan zijn trekken, maar wij programmeren ook graag artiesten die bij het grote publiek nog niet heel bekend zijn, zoals Joop Junior of Sonja Moonear.

“Ieder festival wil zich onderscheiden ten opzichte van andere festivals. Dat is niet meer zo makkelijk als het was. Daar moeten wij onze weg nog in zien te vinden. Wij willen met FYM meer richting de beleving gaan. De hele reis naar het festival is al 50% van de beleving. Daar willen wij iets mee doen. Onze ambitie is ook om te groeien naar een festival van ongeveer 25.000 bezoekers. Dat hoeft zich niet zozeer te vertalen in grotere stages. Er kunnen ook meer kleine stages komen en meer interactie. In ieder geval leren we van de dag zelf en van bouwen daarop door.”

Franky Rizardo: in zijn flow en over zijn FLOW

Dat Arnhem niet alleen danceliefhebbers van buiten Arnhem trekt, maar zelf ook een eigen ‘exportproduct’ heeft wat de wereld overvliegt bewijst dj Franky Rizardo (27). Nou ja Arnhem, Oosterbeek om precies te zijn. En in Oosterbeek is hij, ondanks zijn bliksemcarrière, blijven wonen.

Rizardo: “Ik heb altijd in Gelderland gewoond. Eerst in Doorwerth en toen in Oosterbeek. Het is er superfijn wonen, veel natuur om mij heen en ik heb hier een vrijstaand huisje waarin ik de hele dag veel herrie kan maken. Iedereen zit in Amsterdam en daardoor heb je heel veel afleiding. Ik blijf lekker in Oosterbeek. In Arnhem ligt echt mijn hart.”

De weg naar succes

“Ik heb als 14-jarige jongen op het Dorenweerd College een dj-workshop gedaan. Dat vond ik erg leuk en interessant. Daarna mocht ik draaien op een schoolfeest. Sindsdien ben ik mij meer in de muziek gaan verdiepen en ging ik er meer energie insteken. Na de havo ging ik naar de Rockacademie in Tilburg voor een dj/producer-opleiding. Daar ben ik na een jaar mee gestopt. Ik heb toen tegen mijn ouders gezegd: ‘Ik wil alleen maar muziek maken.’ Mijn ouders zeiden: ‘Doe wat je moet doen.’ Superfijn dat zij mij die kans hebben gegeven. Ik ben er toen ook echt voor gegaan. Mijn muziek werd veel gedraaid, waardoor ik veel boekingen kreeg. Zo is het gaan groeien. De club Manhattan in Arnhem was echt mijn thuisbasis. Daar heb ik zeven jaar lang elke donderdag drie uur lang gedraaid. Daardoor heb ik veel geleerd over dansvloeren, mensen en over Arnhem. Het was een geweldige tijd. Alle dj’s, van Hardwell tot Afrojack, kwamen daar draaien. Dan belden ze mij op: ‘Frank, mag ik donderdag weer komen?’ Ja joh, kom maar langs.” 

“Bij het label Armada van Armin van Buuren heb ik voor mijn eerste plaat ‘Funky Noise’ uitgebracht. Ik was 18. Daarna heb ik het nummer ‘Black Out’ gemaakt met Roul and Doors. Dat werd veel op de radio gedraaid. Zo kwam ik in alle clubs terecht. Qua sound ben ik toen iets meer naar de house gegaan. Ik ben altijd erg ‘connected’ geweest met het Engelse label Defected. Zij benaderden mij om wat releases te doen. Engeland is voor house de deur naar de wereld. Vervolgens vroeg de radiozender Slam!FM mij voor een eigen wekelijkse radioshow. Ik had de eerste show op de nationale radio die house en deephouse draaide.”

Terug naar house

“Als een beweging groot wordt komt er altijd een tegenbeweging. Dat is nu echt aan het ontstaan met house, deephouse en techno ten opzichte van edm (electronic dance music). Eerst zag je die ontwikkeling in de grote steden, maar dat zie je nu overal. Op het FYM-festival zie je dat de mensen die hier komen van deze muziekstijl houden en klaar zijn met agressieve edm. Ook op het evenement van Sunday People in Arnhem heb ik een vijfuursset gedaan met mijn muziekstijl. Een all-nighter. Ik vind het heel erg tof om een hele avond te ‘bouwen’ met het publiek.”

FLOW

Rizardo heeft zijn eigen FLOW-stage op het FYM-festival, net als vorig jaar. Toen was het er voor het eerst. Nu staat het op verschillende festivals waaronder Dance Valley en A Day at the Park. ‘Flow is more than a party, our goal is to create a lifestyle’ staat er op de website. Maar waar staat het precies voor?

Rizardo: “Flow is gelinkt aan een bepaalde levenstijl. Ik doe dit concept samen met goede vriend Jasper Fioole. Het logo bestaat uit een driehoek. Het staat voor deephouse, house en techhouse. Wij zijn fan van deze drie stijlen. Naar onze mening heb je een perfecte avond als je deze drie stijlen combineert. Ook staat de driehoek symbool voor het label (LTF Records), de evenementen en de radioshows bij Slam!FM. Elke vrijdag van 20.00 tot 21.00 uur heb ik mijn eigen show. Dan draai ik de nieuwste muziek op dat gebied. We zitten nu al op 89 radioshows. In september of oktober van dit jaar starten wij met het label. Dan komen er ook andere artiesten bij. We proberen een soort collectief te maken van mensen die deze sound gaaf vinden. Ik wil er ook graag talenten bij betrekken, hun muziek uitbrengen en zo samen de wereld over reizen. We hebben anderhalve maand geleden ons eerste event in Dublin gehad. Dat was een groot succes. Uiteindelijk willen wij over drie jaar in Ibiza belanden met dit concept. Wij hebben echt een driejarenplan uitgeschreven. Het is ontzettend veel werk maar ook ontzettend leuk.”