Traversus laat met debuut-EP horen wat ze in huis hebben

Sterke en scherpe teksten over de wereld die kapot gaat

Daniel Nijveldt / Fotograaf: Ellis Mulder ,

Het is even na negenen als de mannen van Dan and the Middle Men hun geluid laten horen uit de boxen van Podium 34. De oude kerk in Borger wordt gevuld met de stevige rock geluiden die door de band vanaf de eerste tonen van ‘The Haze’ worden ingezet. Het viertal uit Groningen en Friesland brengt de energie die ze hebben zonder enige moeite over op het publiek. Het publiek reageert gelijk enthousiast en beweegt mee met hun lekkere riffs. Daar waar de gitarist de heerlijke riffs verzorgd en in zijn eigen groove zit springt de bassist als een stuiterbal over het podium en geeft hij zo mogelijk nog meer energie aan het publiek.

De band laat zien dat het meer dan terecht is dat ze de Friese Rock Circus Talent Tour hebben gewonnen en daardoor zondag 5 november 2023 op The Rock Circus in de Brabanthallen mogen optreden.

EP - The Only Way Is Through
Het duidelijk opgezweepte publiek wordt door Dan en zijn band lekker opgewarmd en dus klaargestoomd voor de hoofdact van deze avond. De gastheer, Evert Hoven – voorzitter van de talent stichting The Bake Shop – kondigt ze met trots aan. Met uiteraard de vermelding dat de EP vandaag uitgebracht wordt. Het is tijd voor Traversus, de talentvolle vierkoppige band uit Emmen die hardrock en metal combineert met duidelijke invloeden van onder andere Dream Theater.

De wereld wordt compleet verpest

Frontdame op zang en gitaar, Madelief de Groot, kondigt aan dat het album over de wereld die compleet wordt verpest gaat. Dat gebeurt door mensen met te veel geld die niks geven om de wereld die naar de knoppen gaat. Dat is ook duidelijk te merken in de sterke en vooral scherpe teksten die door de strakke solo’s van leadgitarist Joey Wessels worden versterkt. De band is duidelijk gegroeid in de laatste jaren en krijgt een steeds meer hun eigen sound. Drummer Liam de Groot zet een heerlijk stevig ritme neer samen met bassist Mika Linde en samen maken ze het helemaal compleet tot een perfect samenspel tussen de hele band.

Traversus gaat de metalwereld veroveren

Het valt deze avond op dat ze het enorm naar hun zin hebben. Madelief spreekt vaak het publiek toe met uitleg waarom er voor dit nummer van de EP gekozen is en beloofd ons dat er ook nog wat oudjes langskomen. Altijd fijn om nieuw en oud te mixen en door de setlist heen geeft dit een mooi geheel. De langeverwachte denuut-EP is vandaag dan eindelijk uitgekomen en wat voor een debuut. Elk nummer is mooi neergezet en wanneer Madelief haar gitaar neerlegt is het genieten van haar stem en de emotie die ze overbrengt naar het publiek. Het is duidelijk dat Traversus staat als een huis en dat ze klaar zijn om de metalwereld te veroveren. Kom maar op: wij zijn er klaar voor!

De EP smaakt naar meer

Uiteraard hebben wij ook het album geluisterd. Een leuk feit is dat deze geproduceerd is door Joost van den Broek die al zoveel bands, waaronder Blackbriar uit Assen, voorziet van zijn talent. De EP heeft vijf nummers, die uiteraard allemaal live gespeeld waren deze avond, en die smaken naar meer. De enige vraag die overblijft na het luisteren is: “Wanneer komt er een full album”?