Dag 4 van de Vierdaagsefeesten zit erop, en daarmee is de 2023-editie officieel over de helft. Op dinsdag geen metal (maandag) of roze (woensdag), maar een eclectische mix. Dat zie je goed terug in de top acht van de redactie, die varieert van indiefolk tot postpunk (soms zelfs binnen hetzelfde optreden), en van Indonesische 80s funk tot Togolese afropop.

Precious Bloom: redelijk, maar verkeerde locatie

Hé, horen we daar nou een bewerkte versie van de themamuziek van Knight Rider? Verdomd: wat doet Jan Hammer hier op het Valkhof Festival? Sinds wanneer treedt The Art Of Noise weer op? En huh: zijn we nou beland op een houseparty op Ibiza of op een bossanova-strandfeest in Brazilië? De jaren tachtig en negentig zijn behoorlijk aanwezig bij het optreden van Precious Bloom, het Indonesische duo (vandaag uitgebreid tot trio) dat met zijn retropop vol synthbeats nadrukkelijk een gooi doet om die tijden terug te halen naar het heden. Back to The Future zeg maar (hoera, weer een jarentachtigreferentie).

Het moet gezegd: de zomerse ritmes, vermengd met de Indonesische stadspopmuziek uit de jaren 80, werken in eerste instantie verkoelend op een broeierig Valkhof. Pulserende beats uit de synthesizer, een drummer die live die beats voorziet van een stevig ritme en een zangeres die het geheel omlijst met vocale melodieën (al zit er hier en daar een mislukte noot tussen).

En toch: veel actie is er niet op het podium, ook niet naar het publiek toe, en na een half uur begint het geheel eentoning te worden omdat de échte spanning of verrassing in de set ontbreekt. Wellicht was Precious Bloom vanavond beter tot zijn recht gekomen op Podium Bloem, en dan met een iets kortere set. Redelijk optreden. Verkeerde locatie. Het begin is weliswaar veelbelovend, maar naarmate het optreden vordert, stroomt het veld voor het Boog-podium leeg. Jammer. Precious Bloom overtuigt vanavond blijkbaar onvoldoende. (PSB)

Invaller Gotu Jim blijkt topscorer na de wissel

Het moet even flink balen zijn geweest voor de organisatie: Job en Fred Band zeiden een dag van te voren af, en dus moest er snel iets gevonden worden. Gelukkig kon Burning Fik-labelmaatje Gotu Jim op korte termijn wel de reis vanuit Amsterdam maken en het podium van het Smaakmarkt Labyrinth beklimmen.

Dat blijkt een gouden wissel, want de Amsterdamse rapper maakt er gelijk een feestje van. Zijn show in Kronenburgerpark vorig jaar was weliswaar gezellig maar het rammelde ook aan alle kanten. Jim is echter nu een jaar, en daarmee ook een clubtour, verder en dat is te merken. In Doornroosje werd hij nog bijgestaan door een drummer en een toetsenist, vanavond moeten we het (begrijpelijk gezien de korte termijn) met alleen een DJ doen. Maar dat mag de pret niet drukken. 'Chimi Uit Het Zuiden', 'Emma', 'Stiekem Wil Ik DJ Zijn', 'Tweede Klas Shit' en 'Oranje Etiket', ze komen allemaal voorbij en brengen fans aan het springen. De pit aan het einde is zelfs zo wild dat Jim moet afsluiten met een rondje gevonden voorwerpen: twee telefoons en drie sleutelbossen die nog naar hun rechtmatige eigenaar terug moesten. (ML)

ii bezorgt met smoothe nu-soul de doorwaakte festivalbezoeker een zachte landing

Niet getreurd als je de Vierdaagsefeesten vandaag al voor de vierde dag bezoekt en vanmorgen toch enigszins geprangd je bed uit rolde. Vandaag is nu-soulcollectief ii namelijk de opener op het Boog-podium. En deze soepel musicerende mannen staan garant voor een boterzachte landing met laidback-raps en fraaie tweestemmige falset-zang. En daar waar de band op de handvol ep’s en singles die op Spotify nog enigszins glad klinkt, heeft de sound live juist de warmte van een gemoedelijk snorrende potkachel.

Met een hoofdrol voor toetsenist Sacks die met zijn fraaie stem, slechts begeleid door gitarist Mitch en drummer Benjamin, halverwege de set met ‘Walk & Talk’ veel indrukt maakt. Maar in de afsluitende songs krijgt ieder bandlid even een momentje om te shinen: zoals saxofonist Lucas die zonder te hebben kunnen repeteren, slechts op de laatste twee songs meedoet en toch zijn moment pakt. Een fraaie set die op veel bijval van het publiek kan rekenen. (TM)

Javaans genieten bij Nusantara Beat

Nusantara betekent ‘archipel’ of eilandengroep in het Maleis, en beat spreekt natuurlijk voor zichzelf. Leden van de band speelden eerder onder andere bij Jungle by Night en Altin Gün, dus geen onbekenden op dit podium. Met Nusantara Beat gaan zij op zoek naar hun gezamenlijke Indonesische oorsprong en maken muziek waarbij niemand stil kan blijven staan, inclusief zij zelf.

De muziek doet soms denken aan de seventies en surfsound, dan weer loom en melancholisch en altijd met die onmiskenbaar Indonesische ondergrond. Zelfs zonder Javaanse roots roept de muziek nostalgie op. Zo brengen zij een eerbetoon aan hun eigen culturele erfgoed, maar gieten ze tegelijk het geheel in een modern jasje met hun eigen stijl en creativiteit. Hier geen doemdenkende teksten of een belangrijke politieke boodschap. Genieten, dat is het devies. Of je nu uit Bandung komt of niet. En het publiek zingt vrolijk mee. (HM)

Een uur lang zijn we één bij Nana Benz du Togo

Nana Benz du Togo is vernoemd naar een groep West-Afrikaanse zakenvrouwen die handelden in textiel. De band komt uit de creatieve hoek van Peter Solo, leider van de afropunkband Vaudou Game en er zijn dan ook zeker overeenkomsten te horen. Nana Benz zingt feministische teksten in de traditionele Afrikaanse vraag- en antwoordstructuur, ondersteund door ritmes uit de West- Afrikaanse voodoorituelen.

Nana betekent moeder, of grootmoeder, in het West-Afrikaanse Togo en Benz staat natuurlijk voor de dure wagens waarin de zakenvrouwen zich konden verplaatsen. Hoewel dit hun eerste optreden is in Nederland, is er wel een soort band met ons land want de textiel die verhandeld werd was de beroemde wax-print van Vlisco uit Helmond.

De groep bestaat uit twee mannen op percussie op de achtergrond en drie powervrouwen aan het front. De mannen spelen op zelfgemaakte instrumenten, bestaande uit oude emmers, lege plastic containers en een intrigerend oranje buizenstelsel dat energiek wordt bespeeld met teenslippers. Het tempo ligt hoog, niemand kan stil blijven staan en door de aanstekelijke vraag- en antwoordzang wordt het publiek nauw betrokken. De teksten zijn lastig te volgen, er wordt zowel in het Mina, Frans en Engels gezongen maar de lading is duidelijk. Het gaat over kracht en de macht van vrouwen en de veerkracht van de natuur. Een uur lang zijn we één, publiek en band, opgezweept en meegenomen. En dan is het weer voorbij. Nana Benz du Togo mag best vaker langskomen. (HM)

Na Lander & Adriaan blijft vooral het gevoel van gemiste mogelijkheden hangen

Over weinig acts op het Valkhof Festival gonst het dit jaar zo erg als over Lander & Adriaan. Twee weken geleden gaven ze op Down The Rabbit nog verrassend een van dé optredens van het weekend. Nu, op de dinsdag van de Vierdaagsefeesten, gaat al in de loop van de middag het gerucht rond dat ze als afsluiter op het Arc-podium iets speciaals van plan zijn. Niet optreden op het podium, maar op een verhoging in het publiek. Bij aankomst in het Valkhof is de verhoging ook al te zien en wordt er al enkele uren hard gewerkt om het drumstel van Lander en de veelheid aan synthesizers van Adriaan op te bouwen.

Iets voor half twaalf, de aangekondigde begintijd, voel je de spanning stijgen in het park, terwijl het rondom de verhoging flink volstroomt. Het optreden op Down The Rabbit Hole lijkt indruk te hebben gemaakt, qua sfeer voelt het Valkhof opeens als het Festival bij de Groene Heuvels en verzamelen zich overal vriendengroepen die het duo daar voor het eerst gezien hebben. Half twaalf komt en gaat, maar op de verhoging zijn Lander & Adriaan samen met twee technici nog verwoed bezig met soundchecken, snoertjes omwisselen en heel veel overleggen. Hoe leuk en uniek het idee van een verhoging in het publiek ook was, het lijkt wat te ambitieus te zijn binnen de limieten die Valkhof Festival nou eenmaal heeft.

Uiteindelijk duren de technische problemen nog 25 minuten voort. Vijf voor twaalf gaan ze dan toch, onder luid gejuich en in alle haast van start. Dat dit alles behalve de ideale voorbereiding is voor een optreden blijkt helaas dan ook al snel. Tijdens het eerste kwartier klinkt het duo bijzonder ondermaats voor twee muzikanten van zo’n statuur. (Lander speelt o.a. in Stuff., Adriaan in Pomrad en de band van J. Bernardt). De drums klinken vaak gehaast, samples worden op het verkeerde moment ingezet en er lijkt nog steeds een vervelende kraak in een van de microfoons te zitten. 

Na nogmaals vijftien minuten lijken die problemen ook verholpen te zijn, is het duo warmgedraaid, en de laatste twintig minuten kunnen Lander & Adriaan echt knallen. Dan bewijzen ze hoe goed hun mix van fusion jazz en oldskool rave werkt op een plek als dit, hoe ongelofelijk strak Lander kan drummen, hoe enorm funky en creatief het spel van Adriaan is, hoe goed ze op elkaar ingespeeld zijn en hoe knap ze de balans weten te vinden tussen muzikaal vernieuwend en aanstekelijke dansbaarheid. Het publiek dat de moeite heeft genomen om te wachten wordt beloond, gaat volledig uit hun plaat en beleeft twintig van de vetste minuten van het Valkhof Festival dit jaar. 

Toch blijft na die twintig minuten vooral het gevoel hangen wat het had kunnen zijn. Hoe leuk en origineel het idee van het podium in het publiek ook was, heel veel voegde het niet toe, wat ze niet op het gewone podium hadden kunnen doen. Zowel Lander als Adriaan hebben met eerdere projecten al vaker op het Valkhof Festival gespeeld, zowel Stuff., Pomrad en J. Bernardt traden hier al eens of vaker op. Hadden ze op basis van die ervaringen niet in kunnen schatten dat een plan als dit te ambitieus was? Als het duo zestig minuten lang een optreden had gegeven zoals ze nu twintig minuten deden, dan was het als een van de legendarische Valkhofconcerten de boeken ingegaan. Nu blijft het een optreden van gemiste mogelijkheden. (TvA)

Robin Kester maakt succesvolle tweestrijd van haar Valkhof-optreden

Als “postpunk”, zo omschrijft het Valkhof Festival Robin Kester. Misschien zegt het alles over de ontwikkeling die de Rotterdamse indiefolkartieste de afgelopen jaren doorgemaakt heeft. Op mini-album This Is Not A Democracy uit 2020 maakte de luisteraar kennis met de “nieuwe Robin Kester” en op haar dit jaar verschenen full length Honeycomb Shades trekt ze die lijn fraai door.

Het levert intrigerende liedjes op die wonderwel werken op het Valkhof. Een festival waar ze twee jaar geleden ook al stond, maar toen moest de door coranamaatregelen geplaagde organisatie uitwijken naar het openluchttheater in het Goffertpark. Deze plek is magischer volgens Robin, en om dat te onderstrepen zet ze, terwijl de zon langzaam in de Waal zakt, het fraaie van ijle vocalen voorziene ‘Remove and Delete’ in.

Maar dat dat “postpunk” uit de Valkhof-bio niet helemaal onterecht is bewijst ze in de afsluitende drie songs waarbij ze naar eigen zeggen de concurrentie aan wil gaan met de Russische DJ Maruwa die aan de overkant van de weg, op het Club Voerweg-podium, haar technobeats op het publiek afvuurt. En daar slaagt ze met verve in, zéker in de heerlijk ontspoorde slotsong ‘Sweat and Fright’, waarbij (ex-Clean Pete-gitarist) Sam van Hoogstraten - onder de goedkeurende blik van Clean Pete's Loes Wijnhoven - zijn moment pakt om te shinen. (TM)

Love’n’Joy overrompelt met hun indie- en psychedelische rock

Het veld voor Podium Bloem bij het Valkhof Festival is slechts mondjesmaat gevuld als Love’n’Joy aanvangt met hun set dinsdagavond. Een gemiste kans voor de niet-aanwezigen, want de Oekraïense band overdondert met bijzonder fijn rammelende nummers vol indie- en psychedelische rock. Denk: een kruising tussen Cream en Oasis en verdomd: leadzanger Anton Pushkar hééft ook wel wat weg van Liam Gallagher. Brilletje, en hetzelfde modkapsel en dezelfde modkleding. Niet dat ze daarmee slechts een imitatie zijn van die roemruchte Manchesterband: Love’n’Joy zet een ijzersterke set neer met voornamelijk furieuze uitvoeringen van songs van hun vorig jaar verschenen plaat Half Home.

De boodschap van dat album is doordrenkt met teksten over de oorlog met Rusland ('Spirit' en 'Psy Summer') en met terugwerkende kracht zijn de lyrics van Bender on the Silk Road uit 2019 ook profetisch te noemen ('Blitz' en 'Brut'). De nummers die Love’n’Joy vanavond brengt staan bol van stevig aangezette rockriffs, pulserende ritmes en donderende noise. Het is wel duidelijk waar de band haar inspiratie vandaan haalt: de psychedelische pop uit de jaren 60 en 70. 

Ook de oorlog komt aan bod: een Oekraïense vlag hangt aan de standaard van Anton en tussendoor vraagt hij aandacht voor Musicians Defend Ukraine, een fonds dat de band heeft opgericht om apparatuur te kopen voor muzikanten in de frontlinie. Hartverwarmend. En dat is ook het optreden van Love’n’Joy deze dinsdag. Als de band tegen het einde van haar set ook nog een krankzinnig snelle en schitterende uitvoering van ‘Raving Referee’ doet is het duidelijk. Love’n’Joy zet een fenomenaal optreden neer dat overrompelt. Jammer wel dat de band hier 'slechts' op Bloem staat. Getuige dit optreden én de groeiende stroom van bezoekers naarmate de set vordert, was een gig op podium Boog meer dan terecht geweest. (PSB)