Naast studio, nu ook een platenlabel van Bas van Wageningen

Homebass helpt bands naar een volgende fase

Madeleine van Geuns | Foto’s: Wouter Vellekoop ,

Een platenlabel dat spontaan ontstaat? Het bestaat. Bas van Wageningen, bekend als bassist van DI-RECT, heeft zijn eigen label opgezet. Het bekende nummer ‘Hold the line’ van de band Soul Sister Dance Revolution was de eerste single die is uitgebracht op dit label genaamd Homebass. 3voor12 Den Haag ging bij Bas langs in de Basementstudio om meer te weten te komen over zijn nieuwe project.

In 2001 startte de Basementstudio, de studio die Bas heeft opgezet met zijn vader Ernst en broer Tijmen. Een studio waar bands demo's of volledige albums kunnen opnemen onder begeleiding van een van de mannen. In het begin was Bas er vooral te vinden met zijn band DI-RECT, maar al snel volgde er meer bands en werd de studio een begrip in de Haagse muziekscene. Naast zijn werkzaamheden in de Basementstudio, had Bas af en toe ook andere opdrachten die hij aannam onder de naam Homebass. Niet zo gek dus dat hij dertien jaar later heeft gekozen voor deze naam voor zijn platenlabel. 
 
“Het idee voor dit label kwam eigenlijk spontaan”, vertelt Bas. “Je kunt het wel een uit de hand gelopen hobby noemen.” Toen Bas een tijd bezig was met Soul Sister Dance Revolution (SSDR) merkte hij dat hij een onderdeel werd van het proces. “Ik wilde ze graag helpen. Hun budget was beperkt en ze wisten niet goed wat de volgende stappen moesten zijn, hier heb ik ze mee geholpen.” Bas is gaan ‘shoppen’ voor de jongens, wat inhoud dat je gaat praten met platenmaatschappijen, managements etc.. Zo had hij ook een gesprek met de A&R manager van DI-RECT, Erroll Antonie (EMI destijds, nu Universal). “Na een tijd met hem gesproken te hebben gaf hij me als tip om het zelf te gaan doen. Dit was het laatste duwtje in de rug dat ik blijkbaar nodig had om het daadwerkelijk op te pakken.”
 
Van oudsher is een platenmaatschappij vaak een grote organisatie die alles op zich neemt en alle diensten in huis heeft. Bas heeft hier duidelijke keuzes in gemaakt. “Ik wil toffe platen maken en ik denk dat er binnen 'de nieuwe digitale wereld' veel mogelijkheden zijn om dit aan de man te brengen. Wat niet betekent dat ik alles alleen doe. Ik heb niet overal kaas van gegeten, dus huur ik mensen in voor de zaken die ik zelf niet kan faciliteren, zoals bijvoorbeeld pers- en radiopromotie . Ik betrek er graag mensen bij die enthousiast zijn over de bands waar ik mee werk en willen helpen om ze voor het voetlicht te krijgen.” vertelt Bas. “Ik ben geen jurist, ook op dit vlak heb ik gelukkig goede backup, Stefan Blonk van AT Productions (het management van DI-RECT, red.) heeft me enorm geholpen.”
 
Bas is echter niet van plan om snel uit te breiden: “SSDR is het eerste avontuur. Ik heb veel opgepakt omdat de kennis binnen de band nog ontbrak. Momenteel ben ik samen met Tijmen bezig met de productie van nieuwe Kern Koppen tracks, die zullen ook op Homebass gaan uitkomen. Dat is een andere constructie vanwege de band en de manier waarop zij al jaren werken.” Bas vindt het belangrijk dat de bands zelf ook snappen hoe het allemaal in elkaar zit. “Ik faciliteer bands hierin, maar ik wil voorkomen dat ze jaren aan me vastzitten. Stijgt het succes en gaat het mij boven mijn pet? Misschien is het dan het moment om met een major of een andere grotere partij in zee te gaan, hooguit een luxe probleem.”
 
Daarbij komen we gelijk bij een vraag die vanaf het begin al in ons hoofd zat: Hoe combineer je DI-RECT, de Basementstudio en Homebass met elkaar? Bas geeft aan dat dit inderdaad wel eens lastig is, maar het is een kwestie van goed plannen. “DI-RECT is mijn prioriteit. Maar ik plan gelukkig alles goed waardoor ik het prima kan combineren. Als ik bijvoorbeeld kijk naar vorig jaar, toen ik het album met SSDR opnam, had ik dat dit jaar niet kunnen doen aangezien we nu met DI-RECT met een nieuw album bezig zijn. Selectief zijn is hierin erg belangrijk. En ja, dan zijn werkweken van 80 tot 100 uur eerder regel dan uitzondering, maar ik doe niks liever.”
 
Hoe de toekomst voor Homebass eruit ziet is nooit te voorspellen, maar Bas is hierin erg realistisch: “Er zijn geen garanties. Kijk naar SSDR, de eerste release viel gelijk goed en werd veel gedraaid, terwijl de tweede minder goed is opgepakt. En ik geloof in beide liedjes net zo hard. De mogelijkheden online openen gelukkig veel deuren. Alleen al via social media kan je een heel eind komen. Ik moet zeggen dat ik de bands tegenwoordig veel diverser vindt, wat mede komt door de online platforms en media. Je hebt toegang tot alles wat je wil, je hoeft hiervoor niet meer naar de radio te luisteren of tv te kijken, dat zie ik als iets heel positiefs.” Bas ziet de laagdrempeligheid om muziek op te nemen, uit te brengen of te consumeren niet als een bedreiging voor de studio of zijn label, maar juist als een bron van mogelijkheden. "Je moet je meer dan ooit onderscheiden door kwaliteit te leveren, het publiek is heel kieskeurig en laat zich niks wijs maken, dat is een hele goede ontwikkeling." Vol energie gaat Bas de toekomst tegemoet en hij laat andere zien dat een uit de hand gelopen hobby kan leiden tot iets heel moois.
 
Wil je Soul Sister Dance Revolution live zien? Vanavond, donderdag 4 april, presenteert de band haar album ‘Playground Kids’ in de SuperMarkt in Den Haag. Het album is opgenomen in de Basementstudio en volledig geproduceerd door Bas.