De plaat opent kalm met het geluid van vogeltjes, net zolang totdat er een toespraak begint. Het is een helse toespraak, uit de controversiële film ‘Coonskin’ uit 1975 van Ralph Bakshi. Na ongeveer anderhalve minuut rijst de muziek op en traag maar statig ebben de gitaarklanken voort. De tekst en zang, voorzien door Farida en Selim Lemouchi, zijn beklemmend. Op de achtergrond klinkt gezang dat na verloop van het nummer even verstikkend werkt als de tekst. Zoals de titel, wat een woord is voor de verdeling van donker en lichte tinten in een schilderij, voelt het nummer als een continue zoeken naar balans tussen verstikken en loslaten op de trage muziek. Ook deze scheert omhoog om weer hard neer te storten, steeds weer.
Langzaam gaan de elementen uit het nummer van een bundeling weer één voor één los tot er niets over is. ‘Next Stop, Universe B.’ volgt met een drammerig baslijntje en gitaarwerk dat heerlijk los gaat. De tekst gaat over het openen en naar buiten treden,iets wat Lemouchi ook nadrukkelijk als kenmerk van de plaat aangaf. Terwijl de structuur van het nummer telkens een stukje optrekt en bijna ongemerkt verandert, zingt Lemouchi over gevaren die op de loer liggen daarbuiten. Het nummer voelt dromerig, alsof het telkens net lijkt te ontsnappen, maar ook bombastisch, zoals aarde en lucht. Een bijzondere gewaarwording die samensmelt tot enkele heldere tonen, die ‘The Ghost Of Valentine’ inluiden.
Langzaam gaan de elementen uit het nummer van een bundeling weer één voor één los tot er niets over is. ‘Next Stop, Universe B.’ volgt met een drammerig baslijntje en gitaarwerk dat heerlijk los gaat. De tekst gaat over het openen en naar buiten treden,iets wat Lemouchi ook nadrukkelijk als kenmerk van de plaat aangaf. Terwijl de structuur van het nummer telkens een stukje optrekt en bijna ongemerkt verandert, zingt Lemouchi over gevaren die op de loer liggen daarbuiten. Het nummer voelt dromerig, alsof het telkens net lijkt te ontsnappen, maar ook bombastisch, zoals aarde en lucht. Een bijzondere gewaarwording die samensmelt tot enkele heldere tonen, die ‘The Ghost Of Valentine’ inluiden.