Haganum Festival: Den Haag, stad van Recht en Vrede

Een welkome aanvulling op het culturele aanbod van Den Haag

Sabine Tadema / Foto's: Ferry Bovet, ,

In het prachtige gebouw van Gymnasium Haganum en in het Vredespaleis werd afgelopen zaterdag 9 april wederom het zeer succesvolle Haganum Festival georganiseerd. Schrijvers, dichters, cabaretiers en performers deelden hun werk met jong en oud op dit bijzondere festival. Thema was dit jaar ‘Den Haag, stad van Recht en Vrede’.

Een welkome aanvulling op het culturele aanbod van Den Haag

In het prachtige gebouw van Gymnasium Haganum en in het Vredespaleis werd afgelopen zaterdag 9 april wederom het zeer succesvolle Haganum Festival georganiseerd. Schrijvers, dichters, cabaretiers en performers deelden hun werk met jong en oud op dit bijzondere festival. Thema was dit jaar ‘Den Haag, stad van Recht en Vrede’. In de Meisjestuin van het Haganum werd dan ook een heuse rechtszaak nagebootst, om een kijkje te kunnen nemen in de wereld van het Nederlandse Recht. Nee, op deze avond hoefde niemand zich te vervelen. Wat dacht je van dansen in de stille disco (in de foyer van het gebouw). Zowel voor de deelnemers, als voor de kijkers een geslaagde formule voor plezier. Mensen op de dansvloer (allen met koptelefoon op) erop los swingend en ‘partyend’, op voor de passanten onhoorbare muziek. Verspreid over vele lokalen van de school stonden de meest uiteenlopende artiesten en performers op het menu. In lokaal 23 trakteerde Rick de Leeuw (zanger van de ‘wijlen’ rockformatie Trockener Kecks) tweemaal op de avond zijn publiek op fragmenten uit zijn boek ‘De Laatste Held’, waarin hij op komische wijze stukjes voorlas, die gebaseerd zijn op zijn eigen ervaringen als rockster. Meer dan de moeite waard was ook zangeres Wende Snijders, die haar publiek in de aula van het gebouw soms tot tranen roerde met haar prachtige uitvoering van een aantal Franse Chansons. Ze neemt haar luisteraars mee naar het romantische Parijs en deelt met hen haar liefdesverdriet, maar ook haar lust in het leven. Het Nederlandse levenslied is er een gebakken (dril)ei zonder spek bij. Met haar indrukwekkende stem en levendige mimiek zette deze Nederlandse zangeres een Franstalige topact neer. Heel aantrekkelijk voor de jongeren onder de bezoekers was de act van rapper/performer Andy Ninvalle. Vergezeld van een jonge basgitaarvirtuoos zette hij lokaal 12 tot twee keer toe volledig op zijn kop. Door middel van een ludieke act legde hij de geschiedenis en het ontstaan van de ‘human beatbox’ uit en dit had een dusdanig effect op de luisteraars dat aan het eind van de show heel lokaal 12 vet stond te swingen. De Haagse performer Floor Cornelisse (Upperfloor) daagde nietsvermoedende, voornamelijk mannelijke voorbijgangers uit om in een zithoekje onder een trap te luisteren naar haar monoloog, waarin zij haar diepste gevoelens en kwetsbaarheden kenbaar maakte. Dat ging deze spannende en aantrekkelijke dame, die vorig jaar is afgestudeerd aan de Design Academy te Eindhoven, goed af; de stoelen in de zithoek waren de hele avond non stop bezet. Met deze performance heeft zij vast menig persoon geroerd en aan het denken gezet. Maar dit was nog niet alles. Ook een paar van Nederland’s bekendste schrijvers, zoals Connie Palmen, Bart Chabot en Ronald Giphart waren deze avond naar Den Haag gekomen om fragmenten van hun geschreven woord voor te dragen. Voor de mensen die graag lachen was ook meer dan genoeg vertier in de vorm van artiesten als Neville Raven (Stand up Comedy), Jim Speelmans (Cabaret) en niet te vergeten de unieke en tijdloze grapjassen Ruben en Nathan. Dat dit jaar de organisatie van het festival zichzelf wederom heeft overtroffen, mag gezegd worden; het Haganum Festival was ook dit jaar een geweldig succes en een welkome aanvulling op het culturele aanbod van Den Haag.