We weten allemaal dat de zomer bijna voorbij is als het Preuvenement weer neerstrijkt in de Gouverneurstuin van Assen. Tientallen kraampjes waar je gerechten kan proeven van de plaatselijke horeca, bekenden weer terugzien na een lange zomervakantie en genieten van de muziek. Helaas werkte het weer dit jaar niet echt mee, maar de sfeer was er niet minder om.

Brontsema en Staal trapt het Preuvenement op zaterdag 26 augustus af op muzikaal gebied. Jason Staal kennen we allemaal als één van de zangers van de Assense band Asman en van zijn eigen solocarrière. Met Wibrand Brontsema (die we kennen van zijn deelname bij The Voice of Holland) speelt Staal al een tijdje samen. Speciaal voor deze gelegenheid is er ook een band omheen gevormd, ‘de knappe jongens band’.

Entertainen
Staal grapt tijdens het optreden dat hij het toch weer geflikt heeft om op het Preuvenement te staan, maar wij begrijpen wel waarom. Het is altijd een feestje, en zeker samen met Brontesema erbij. De heren weten te entertainen en maken daarbij ook nog eens leuke liedjes. Het ‘Levenslied’, waarvoor ze eigenlijk nog geen titel hebben bedacht, is een sterke ballad, ‘Even Rustig Aan’ juist weer het vervolg op wat er met die man op het terras is gebeurd (ja, die man van ‘Het Regent Zonnestralen' van Acda en de Munnik). Nadat ze het slotnummer, een hertaling van ‘Rain Down On Me’ van Kane hebben ingezet gaat het publiek los en ook Brontsema en Staal rocken op het podium. Toen scheen de zon trouwens nog wel, maar dit nummer had een vooruitziende blik.

Jonathan Rhodes
Want tijdens het optreden van Jonathan Rhodes uit Groningen begint het te regenen. Dat maakt voor de zanger in kwestie zelf niet uit, hij zet een sterke set neer. En dat terwijl hij soms voor een leeg veld staat omdat iedereen aan het schuilen is in de tent. Aan het begin van het optreden slaat een bandgenoot hem al een bloedlip, maar ook dat deert niet. Hij heeft zijn nieuwe plaat alvast meegenomen om te verkopen, maar ‘jullie mogen hem pas draaien na 6 oktober.’ Dan komt de plaat officieel pas uit. Zaterdag 7 oktober staat Jonathan Rhodes trouwens in De Amer in Amen, samen met de Them Dirty Dimes. Eén ding is zeker, daar sta je droog.

Spinvis speelt gewoon door

Over De Amer gesproken, het poppodium host een eigen podium tijdens het Preuvenement. Daar laten zij enkele voorproefjes zien die binnenkort in De Amer zullen optreden. Waaronder Spinvis (die overigens niet binnenkort in De Amer een concert zal verzorgen). Hij krijgt het publiek stil en veel mensen staan te luisteren naar de poëtische teksten. Het regent al een klein beetje, maar eigenlijk past dat wel bij deze muziek. Erik de Jong (zoals Spinvis eigenlijk heet) vraagt een aantal keer naar de tijd, maar ach, wat maakt de tijd nog uit. Hij gaat met zijn optreden in ieder geval ruim over de tijd heen, maar dat vindt niemand erg. Op 7 december is hij nog te zien in Vera in Groningen. Wees er snel bij, want een dag later is het concert op dezelfde locatie al uitverkocht.

Gitarist Niels van der Wielen maakt indruk op blonde jongen
Vervolgens is het de beurt aan Orange Skyline, de band die oorspronkelijk uit Zuidlaren (Drenthe) komt, maar waarvan iedereen vindt dat het Groningers zijn. Ook zij staan op het podium van De Amer. Zanger Stefan van der Wielen zoals altijd strak in het pak. Het doet toch altijd een beetje Oasis-achtig aan, maar dan met hardere muziek. De zitzakken die voor het podium liggen worden goed gebruikt, maar eigenlijk hadden ze daar niet moeten liggen. Voor dit optreden kan je niet stilzitten. Een kleine blonde jongen staat trouwens wel het hele podium voor het podium zijn ogen uit te kijken. Vooral gitarist Niels van der Wielen maakt grote indruk.

Rustige nummers zoals ‘Meet You In The Middle’ worden afgewisseld met ‘Shine One’ en het Olympische Spelen anthem ‘A Fire’, dat overigens iedereen kent. Tijdens dat nummer bereikt er ook een gigantische regenbui Assen en binnen de kortste keren staat iedereen onder een paraplu of gewoon stoïcijns door te dansen in de regen. Stefan bedankt het publiek dat het is blijven staan onder deze natte omstandigheden. Op zaterdag 27 januari staat de band in De Amer. Hoe zij er iets rustigs van gaan maken wordt vast een uitdaging.

Christy haar stem laat je even stilstaan

Een dag later, zondag 27 augustus, staat Christy Boer (uit Ekehaar) te spelen op het Vijverpodium. Christy deed dit jaar mee aan Popsport, won helaas niet, maar maakt veel vlieguren wat betreft concerten. Een ingetogen en rustig meisje, maar met een stem die je laat stilstaan bij het podium. Misschien voor zo’n festival in haar eentje niet helemaal geschikt, omdat de meeste mensen gewoon dwars door haar heen praten. Maar doe het haar maar na, in je eentje met een gitaar voor al die mensen staan.

Pijpenstelen
Christy zingt in het Engels en in het Nederlands. En als ze haar nummer ‘Pijpenstelen’ inzet hoopt ze nog dat het niet keihard gaat regenen, maar helaas. Het weer is op deze zondag toch wat natter en kouder dan dat we normaal gewend zijn op het Preuvenement.

Hannah Mae zonder Metejoor naar Assen
Gelukkig heeft zangeres Hannah Mae uit Emmen geluk, want tijdens haar optreden is het redelijk droog. Ze wordt gadegeslagen door allerlei mensen die haar waarschijnlijk kennen van haar hit ‘Wat Wil Je Van Mij’. Uiteraard wordt deze ook gespeeld, maar zonder Metejoor. Haar optreden is energiek en je ziet haar genieten. Het jasje gaat uit, want toch warmer dan verwacht, en het publiek danst met een drankje in de hand nog even verder.

Wisselvallig, maar geslaagd
Het weekend trok zo’n 15.000 bezoekers naar de Gouveneurstuin in Assen en met zo’n 45 acts is het Preuvenement echt wel een festival te noemen. Volgend jaar weer zo’n mooie editie, maar dan het liefst iets minder wisselvallig.

.