Een sfeervolle avond met Jason Staal en Rumour Mill

De teksten staan centraal

Stefan Klomp ,

Op een vrijdagavond, in een zaaltje met een heel intieme sfeer waar het publiek allemaal op stoelen en banken zit, stond Jason Staal in het voorprogramma van Rumour Mill. De zaal in kwestie is bij cultureel centrum Het Podium te Hoogeveen. Het Podium heeft voor deze setting gekozen omdat het artiesten zijn om naar te luisteren. De zaal is gehuld in een aangenaam warm licht. Het plafond is redelijk hoog en dat zorgt voor een goede akoestiek. Als publiek merk je weinig van dat hoge plafond en daardoor voelt het erg knus en gezellig aan.

Jason Staal is een echte Drentse singer-songwriter. De liedjes die hij schrijft bevatten vaak woordgrappen en zijn voorzien van een komische ondertoon. Toch zitten er ook geel diepgaande teksten met serieuze boodschappen tussen. Hij zingt in het Nederlands en de sound heeft wel iets weg van Acda en de Munnik, waar hij een vette knipoog naar maakt in zijn single Even rustig aan.

Publieksparticipatie met Staal

Hij staat al op het podium als we de zaal binnenkomen. Voor het eerste lied dat hij gaat doen heeft hij z’n gitaar gepakt en na een korte groet richting het publiek begint hij aan “Tussen twijfel & tijd”. Als hij hiermee klaar is heet hij het publiek van harte welkom. Ook zijn compagnon Levy IJtsma komt  het podium op. Levy begeleid Jason op een Cajón, een soort handtrommel waar hij bovenop zit. Samen spelen ze enkele nummers als Beter dan dit en Ik keek om te zien of jij keek. Tegen het einde van het optreden vraagt hij ook het publiek om mee te doen in wat hij zelf noemt “publiek participatie”. Dat bestaat uit op het ritme meeklappen of met de voeten stampen. In het laatste lied dat hij als toegift geeft doet hij het publiek zelfs een fonetisch solo voor die het hele publiek gehoorzaam nazingt.

Na het optreden sprak ik hem nog even kort en vroeg hem wat hij van het optreden en het publiek vond.

‘Ja te gek, het was hartstikke lekker. Het publiek luisterde heel goed, en was stil op de momenten dat het stil moest zijn en ontspannen toen het ontspannen moest zijn.’

Verschillende snaarinstrumenten

Na Jason komen Aline Deanna en Anna Katarina het podium op onder de naam Rumour Mill uit Canada. Ze bedanken Jason voor zijn optreden en de grappen die hij maakte. Niet dat ze die echt goed hebben verstaan, want ze verstaan beiden geen Nederlands. Het duo gaat a capella van start met het nummer Sylvie maar in de liedjes die daarop volgen pakken ze er wel verschillende snaarinstrumenten bij. Denk daarbij aan een sitar, basgitaar en een viool. Ze maken muziek in het genre volksmuziek, het doet zelfs een beetje denken aan Rowwen Hèze.

Ook sprak ik Anna en Aline even kort en vroeg ze wat ze van het optreden en het publiek vonden.

‘Het publiek was geweldig! Erg leuk en attent.’